Head of Russian Propaganda Site USA Really Calls It Quits

— Alexander Malkevich and his website USA Really were sanctioned for “attempted election interference” last year

Alexander Malkevich (source)

Alexander Malkevich, founder and Editor-in-Chief of Russian propaganda website USA Really, has quit the project after he and his site were sanctioned by the U.S. Treasury Department in December.

Malkevich, who currently leads Russia’s Civic Chamber of Mass Media, from which he advises the Kremlin on media policy, said he left USA Really at the end of last month to focus on his work in Russia, including writing “several books” on U.S. elections.

“I decided to turn into my numerous projects in the field of civil society both in Russia and abroad,” Malkevich explained in an e-mail. “I have also plan to write and publish several books about the US elections and about the history of elections in the Russian Federation. This year I also have to finish my doctoral dissertation in the political sciences so I have too much work and I don’t have time enough for the USA really.

“I would like to mention that Leo Savin [a Russian political analyst and former editor of pro-Putin think tank Katehon] will be the next face of this media outlet,” he added.

USA Really HQ (source)

Malkevich’s exit comes just a few months after U.S. prosecutors accused USA Really’s parent company, the Federal News Agency (FAN), of being involved in Project Lakhta, a Kremlin-backed, multi-million dollar social media disinformation campaign allegedly intended to “sow discord in the U.S. political system.”

USA Really’s alleged role in the campaign included “efforts to post content focused on divisive political issues,” according to a statement by the Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (OFAC). “In June 2018, USA Really attempted to hold a political rally in the United States, though its efforts were unsuccessful.”

In November, Malkevich was briefly detained by the F.B.I. during a trip to the U.S. as “a public observer” of the midterm elections. During that same trip, he gatecrashed an election night party at the National Press Club in Washington, D.C., where he later claimed he was physically accosted by celebrity attorney Michael Avenatti’s entourage.

“This never happened and I don’t travel with an entourage,” Avenatti told Shooting the Messenger. “Putin must be so proud of this nonsense.”

Michael Avenatti with Alexander Malkevich (source)

Since December, USA Really has faced a number of setbacks after the Treasury Department prohibited U.S. individuals and businesses from transacting with the site.

In January, the site’s security certificate and PayPal account were revoked, restricting its ability to operate and do business within the U.S. Last month, Google followed suit and yanked the site’s analytics account, blocking its ability to access reporting data on its readers.

The sanctions also appeared to take their toll on USA Really’s American contributors, at least three of whom have since left the site, fearing possible legal repercussions. OFAC guidelines state that “fines for [violating sanctions] can be substantial” and “in many cases, civil and criminal penalties can exceed several million dollars.”

Despite those setbacks, Malkevich appeared resolute in comments last month to The Daily Beast, describing the sanctions as a “WITCH HUNT” and insisting that “ALL ANERICANS [sic] CAN WRITE ANYTHING FOR US.”

USA Really did not reply to a request for comment regarding Malkevich’s exit from the site.

Shooting the Messenger has followed USA Really since April last year, and in June scooped Malkevich’s involvement in the site.

Via POTUS Press Pool with Julie Mason, Sirius XM, April 19, 2018:

For those of you who are looking for a job, there’s a Russian troll farm that’s recruiting English-speaking journalists. Uh, you know, need a few extra bucks? It’s called the Federal News Agency, whichFederal News Agency used to be the name of, like, a transcription service here in Washington DC, so when I first saw that I was, like, “wait, what?” Anyway, Federal News Agency, a pro-Russian website linked to the Internet Research Agency, has been recruiting English-speaking journalists to work on its “Wake Up, America!” campaign. This is according to Shooting the Messenger. Here’s the adI’m going to read aloud from the ad:

“Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the U.S. authorities. In this regard, U.S. citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.”

What!? Come on. “Under control of U.S. authorities”—Russia, come on, be smarter than that. Be smarter than a Russian troll, Russia. Anyway, so they are hiring. If you dream of working for a Russian troll farm, you can check it out.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship… aimed at discrediting the Russian Federation…”

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming…”

MPD told Dean Sterling Jones, [an] investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

Advertisements

Daily Beast: Google Yanks Services From Sanctioned Russian Website

— USAReally.com has been barred from using Google Analytics as the website’s American contributors reconsider their involvement

— The site’s parent company has postponed its lawsuit against Facebook while its attorneys apply for a sanctions exemption. Read my latest at The Daily Beast.

Via “Google Yanks Services From Russian Propaganda Site” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, February 07, 2019:

Tech giant Google has cut off a sanctioned Russian propaganda website from popular tools that allowed the site to track and collect extensive data on the site’s readers.

The website, USA Really, has been barred from using Google Analytics, the company told The Daily Beast last week, depriving the site of reporting data on readers’ countries of origin, time of visit, pages visited, referring websites, IP addresses, and types of operating systems. The information is typically used for search engine optimization and marketing purposes.

It’s the latest setback for USA Really, which has seen multiple other tech firms cut ties with the site after its parent company, Russia’s Federal News Agency (FAN), was hit with U.S. sanctions in December. Federal authorities accuse FAN of complicity in a widespread, Kremlin-backed disinformation campaign dubbed “Project Lakhta…”

The sanctions have also thrown a wrench into a FAN lawsuit against another tech giant, Facebook, over its closure of USA Really’s pages on that platform, part of a long-running effort to rid Facebook of malicious foreign propaganda efforts…

Both parties agreed on Tuesday to postpone a conference later this month to update a federal judge on the status of the lawsuit. Treasury’s sanctions against FAN require its attorneys—with the U.S. law firms Diamond McCarthy and Whiteford, Taylor & Preston—to obtain a specific license from the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) to continue their representation…

Sanctions against FAN also have USA Really’s American contributors reconsidering their own involvement, given the possibility that any payments for their writing might run afoul of prohibitions on business dealings with the site.

“Our authors continue to cooperate with us,” Malkevich told The Daily Beast. “They write about their thoughts, about the problems of American society.”

Click here to read the full story.

And here’s a response from USA Really author Jeffrey Silverman, who was quoted in the article:

source

A couple of days back The Daily Beast published an article on USA Really titled “Google Yanks Services from Russian Propaganda Site.” The foregone conclusion upon reading the title would be that USA Really is “Guilty as Charged!”

However, I must admit that barring the click-bait like title the article was more balanced than expected.

Since I have been a regular contributor to USA Really, the authors of the Daily Beast article while working on the article contacted me and other writers with their many questions. I was a bit skeptical to communicate with them at first, as my experience communicating with the American mainstream media in the past had not been very productive.

My previous comments to the media were construed to present views that were contrary to mine—taken out of context.  More often than not, to distort what I actually said, with few exceptions.

