Tommy Robinson Praises Putin, Slams “British Presstitutes” During Whirlwind Tour of Russian Media

The anti-Islam activist pandered to pro-Kremlin media, mingled with a U.S.-sanctioned propagandist, and had some choice words for the British press

RIA FAN headline (source)

Tommy Robinson, the co-founder and former leader of the anti-Islam English Defence League (EDL), landed in St. Petersburg last week for a whirlwind tour of Russian media, during which he praised Russia’s president, obfuscated Russia’s role in the 2018 poisoning of an ex-KGB agent, mingled with a U.S.-sanctioned propagandist, floated the idea of hosting his own show on Russian TV, and slammed the British press.

Robinson is a controversial figure in Britain. In addition to co-founding the EDL, Robinson has criminal convictions for mortgage fraud, instigating a football riot, assaulting an off-duty police officer, and illegally entering the U.S. using someone else’s passport, among other offences. He also seemingly has a deep affinity for Russian President Vladimir Putin, naming him “the strongest man in the West” in an interview last Friday with Russian newspaper Evening Moscow. It’s unclear if the feeling is mutual.

Evening Moscow headline (source)

In the same interview, Robinson said that, if the opportunity arose, he would ask Putin to help him fight anti-Russian “censorship and propaganda,” and envisioned a scenario in which Putin let him host his own TV show. Robinson also denied that Russia was responsible for the 2018 poisoning of former Russian military officer Sergei Skripal and daughter Yulia, and said if Russia had wanted to “take out” the Skripals, they would have done so quietly without using chemical weapons.

Robinson’s other engagements last week included a speaking gig at a meeting of the Libertarian Party of Russia, a bumpy interview on Russian state-backed TV network Russia Today, and a press conference at the headquarters of Komsomolskaya Pravda (KP), a pro-Kremlin tabloid that once suggested that the U.S. orchestrated the 2015 Charlie Hebdo terrorist attack.

At the KP conference, Robinson gave a presentation titled “Rape of Britain,” in which he claimed that “migrants attack young girls or adopt girls and turn them into prostitutes” (possibly referring to a recent report in the Independent). That’s according to the Federal News Agency (FAN), a Russian news site that U.S. prosecutors have linked to Russia’s efforts to meddle with the 2016 U.S. presidential election.

source

“This is not just about one-off crimes by individuals but about gangs of migrants raping underage British girls,” the FAN quoted Robinson as saying (translation courtesy of Byline Times). “You can’t believe the British media!” he continued. “I’ve seen their manipulations, how they make up lies about me […] That’s why I’m here! Because all these issues are relevant in Russia.”

Robinson shared the stage with, among others, Alexander Malkevich, the former editor of the FAN’s English-language subsidiary USA Really, which is responsible for such false, misleading, and purposefully offensive content as the anti-Semitic “Star of David Spotted Amidst Migrant Caravan: Who’s Behind the Invasion?” Malkevich currently chairs the Civic Chamber Commission on mass media, from which he advises the Russian government on media policy and has called for “information war” in America and Europe.

Malkevich and Robinson (source)

In December 2018, Malkevich, USA Really, and the FAN were sanctioned by the U.S. Treasury Department for “attempted election interference.” An accompanying statement cited USA Really’s error-ridden, politically divisive content, as well as Malkevich’s calamitous attempts to stage a flash mob at the White House on Donald Trump’s 72nd birthday (the statement mirrored information first reported by this blog). Malkevich was forced to significantly scale down the event — which originally included a symphony orchestra — after applying for the wrong permit. USA Really later blamed the error on a deep state conspiracy.

Malkevich returned to the States in November 2018 as a journalist covering the U.S. midterms for the FAN. During that trip, he gatecrashed a November 6 election night party at Washington D.C.’s National Press Club, from which he spuriously reported that he’d been accosted by security for Trump nemesis/Nike blackmail lawyer Michael Avenatti. Malkevich was later briefly detained and questioned by the FBI.

On Friday, Malkevich posted on Russian social media that he is acting as Robinson’s “producer,” and is “ready to consider offers” for Robinson to “become a host on Russian TV.” He also said that he and Robinson planned to launch the “StopTwitter international public initiative,” aimed at fighting against “Internet monopolists” (both men have been banned by various social media platforms, including Twitter). The post included a photo of the two men shaking hands at the KP event.

source

Robinson didn’t return a request for comment. Instead, he posted a screenshot of tweets by me and Brendan Cox — husband of murdered British politician Jo Cox — on his recently launched Telegram account. In an accompanying comment, he called us “British Presstitutes” and denied any suggestion that he’d made money from his various engagements in Russia.

source

BBC Monitoring: Russian “Troll Factory” Cries Foul Over U.S. Ad Removal

I wrote this story for BuzzFeed News, then I was targeted by a Russian disinfo campaign. BBC Monitoring reports

Earlier this month, I bylined a story in BuzzFeed News, “A Russian Propagandist Ran An Ad In The Washington Post — And Then Ran Victory Laps In Russian Media.”

After that story was published, a bunch of Russian news sites — including members of Patriot Media Group, which is run by Russian President Vladimir Putin’s personal chef — ran what appeared to be a coordinated disinformation campaign in a seeming effort to discredit my reporting.

Via “Russian ‘troll factory’ cries foul over US advert removal” by Olga Robinson, BBC Monitoring, February 21, 2020:

Russian news outlets with links to a St Petersburg “troll factory” have accused US media of “censorship” after the Washington Post removed a controversial pro-Kremlin advert that briefly appeared on its website.

The advert — written in the form of an open letter — was placed in late January by Alexander Malkevich, the former editor of the English-language USA Really site, which has been linked by the US Treasury to Russia’s troll operation.

It called for the release of political strategist Maxim Shugalei, who was arrested along with his interpreter, Samer Hassan Ali Seifan, in Libya last year, on suspicion of trying to influence upcoming elections in the country…

The removal of the advert hit the headlines of at least three dozen sensationalist and pro-Kremlin Russian news websites, including USA Really and at least four other outlets that have links to the troll factory…

The Russian websites also hit back at another US publication, BuzzFeed News, over its reporting of the story. They quoted Malkevich as saying that the US security services interfered with the BuzzFeed reporting of the ad controversy and forced its journalists to twist his comments.

source

“BuzzFeed has confirmed that ahead of the publication of the article about censorship in the US media, employees of the security services approached the editorial office and strongly recommended that the essence of the article be changed,” the RIA FAN article said.

As a result, RIA FAN added, the report became a “powerful anti-Russian article in which Malkevich was described as a propagandist”.

Speaking to the BBC, the author of the Buzzfeed story, Dean Sterling Jones, denied the allegations. “In reality, I was never contacted by US security agents and all comments attributed to Malkevich are exactly as he provided,” he said.

When contacted by BuzzFeed, Malkevich “spuriously claimed that the US National Security Agency had forced the Washington Post to pull his ad”, Sterling Jones added.

“BuzzFeed News chose not to publish that claim because we didn’t want to give him a platform to spread false information…”

source

[Malkevich] has a history of spreading conspiracy theories and unsubstantiated claims about the West in Russian media. Earlier this year, he claimed — without any evidence — that the Ukrainian Boeing shot down by Iran may have been downed by a US drone and accused the West of spreading fake news about the new coronavirus.

“This is just another attempt by Malkevich to, in his words, wage ‘information war,’ seemingly in order to pollute the narrative and stir up anti-American feelings back home,” said Sterling Jones, commenting on Malkevich’s latest allegations about the US media.

Click here to read the full story.