However, I decided to discuss the matters with them thinking that this might be a chance to tell the true story, the story of how USA Really, just because of its Russian roots, is being harassed.  At least to be able to demonstrate that neither I personally nor USA Really had anything to hide… we were both being upfront and transparent.

My trust in The Daily Beast has paid up, albeit not entirely, but certainly more than I had honestly expected. And I am not the only one who felt this. A colleague of mine during an informal discussion shared:

“Fairly balanced article, I would say. Other than the fact that in the title of the article as well as in the very first sentence they mention USA Really to be a propaganda website; they would have done better by saying ‘alleged propaganda website.”

Surprisingly the article mentioned my true credentials stating, and put all my comments correctly without twisting them, unlike some other previous publications that described me as being an eccentric American with an ax to grind against the US government.

“Jeffrey K. Silverman, a Tbilisi, Georgia-based U.S. Army veteran who previously worked for Radio Free Europe, has written over 30 articles for USA Really on topics as varied as the BDS movement and the tobacco industry. In an e-mail, Silverman said that he continues to write for the site on a paid basis despite the sanctions.

I don’t know how they could legally apply to a US citizen, as the 1st Amendment still applies …”I continue to cooperate, and with greater enthusiasm. I don’t like being told as a US citizen that I am subject to 1984 and USSR-styled censorship.”

With Dean Sterling Jones—the article’s author—I shared my dilemma of not getting an answer from responsible American authorities (Treasury Department and American Citizen Services) about my legal plight and whether I can legally contribute to USA Really, even after asking them multiple times.

Consequently, Dean tried contacting the concerned departments to get their side of the story too. And unsurprisingly, as with my requests, Dean’s too were met by a wall of silence. I know many would say that we did not receive any response was because of the government shutdown, but deep down my heart I know that it is a device of subterfuge—on the part of the US government.

Or maybe they are waiting to ambush me on my next trip to the US, as they have done in the past, [at the airport] or are just not willing or capable of putting anything of substance in writing.

Or, maybe these sanctions are but a Red Herring because there must be some serious reason for picking on a fringe alternative media site, and based on my experience they are testing the waters to understand as to who they can block next?

Click here to read Silverman’s full article.

Round-Up 2018: Here’s the Scoop

Russian trolls and stealth political campaigns. Revisiting my scoopiest stories of 2018

2018 was undoubtedly my most successful year since I started writing at Shooting the Messenger almost five years ago.

Once described as an “amateur sleuth” by Politico and unceremoniously trashed by a surrogate for U.S. president Donald Trump on Fox News (something I’ve always worn as a badge of pride, thank you), in 2018 I was delighted to land a freelance gig at The Daily Beast, from which I served a few decent-sized scoops.

Huge thanks to the Beast’s Editor-in-Chief Noah Shachtman for generously inviting me to write for him, and Beast reporters Asawin Suebsaeng, Lachlan Markay, and Lachlan Cartwright (count ’em, two Lachlans) for their help and encouragement.

Big thanks to everyone else who provided me with invaluable help and encouragement in 2018, including (but not limited to!): Zen Master Blogger Peter M. Heimlich and his wife Karen Shulman, Techdirt reporter Tim Cushing, nutrition journalist/author Nina Teicholz, FoodMed.net publisher and editor Marika Sboros, journalist/fact-checker extraordinaire Brooke Binkowski, UCLA law professor Eugene Volokh, and BuzzFeed Canada’s Craig Silverman and Jane Lytvynenko.

The year started strong when a story I wrote in late 2017, about the HuffPost’s retraction of a pay-to-play puff piece on former Trump business partner Felix Sater, was picked up by the Beast in January.

Felix Sater (source)

Via “Who Paid for the HuffPost Puff Piece on Trump’s Felonious Friend?” by Lachlan Markay, The Daily Beast, January 11, 2018:

An unknown client paid a Pakistani national to place an article at the HuffPost defending a controversial associate of President Donald Trump.

HuffPost scrubbed the article, written in December, from its website after a blogger in Northern Ireland, Dean Sterling Jones, inquired about the piece, which hailed the dismissal last year of a $250 million tax fraud case against Felix Sater, a Russian-born former Trump Organization executive.

The article’s author, listed on HuffPost’s website under the name Waqas KH, runs a Pakistani company called Steve SEO Services. That company offers to ghostwrite articles and organize internet commenting campaigns for paying clients. On the freelancer website Fiverr, Waqas goes by the username “nico_seo” and offers to place articles on HuffPost for an $80 fee. For an extra $50, he will write the article himself.

Following that article, the HuffPost announced that it was permanently closing its flagship contributor platform, which allowed readers to self-publish articles on the HuffPost website, and which the author of the Sater piece had been exploiting for financial gain.

In an interview with The New York Times, which cited my story, the HuffPost’s Editor-in-Chief Lydia Polgreen said that the decision to close the platform was due to the proliferation of fake news.

Via “HuffPost, Breaking From Its Roots, Ends Unpaid Contributions” by Sydney Ember, The New York Times, January 18, 2018:

Since its founding nearly 13 years ago, The Huffington Post has relied heavily on unpaid contributors, whose ranks included aspiring writers, citizen journalists and celebrities from the Rolodex of the site’s co-founder Arianna Huffington.

…On Thursday, it said it was immediately dissolving its self-publishing contributors platform — which has mushroomed to include 100,000 writers — in what is perhaps the most significant break from the past under its editor in chief, Lydia Polgreen…

[Recently] a contributor with the byline Waqas KH published an article about Felix Sater, an associate of President Trump, that he had been paid to post. The site has since deleted the article.

In July, I co-authored a follow-up story—my first for the Beast—about a much larger campaign to whitewash Trump’s Russian business ties by manipulating Google’s search rankings.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

The story was covered by The Washington Post, Politico, and ABC News, among others.

Perhaps my biggest story of 2018, about Russian government media adviser Alexander Malkevich’s attempts to launch a troll factory-linked disinformation website from an office near the White House in Washington, D.C., was my second to make it to The New York Times.

Alexander Malkevich (source)

The website, the conspicuously titled USA Really, was in fact created by Moscow’s Federal News Agency (FAN), one of a number of Russian entities U.S. prosecutors claim “employed hundreds of individuals in support” of Project Lakhta, a multi-million dollar social media influence operation that aimed “to sow division and discord in the U.S. political system.”

I first started writing about USA Really in April, following FAN’s attempts to recruit “English-speaking journalists” to write for the website. That early reporting was picked up by The Daily Beast, Taegan Goddard’s Political Wire, and Press Pool with Julie Mason. But USA Really only really caught the attention of mainstream news outlets in June, after a story I wrote about Malkevich’s ties to the Russian government, his involvement in the USA Really website, and disastrous attempts to stage a flash mob event at the White House to celebrate Trump’s 72nd birthday, was picked up by—who else?—The Daily Beast.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship…aimed at discrediting the Russian Federation.”

At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking…

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming.”

The FAN claimed on its website that it subsequently spoke with the MPD, which also denied them a permit and warned that they had alerted the CIA, which does not operate on U.S. soil, of USA Really’s activities. MPD told Dean Sterling Jones, a Belfast-based investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

Included in that article was reporting about an unsuccessful attempt by someone at USA Really named Michael to suppress my story:

For all its talk of combating misinformation, USA Really appears to be as invested in vendettas as it is in truth-telling. On Saturday, Jones received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Following that article, the story quickly made its way to The Washington Post and Politico, then on to NBC News, NPR, Foreign Policy, and The New York Times.

USA Really (source)

Via “Is a New Russian Meddling Tactic Hiding in Plain Sight?” by Kevin Roose, The New York Times, September 25, 2018:

To an untrained eye, USAReally might look like any other fledgling news organization vying for attention in a crowded media landscape. Its website publishes a steady stream of stories on hot-button political issues like race, immigration and income inequality. It has reader polls, a video section and a daily podcast.

But this is no ordinary media start-up. USAReally is based in Moscow and has received funding from the Federal News Agency, a Russian media conglomerate with ties to the Internet Research Agency, the “troll farm” whose employees were indicted by the special counsel, Robert S. Mueller III, for interfering in the 2016 presidential election…

Its founder, Alexander Malkevich, is a Russian journalist with little previous experience in American media. Its domain was registered through a Russian company, and its formation was announced in a news release on the Federal News Agency’s website. The project, originally known as “USAReally, Wake Up Americans,” was intended to promote “information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the political elite of the United States,” according to the release…

Mr. Malkevich’s fumbling misadventures in American media have, at times, made him seem more like a Sacha Baron Cohen character than a sinister propagandist. In June, he planned a rally outside the White House, but canceled the event, he said, after failing to obtain the proper permit. He scheduled a round-table discussion about fake news inside a WeWork office in Washington, but his membership was abruptly terminated. An NBC News story about Mr. Malkevich carried the headline, “This man is running Russia’s newest propaganda effort in the U.S. — or at least he’s trying to.”

As I reported in an article I co-authored with Lachlan for the Beast, by September FAN and USA Really had become ensnared in the F.B.I.’s probe into Russian election interference.

Via “D.C.-Based Russian Media Venture Boasts that Indicted Kremlin Operative Is Its CFO” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, October 26, 2018:

When federal authorities allege a massive, foreign-government-backed campaign to undermine America’s democratic institutions, the expected reaction from those accused of complicity is to put some distance between themselves and the culprits.

But when Elena Khusyaynova, the alleged financier of a sprawling Russian disinformation effort, was indicted last week, one Russian media outlet rushed to associate itself with the St. Petersburg accountant. USA Really, a conspiratorial website run by a Russian media executive and Kremlin policy adviser, quickly boasted on its website that Khusyaynova was the company’s chief financial officer.

It’s not clear what USA Really hoped to gain through the admission. The site is quick to deny that Russia had any involvement in the 2016 election. But its gleeful association with Khusyaynova suggests that USA Really is not the independent, inquisitive news organization that it claims to be, but rather an adjunct of a deep-pocketed propaganda apparatus that federal prosecutors say amounts to a criminal conspiracy against the United States.

Last month, half a year after my first post, Malkevich and USA Really were officially sanctioned by the U.S. Treasury Department for “attempted election interference.”

Via “Treasury Targets Russian Operatives over Election Interference, World Anti-Doping Agency Hacking, and Other Malign Activities,” U.S. Treasury Department, December 19, 2018:

Today, [the U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control] designated several entities and individuals related to Project Lakhta, a broad Russian effort that includes the IRA, designated previously under E.O. 13694, as amended, which has sought to interfere in political and electoral systems worldwide…

Within weeks after the designation of the IRA, the Federal News Agency LLC — an entity utilized by Project Lakhta to obscure its activities that was also designated today — announced that it was creating a new Russian-funded, English-language website called USA Really. USA Really, which is operated by Alexander Aleksandrovich Malkevich (Malkevich), engaged in efforts to post content focused on divisive political issues but is generally ridden with inaccuracies. In June 2018, USA Really attempted to hold a political rally in the United States, though its efforts were unsuccessful. As of June 2018, Malkevich was a member of Russia’s Civic Chamber commission on mass media, which serves in a consultative role to the Russian government. Based on this activity, USA Really was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for being owned or controlled by the Federal News Agency LLC, while Malkevich was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, USA Really.

Another article I co-authored with Lachlan that made national news told the story of an anonymous editing campaign to whitewash the Wikipedia page of Russian spy Maria Butina, who pleaded guilty last month to engaging in a Kremlin-backed conspiracy to infiltrate prominent conservative groups in America. As we reported in our story, the edits traced back to Butina’s D.C. alma mater.

Maria Butina (source)

Via “Who Whitewashed the Wiki of Alleged Russian Spy Maria Butina?” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 24, 2018:

Anonymous Wikipedia users engaged in a lengthy campaign this year to alter and whitewash the online biographies of two people at the center of an alleged Russian plot to infiltrate prominent conservative groups in America.

Starting in early spring 2018, the users, one of which maintained an account on Wikipedia’s Russian-language site, made a series of edits to bios for Maria Butina, a Russian national accused of conspiracy and illegal foreign influence, and Paul Erickson, a Republican political activist whom Butina allegedly roped into her espionage campaign and with whom she allegedly traded sex for political access as a “necessary aspect of her activities.”

The edits sought to discredit reporting on the FBI investigation into one of Butina’s alleged co-conspirators, and to scrub details of Erickson’s and Butina’s business history. It also downplayed attempts by Erickson to arrange a meeting between Donald Trump and Russian leader Vladimir Putin, allegations of fraud against Erickson, and Butina’s ties to a Russian political figure instrumental in her efforts to ingratiate herself with prominent political groups including the National Rifle Association (NRA)…

Details gleaned through a review of Wikipedia’s edit logs link two of the accounts to the Washington D.C. university where Butina studied before she was arrested last week. The edits suggest that months before her life blew up, someone close to, or allied with, Butina knew what investigations into her and her associates might uncover and launched a clandestine campaign to expunge the record or at least downplay it.

The story was subsequently covered on MSNBC’s The Rachel Maddow Show:

My last big story for the Beast in 2018 was a collaborative effort with Lachlan and the Beast’s White House reporter Asawin Suebsaeng, about a conscious effort by National Enquirer boss David Pecker to distance himself and his tabloid from Trump, with an assist from Hollywood’s leading talent agency. Take a guess at which part of the story I contributed.

David Pecker (source)

Via “National Enquirer Boss David Pecker Tiptoes Away From His Pal Trump as Scandal Swirls and Circulation Drops” by Asawin Suebsaeng, Dean Sterling Jones, and Lachlan Markay, The Daily Beast, August 02, 2018:

Shortly after the feds raided the office of Michael Cohen, President Donald Trump’s now estranged personal attorney and longtime enforcer, National Enquirer publisher David Pecker went into a state of calculated retreat.

For years, Pecker’s tabloid had promoted and puffed up Trump’s political rise and his presidency. But once a regular fixture on the cover of the National Enquirer, Trump hasn’t appeared on it since an issue dated early May. That appearance was for a cover story on the various scandals swirling around Cohen…

According to multiple sources familiar with the situation, Pecker and the Enquirer’s top brass made a conscious decision to pull back on their pro-Trump coverage, just as Pecker’s media empire found itself increasingly embroiled in Trumpworld’s legal and public-relations woes.

A month after the Enquirer’s last Trump cover, the Wall Street Journal reported that federal authorities had subpoenaed Pecker and other executives at American Media Inc. (AMI), which publishes the tabloid. They sought records related to allegations that the company purchased the rights to former Playboy model Karen McDougal’s story of an affair with Trump, then killed the story for Trump’s benefit, a practice known as “catch and kill.” Prosecutors are exploring whether such an agreement may have constituted an illegal in-kind contribution to the Trump campaign by AMI…

As Pecker and his team were distancing themselves from Trump publicly, a more surreptitious effort was underway to cleanse the public record of details of Pecker’s involvement in the McDougal scandal and the AMI boss’s relationship with the president.

Over the course of a week last month, an anonymous Wikipedia user repeatedly tried to scrub Pecker’s page of damaging information regarding his alleged links to the McDougal hush-money scandal, removing huge blocks of text describing Pecker’s and AMI’s roles in paying the model for her story. The edits also removed references to Pecker as “a close friend of Donald Trump” and a supporter of his 2016 presidential campaign in addition to scrubbing mention of a federal investigation of the payment that stemmed from the raid of Cohen’s office (In a recently-leaked tape, Trump told Cohen to make the payment “in cash” to “our friend David,” assumed to be Pecker.)

The origin of the edits was even more interesting. They were made by someone using an I.P. address associated with the high-powered Hollywood talent agency William Morris Endeavor, according to publicly-available web database information. The same I.P. address has been used to edit pages for WME itself, the head of the agency’s literary division, and a number of WME clients.

Click here for a clip of Asawin discussing the story with MSNBC news anchor Katy Tur.

Finally, here’s a quick story I blogged in February about how the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA), better known as the Russian troll factory, used online job ads to recruit its army of election-meddling “Kremlebots,” then allegedly expected successful applicants to work for free.

Vladimir Putin (source)

Via “Here Are Some Job Ads For The Russian Troll Factory” by Jane Lytvynenko, BuzzFeed News, February 22, 2018:

The Internet Research Agency, now commonly known as the Russian troll factory, has gained international fame for its work during the 2016 US election, and the resulting indictments of 13 people announced by the Department of Justice last week.

Job ads from the IRA posted before the election give a sense of the kind of person the agency was looking for and how it helped weed out candidates. The ads were posted on Russian employment websites in 2014 and 2015 and the address listed in them matches the known location of the IRA’s headquarters. The blog Shooting the Messenger first posted some of the job ads.

One ad posting was for a social media specialist, offering a monthly salary of 40,000 rubles, or about $700.

The responsibilities included preparing “thematic posts,” publishing content, growing social audiences, and monitoring social media, blogs, and groups.

When it came to skills, the IRA wanted candidates he knew how to write “informational texts” and create an online community. It also asked for applicants with a sense of responsibility, initiative, and an “active life position”…

One uniting factor for all of these ads is a desire for energetic applicants. The ads also sought out people with “active life position,” “vigor,” “perseverance,” “ambition,” and the “ability to clearly and structurally express their thoughts.”

But with job postings come job reviews, and one reviewed by BuzzFeed News was not positive about work at the troll factory.

The review, from 2014, complained about being asked to do unpaid work for two days before being hired.

“The company invites you for the content manager for a vacancy, they give you a test task, when you do it, they invite you to an internship, 2 days for 8 hours. When you try to hint that it’s already full-time work and it would be nice to negotiate the terms of the employment contract, you hear ‘I’m sorry, you’re not a good fit’ in return,” the reviewer wrote said.

The story was subsequently covered by The Hill.

Via “Job ads reveal work of Russian troll farm employees” by Max Greenwood, The Hill, February 22, 2018:

Job postings for the Russian troll factory that allegedly meddled in the 2016 U.S. presidential election sought prospective employees with coding and social media skills and promised work on “interesting projects.”

The job listings for the St. Petersburg-based Internet Research Agency were placed on Russian employment websites in 2014 and 2015, BuzzFeed News reported Thursday. Some of the listings first surfaced on a blog Wednesday.

One listing for a social media specialist position advertised a monthly salary of 40,000 rubles – about $700 – and said the job would require composing “thematic posts,” monitoring social media and growing social followings, according to BuzzFeed.

Another listing for a web programmer job offered prospective employees 60,000 rubles per month, or about $1,060, and advertised that the successful candidate would be part of a “friendly team” and work on “interesting projects.”

Click here for more stories from 2018.

Head of Russian Disinfo Website Sanctioned by U.S. Treasury

— In June I scooped a story about attempts by Russian government media adviser Alexander Malkevich to set up a troll factory-linked propaganda website in Washington, D.C. Yesterday Malkevich was sanctioned by the U.S. Treasury for “attempted election interference”

Since April, I’ve been doing original reporting on USA Really, a now-infamous disinformation website aimed at U.S. readers.

USA Really was created by Moscow’s Federal News Agency (FAN), which U.S. federal prosecutors recently linked to election interference campaigns carried out by the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA), better known as the Russian troll factory.

USA Really EIC Alexander Malkevich (source)

In a press release yesterday, the U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) sanctioned USA Really and its Editor-in-Chief Alexander Malkevich for their alleged involvement in Project Lakhta, a Kremlin-backed social media influence campaign which, according to prosecutors, aimed “to sow division and discord in the U.S. political system,” and which both FAN and the IRA allegedly participated in.

From the press release:

Today, [OFAC] designated several entities and individuals related to Project Lakhta, a broad Russian effort that includes the IRA, designated previously under E.O. 13694, as amended, which has sought to interfere in political and electoral systems worldwide…

Within weeks after the designation of the IRA, the Federal News Agency LLC — an entity utilized by Project Lakhta to obscure its activities that was also designated today — announced that it was creating a new Russian-funded, English-language website called USA Really. USA Really, which is operated by Alexander Aleksandrovich Malkevich (Malkevich), engaged in efforts to post content focused on divisive political issues but is generally ridden with inaccuracies. In June 2018, USA Really attempted to hold a political rally in the United States, though its efforts were unsuccessful. As of June 2018, Malkevich was a member of Russia’s Civic Chamber commission on mass media, which serves in a consultative role to the Russian government. Based on this activity, USA Really was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for being owned or controlled by the Federal News Agency LLC, while Malkevich was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, USA Really.

The press release mirrors my earlier reporting on USA Really and Malkevich. You can read more about that via my 2018 round-up by clicking here.

Update, December 22, 2018: The Kremlin’s press secretary, Dmitry Peskov, has denounced the “illegal” sanctions in a statement in support of FAN and USA Really.

Russian Trolls Gatecrashed a D.C. Midterm Election Party at the National Press Club

The Federal News Agency allegedly engaged in attempts to interfere in U.S. elections. Last week it gatecrashed a National Press Club election night party attended by Michael Avenatti: “Putin must be so proud”

Attendees at a National Press Club election night event have become targets of a disinformation campaign by Moscow’s Federal News Agency (FAN), which U.S. federal prosecutors recently linked to Kremlin-backed efforts to interfere in U.S. elections.

The $95 per ticket event, dubbed the Hottest Election Night Party in Washington, boasted an all-star guest list including celebrity attorney Michael Avenatti, who represents porn star Stormy Daniels in two lawsuits against President Donald Trump, and former presidential adviser David A. Keene.

In its indictment of St. Petersburg accountant Elena Khusyaynova in September, the Department of Justice identified FAN as one 12 entities that allegedly “employed hundreds of individuals in support” of Project Lakhta, a multi-million dollar social media influence operation that aimed “to sow division and discord in the U.S. political system.”

Russian government media adviser Alexander Malkevich, who covered the event for FAN, says he travelled to D.C. earlier this month as “an observer in the November 6 elections” as part of a broader effort to help Russia “fight back in the world information war.”

Alexander Malkevich (source)

Last week, Malkevich’s reporting of the event was cited by Russian state-owned news outlets including Sputnik News and Ria Novosti as part of a cross-platform media campaign seemingly intended to boost Malkevich’s profile and stir up anti-U.S. feelings in Russia.

The campaign was launched via the Civic Chamber of the Russian Federation, from which Malkevich chairs a group that advises the Kremlin on media policy. In a press release published on the chamber’s website, Malkevich claimed that he made a speech at the event comparing electoral systems in the U.S. and Russia.

“I am deeply shocked by the level of violations that were committed in states with democratic leadership, where representatives of this party rule,” the website quotes Malkevich as having said. “I know about a completely blatant situation when a public observer from the election commission of New York was removed from the polling station, having learned that she is Russian. And this is despite the fact that she had a document in her hands!”

In an e-mail, the event’s organisers denied that Malkevich made any such speech.

“We did not invite him to speak. Alexander did not give a speech,” said a spokesperson for Alexandria, Virginia-based election tour company Political Events, which organised the event. “We had a banner on the wall in front of our room with a microphone. He must have stood in front and had someone take a photo.”

Malkevich at the National Press Club (source)

Subsequent articles on the FAN website ramped up the disinformation tactics.

One article, titled “A porn star lawyer is ready to be president of the United States,” claimed that Malkevich had been physically accosted at the event by members of Michael Avenatti’s entourage.

“[After] Avenatti’s speech, I wanted to talk to him,” said Malkevich. “I was not given such an opportunity: his entourage pushed me back, and in rather strong words said ‘We cannot allow the Russians to spoil the future career of a potential president of the country.'”

Photos from the event do not corroborate Malkevich’s claims, and there have been no additional reports about the alleged incident.

Michael Avenatti (left) / Alexander Malkevich (right)

In an e-mail, Avenatti emphatically denied the unsubstantiated claims.

“This never happened and I don’t travel with an entourage,” said Avenatti. “Putin must be so proud of this nonsense.”

The National Press Club did not return a request for comment.

*   *   *

Malkevich made headlines in June when he travelled to D.C. to promote USA Really, a self-described “community-supported news” website created by FAN’s editor-in-chief Yevgeny Zubarev “to promote crucial information and problems, which are hushed up by the conventional American media controlled by the establishment and oligarchy of the United States.”

Articles on the USA Really website, such as the anti-Semitic “Star of David spotted amidst migrant caravan: Who’s behind the invasion?,” mirror the same kind of false, misleading, and purposefully offensive content peddled by the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency, better known as the Russian troll factory.

source

After scooping the story, Shooting the Messenger received a comment from someone at USA Really named Michael, seemingly intended to deter reporters from covering what he described as a “sucker job” written by “some anonymous dude from the internet.”

As reported by The Daily Beast:

On Saturday, [investigative writer Dean Sterling Jones] received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Evidently, the dissuasion effort didn’t work. By late June, Malkevich had landed profiles in NBC News, McClatchy D.C. Bureau, and Foreign Policy, among others. They weren’t exactly flattering either.

“Russian Troll or Clumsy Publicity Hound?” asked Foreign Policy in its article detailing Malkevich’s calamitous attempts to set up shop in D.C.

The New York Times was even less flattering in its assessment of Malkevich, describing the bumbling provocateur as being “more like a Sacha Baron Cohen character than a sinister propagandist.” In that article, Malkevich denied any connection to Russian troll operations, but refused to say who funded the USA Really website.

“I don’t know anybody from so-called troll farms,” he told the Times. “I am [only] interested in cooperation and friendship between our two great countries.”

source

As Malkevich was trying his best to remain button-lipped, Michael returned with a second unhinged comment.

“You’re really crazy person, not just semicrazy,” he wrote, this time with an IP address placing him in Moscow. “See the doctor for the specific.”

*   *   *

Since Malkevich’s U.S. media blitz, USA Really has become ensnared in the F.B.I.’s probe into Russian election interference.

Last month, the website appeared to implicate itself in a vast criminal conspiracy when it loudly proclaimed that Elena Khusyaynova, the indicted St. Petersburg accountant accused of financing Project Lakhta’s election-meddling campaigns, currently works as its chief financial officer.

It’s unclear what USA Really hoped to achieve by the admission, but it appears that investigators are now looking into the website.

According to Russia’s Foreign Ministry, on November 9 Malkevich was briefly detained at a Washington airport and told that USA Really must register in the U.S. as a foreign agent. The USA Really website subsequently posted what it claimed was a search and seizure warrant for Malkevich signed by Virginia district judge Michael S. Nachmanoff.

source

The Department of Justice declined to comment for this item.

It isn’t the first time Malkevich has faced scrutiny over USA Really’s ties to the Russian state, but with prosecutors working to uncover an ever-expanding network of dark money, trolls, and oligarchs, it likely won’t be the last.

In the meantime, social media accounts controlled by the infamous Russian troll factory are busy protesting the news of Malkevich’s detainment.

Daily Beast: D.C. Media Venture Boasts Indicted Russian Agent as CFO

— In June, USA Really tried to set up shop in Washington D.C. It just implicated itself in a multi-million dollar criminal conspiracy. Check out my latest byline at The Daily Beast.

Via “D.C.-Based Russian Media Venture Boasts that Indicted Kremlin Operative Is Its CFO” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, October 26, 2018:

When federal authorities allege a massive, foreign-government-backed campaign to undermine America’s democratic institutions, the expected reaction from those accused of complicity is to put some distance between themselves and the culprits.

But when Elena Khusyaynova, the alleged financier of a sprawling Russian disinformation effort, was indicted last week, one Russian media outlet rushed to associate itself with the St. Petersburg accountant. USA Really, a conspiratorial website run by a Russian media executive and Kremlin policy adviser, quickly boasted on its website that Khusyaynova was the company’s chief financial officer.

It’s not clear what USA Really hoped to gain through the admission. The site is quick to deny that Russia had any involvement in the 2016 election. But its gleeful association with Khusyaynova suggests that USA Really is not the independent, inquisitive news organization that it claims to be, but rather an adjunct of a deep-pocketed propaganda apparatus that federal prosecutors say amounts to a criminal conspiracy against the United States.

Click here to read the full story.

Being Alexander Malkevich

— When the head of Russia’s new disinformation campaign arrived in Washington DC this week, reporters for NBC News and Foreign Policy were there to meet him

Last week, I blogged an original story about Alexander Malkevich, a Russian government policy adviser and head of USA Really, a troll factory-linked propaganda organisation in Washington DC.

Shortly after I published my post, I received an unhinged comment from someone named Michael using a USA Really e-mail address, in a seeming attempt to persuade reporters to disregard what I’d written.

“Are you semicrazy person?” the comment read. “Please, go see a doctor help the society and yourself. May be you just have a vivid imagination. I’m not sure, but it looks like you took too much acid (aka LSD) in your childhood…Collegues! ATTENTION! He sucks! He is lame, it’s dangerous to use his info. It will be definetely fake-news then.”

And so on.

Evidently, the dissuasion effort failed: the story was picked up by The Daily Beast, and covered by The Washington Post and Politico.

This week, Malkevich had scheduled a flash mob event to take place at the White House to celebrate Donald Trump’s 72nd birthday, and a roundtable event at a WeWork office space opposite the White House to discuss fake news (WeWork is a company that rents private offices).

Alexander Malkevich (source)

Things did not go to plan.

Malkevich was forced to significantly scale down the flash mob event—which originally included a symphony orchestra—after applying for the wrong permit. Then, according to Russia’s Federal News Agency, which is overseeing the USA Really project, Malkevich was removed and banned from re-entering the WeWork office space he’d rented. WeWork declined to comment for this item.

source

Now NBC News and Foreign Policy have published profiles of Malkevich.

Via “This man is running Russia’s newest propaganda effort in the U.S. — or at least he’s trying to” by Ben Collins and Brandy Zadrozny, NBC News, June 15, 2018:

source

Alexander Malkevich stood outside the White House on Thursday, braving the 85-degree heat in a skintight long-sleeve shirt with Che Guevara’s face emblazoned on it. Thursday was flag day, as well as the birthdays of Malkevich, Che and President Donald Trump, and he was leading a very small political rally.

But this wasn’t one of the typical protests that crop up on Pennsylvania Avenue. Malkevich sits on Russia’s Civic Chamber commission on mass media, an official arm of President Vladimir Putin’s government. He was there to promote his new Russia-funded, English-language news site, USA Really. Wake Up Americans.

Like most of Russia’s efforts to manipulate U.S. politics, the website traffics in content on divisive issues such as promoting secessionist movements in the U.S. — the same kinds of activities that caused a furor when they were exposed as having influenced the 2016 presidential election.

Malkevich’s hopes of generating a similar furor now, two years later, seem to have degenerated into self-parody, however. Instead of actors with signs and musicians playing symphony music, as Malkevich had envisioned, he stood among tourists and “Free Tibet” protesters with only his business partner, Alex Dolgonos.

“It’s hot out here, but it’s much hotter in some of those rooms we’ve been kicked out of,” Malkevich said.

[…]

USA Really has a variety of links to Russia. The domain name for USA Really was registered privately from a Russian address, and promoted by the Federal News Agency, which is allegedly owned by “Putin’s Chef,” restaurateur oligarch Yevgeny Prigozhin, who was among 13 Russians indicted by special counsel Robert Mueller for their campaign to sow discord before the 2016 U.S. election. Since April, the jobs section of the Federal News Agency’s website has been recruiting English-speaking journalists for USA Really.

USA Really’s monthlong campaign in the U.S. has hit roadblocks in recent days, according to a statement of grievances from Malkevich posted on the Federal News Agency website. Facebook removed USA Really’s page, and according to Malkevich, Twitter has imposed restrictions on its account.

Malkevich repeatedly ignored or deflected questions about USA Really’s funding.

[…]

Malkevich told NBC News that he’s working on his English and that he’s staffing up for bureaus in New York and Washington. He also said USA Really wouldn’t repeat troll farm tactics of impersonating Americans on social media, while denying knowing anyone involved in the embroiled Internet Research Agency,

“We want to do everything legal,” he said.

Malkevich said he was enjoying his time in Washington, despite being disappointed at what he called “Red Scare” books in places like the gift shop of the Spy Museum about a half-mile from the White House.

“I see all of these stories about how 10 Russian hackers changed the election. Where is CIA? Where is FBI? They can’t stop 10 Russian hackers?” he said.

Malkevich chatted amiably about his venture. But under the unrelenting heat, he grew agitated when asked about the Internet Research Agency.

“I like America, but I keep getting into problems with all of these officials,” Malkevich said. “And now all of these people asking about the Russian trolls.”

Via “Russian Troll or Clumsy Publicity Hound?” by Amy MacKinnon, Foreign Policy, June 15, 2018:

source

Alexander Malkevich might be the new face of Russian President Vladimir Putin’s attempt to subvert U.S. democracy. Or he might be a bumbling provocateur.

Malkevich, a Russian media executive with ties to the Kremlin, arrived in Washington this week to launch USA Really, an English-language news site that spreads the kind of disinformation and discord attributed to Russian trolls in a high-profile indictment earlier this year.

[…]

On Wednesday of this week, he showed up at a coffee shop in downtown Washington, D.C., for his first interview with an American reporter. He wore a white T-shirt emblazoned with a photo of the Russian foreign minister looking irritated and the phrase “debili blyat,” which roughly translates as “fucking morons.”

“This is my answer for these strange people that are frightened by us,” Malkevich said.

His new website is no less sophomoric. In the past few days, it has included stories headlined “Man Served His Friends Tacos Made From His Severed Limb” and “No Sex for Cops in Louisiana.”

Malkevich is a former manager of local TV and radio stations in Russia. He’s also a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, which advises the government on policymaking.

He says he was approached by a group of Russian journalists and businessmen to found USA Really after he gave a speech to the Russian Civic Chamber, a parliamentary advisory body, about the need to establish more media outlets abroad.

“We only have a few media working abroad. It’s so hard for them to stand against all this oppression,” he said.

[…]

“Now we see that there is real freedom of speech in Russia,” he said. “But a Russian media company cannot do anything in the USA.”

Social media websites, heavily criticized for serving as a megaphone for the Russian disinformation campaigns during the U.S. election campaign, have been aggressively policing USA Really.

Facebook shut down the website’s page within a day of its launch in May. On Twitter, USA Really has been prevented from posting direct links to its website, forcing it to route articles through Google Plus posts.

Malkevich said the site has been able to post photos on Instagram, which is owned by Facebook, but it is blocked from adding captions and hashtags.

The reasons for the crackdown are not totally clear. While the website is connected to individuals and entities subject to U.S. sanctions and indictments, through its affiliation with Federal News Agency, Malkevich is not included on either list and was able to enter the United States on a tourist visa.

[…]

Malkevich admitted that he’s had difficulty recruiting native English speakers to work for the publication, but he has high hopes for the project.

“I want to make this media interesting and very much involved in the everyday life of Americans,” he said. “And maybe, in some years I can be a Pulitzer Prize winner.”

Toward the end of the interview, an employee wiping down the table behind him splashed cleaning fluid on his phone.

“Spies from the FBI. Poison,” he joked.

“Of course, I am being sarcastic,” he added. “But there is still some concern.”

Trolling the Electorate

— A Russian troll factory-linked media campaign headed by a Putin-approved government consultant claims to have an office facing the White House 

For the past month, I’ve blogged extensively about “Wake up, America!”a mysterious “Russian ops” campaign that recently made headlines after it attempted to organise a flash mob event at the White House to celebrate Donald Trump’s upcoming 72nd birthday.

The event was advertised via USAReally.com, a disinformation website that called on “every patriot” to “come up to the White House on June 14th at 2:00 p.m. to congratulate America.”

source

According to a press release published in April, USA Really was created by the Federal News Agency (FAN), a pro-Kremlin Russian media company that says it has an office “in the White House business center opposite the US president’s residence.”

Organisers appeared to cancel the event—which would have included a symphony orchestra—after mistakenly applying for a film permit instead of the proper rally permit, although an article published earlier this week on the FAN website claims the cancellation came as a result of a conspiracy by US authorities to censor its free speech rights (banners advertising the rally are still up on the USA Really website).

FAN has been digitally traced to the Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA)better known as the Russian troll factoryby US cyber-security firm FireEye and open-source researcher Lawrence Alexander, among others. In 2015, Adrian Chen of The New York Times visited the IRA’s offices in St. Petersburg and found that FAN was operating out of the same building.

Now for the latest twist in the story: According to a video published Tuesday on FAN’s YouTube channel, the “Wake up, America!” campaign is being headed by the deputy chairman of the Russian government’s Commission on Mass Media and Mass Communications, Alexander Malkevich.

Alexander Malkevich (source)

The video appears to have been filmed from inside USA Really’s Russian office, which is adorned by US and Confederate flags, a colour-coded map of the US, and a framed picture of Donald Trump.

The Commission on Mass Media is a branch of the Public Chamber of the Russian Federation (OPRF), which was created by Russian president Vladimir Putin in 2004 to facilitate “interaction between the federal government, the local governments, and the people of Russia in order to ensure that their interests are taken into account, and that their rights and freedoms are protected when creating and implementing government policy.”

The composition of the chamber was personally approved by Putin himself.

USA Really HQ? (source)

Despite OPRF’s claim that it helps “strengthen civil society institutions as democracy institutions,” the chamber has been described by Russian critics as a “smokescreen” intended to “distract the public’s attention from what is a real diminishment of democracy,” and “a calculated move to diminish the power of parliament and strengthen the Kremlin’s centralization of power.”

Yesterday, Malkevich used the OPRF website to publish an anti-US screed complaining about the negative attention “Wake up, America!” has received in the US, and demanding that the Russian government take legislative action against US news and social media platforms.

Here is his post in full (courtesy of Google Translate):

Our Commission has talked a lot about the discriminatory approach that applies to the Russian media in Europe and the United States. And we have repeatedly made proposals on this topic that Russia needs more mass media in order to fight back in the world information war.

In May, in a test mode, a group of enthusiasts launched the information resource “USA Really”. Objective media, young, sincere media. It was honestly and officially announced that he would work in the English-speaking zone, no media outlets violated any laws, only official information, proven materials, no fictions, open real journalism was published. And what happened?

After the site worked for several days in a test mode (ie without advertising campaigns and mass mailings about the opening of the resource, it was simply debugging work processes), the Facebook account was completely destroyed, Twitter introduced a number of restrictions: in fact, journalists can not He publish publications with direct links to his site.

But there was a blog in LiveJournal (I want to emphasize that this social network is run by a Russian company), which began to develop, Twitter missed direct links to LJ posts, but it did not last long, for a maximum of 24 hours, after which this blog was also blocked.

It is clear that this is illegal and this is arbitrary, since the administrators of the blog received no warning messages from the management of the social network. And this makes you ask a whole series of questions.

First, there is no vaunted democracy and freedom of speech in the US. The American authorities, without ceremony, without giving any reasons, clean out the information field from everything they disagree with and from all those who do not cuddle or crouch before them.

But, once again, why does the Russian company support US sanctions? A law on counter-sentences has been introduced, at the highest level, the introduction of criminal responsibility for those who are ready to support these sanctions on the territory of our country is being discussed.

Does this mean that the leadership of SUP media should go to jail for supporting the policy that the US authorities are leading against Russia?

With the so-called “freedom of the media” in America everything is clear, because it simply does not exist. But it is fully present in Russia – only in some perverted forms. On the territory of our country, not only the American media that regularly publish libel, but also their subsidiaries, who tell us very coolly and with a spark that Siberia should secede from Russia, that the Crimea is not Russian land and so on. They work in the Russian legal field, they quietly conduct their groups in Russian social networks, they are not blocked, although there is a violation on violation and violation drives.

It turns out that Americans can work for us quietly, but we do not. There is discrimination, and with this you need to do something at the highest governmental level. We, both as a journalistic community and as public figures, are certainly outraged by this imbalance – and we are asking the State Duma, the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, the Government to support the interests of the media, which are insolently flouted by American companies, and the US authorities, which dictate to them, and to all of us, thus, our will.

In a separate post, FAN’s editor-in-chief Yevgeny Zubarev called on Russia’s state media regulator Roskomnadzor to censor “foreign social networks such as Facebook, Instagram, Twitter and YouTube.”

According to Russia’s business index, Zubarev is FAN’s founder and proprietor. He is also a key figure in Adrian Chen’s NY Times Magazine piece on the IRA, sending a photographer to follow Chen to his hotel and later publishing an article attempting to link Chen to Moscow neo-Nazis.

Although Zubarev refused to disclose the names of FAN’s investors, a 2017 investigation by Russian media group RBK found evidence that FAN might be funded by “Putin’s chef” Yevgeny Prigozhin, one of 13 Russian nationals indicted by special counsel Robert Mueller in February for allegedly attempting to interfere in the 2016 US election.

Prigozhin has hired lawyers and is fighting the charges in US court.

Update, June 10, 2018: USA Really is holding an event hosted by Alexander Malkevich at WeWork White House on June 15. The event is titled “’Fake News’ in the ‘Digital Technology Age.’ WeWork White House is located one block from the White House.

source

Job Ad for Russian Troll Farm Gets a Boost

— Round-up of news coverage re: job ad for Russian troll farm

Yesterday, I blogged about a job ad inviting English-speaking journalists to join The Federal News Agency, a pro-Kremlin website operated by the Russian troll farm.

The story was subsequently picked up by The Daily Beast, Political Wire, and POTUS Press Pool.

Via “Russia’s Internet Research Agency Troll Farm is Recruiting ‘English-Speaking Journalists,’” Cheat Sheet, The Daily Beast, April 19, 2018:

source

The Federal News Agency, an Internet Research Agency-linked and pro-Kremlin website, has been recruiting “English-speaking journalists and authors” to work on its “Wake Up, America!” campaign, according to investigative-reporting blog Shooting the Messenger. The campaign’s purpose is to stand against “hegemony of the U.S. authorities in the information field,” the Federal News Agency claims. “Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the U.S. authorities,” an announcement on the website read. “In this regard, U.S. citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.” The campaign was launched last week, and asks applicants to send their résumés to a Russian email address. Internet Research Agency trolls also been promoting the campaign from LiveJournal accounts, as they have been banned from Facebook and Instagram.

Via “Troll Farm Recruiting English-Speaking Journalists” by Taegan Goddard, Political Wire, April 19, 2018:

source

The Federal News Agency, a pro-Russian website linked to the Internet Research Agency, has been recruiting “English-speaking journalists” to work on its “Wake Up, America!” campaign, according to Shooting the Messenger.

From the announcement:

Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the U.S. authorities. In this regard, U.S. citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.

Via Press Pool with Julie Mason, April 20, 2018:

source

For those of you who are looking for a job, there’s a Russian troll farm that’s recruiting English-speaking journalists. Uh, you know, need a few extra bucks? It’s called the Federal News Agency, whichFederal News Agency used to be the name of, like, a transcription service here in Washington DC, so when I first saw that I was, like, “wait, what?” Anyway, Federal News Agency, a pro-Russian website linked to the Internet Research Agency, has been recruiting English-speaking journalists to work on its “Wake Up, America!” campaign. This is according to Shooting the Messenger. Here’s the adI’m going to read aloud from the ad:

Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the U.S. authorities. In this regard, U.S. citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.

What!? Come on. “Under control of U.S. authorities”—Russia, come on, be smarter than that. Be smarter than a Russian troll, Russia. Anyway, so they are hiring. If you dream of working for a Russian troll farm, you can check it out.

Listen to a clip from the show here:

The Russian Troll Factory is Recruiting English-Speaking Journalists to Fight “Political Censorship” After Facebook Ban

— The “Wake up, America!” campaign will “focus on promoting information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the US political elite”

It’s been a rough couple of months for the Internet Research Agency (IRA).

In February, 13 members of the so-called “Russian troll factory” were indicted for allegedly interfering in the 2016 U.S. election. Since then, the company has been banned from various social media platforms, including Facebook and Instagram.

But now the IRA is fighting back with the launch of its “Wake up, America!” campaign, which promises to challenge “the hegemony of the US authorities” by “promoting information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the US political elite.”

source

The campaign was announced last week via the Federal News Agency (FAN), a pro-Kremlin website that has been traced back to the IRA by open-source researcher Lawrence Alexander.

Russian news websites including RBK Group and The Moscow Times have also published stories linking FAN to the IRA.

“Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the US authorities,” reads an announcement on the FAN website. “In this regard, US citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.”

source

The website is currently recruiting English-speaking journalists to work on the campaign, inviting applicants to “send your CVs to america@riafan.ru with the subject ‘Wake up, America.’”

When I enquired about the position using a fake name, I got this message from FAN’s director Evgeny Zubarev (the message was in Russian, translated here using Google Translate):

Good afternoon.
We received your resume. It will be considered in a reasonable time and we will notify you of the results.
Yours faithfully,
Director General of FAN LLC Evgeny Zubarev.

Meanwhile, IRA trolls, apparently unhappy with being banned from Facebook and Instagram, are busy promoting the campaign on LiveJournal.

One post, published under the pseudonym “Vandro,” said that “Facebook had launched a war against Russian newsmen,” and accused the social network of conspiring with the U.S. government.

source

Another post, published under the pseudonym “kyxapka,” speculated about the mental health of Mark Zuckerberg, accusing the Facebook founder of following “the will of his political rulers.”

source

A third post, published under the pseudonym “qkempek,” accused the U.S. government of “trying to deprive the audience of many thousands of opportunities to receive relevant and resonant news from the Russian Federation and the world from the media, which speak about it honestly and openly.”

source

A database of the IRA’s LiveJournal accounts was obtained by Russian newspaper My Area (MR7.ru) in 2015.

Click here to read more stories from inside the Russian troll factory.