Byline at the Beast

— I just co-authored this investigative piece with The Daily Beast’s Lachlan Markay

Since late last year, I’ve been researching an online PR campaign seemingly intended to manipulate Google’s search results in order to obscure unflattering news articles about Donald Trump’s Russian business ties.

Yesterday, the story was published in The Daily Beast.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

Sater—who once had an office at New York’s Trump Tower, Trump Organization business cards, and claims to have worked as a senior adviser to Trump—has recently emerged as a key figure in the federal investigation led by special counsel Robert Mueller into Russian meddling in the 2016 presidential election.

[…]

The Daily Beast previously reported that a Pakistani blogger had been paid to write an article for the Huffington Post’s now-defunct contributor platform hailing the dismissal of [a civil tax fraud lawsuit against Sater]. That blogger, who went by the handle Waqas KH, said his client, whom he declined to name, had provided the text of the piece in full.

HuffPost is a prominent U.S. news source, but on more obscure platforms, used explicitly for search-engine optimization, over 50 other stories have popped up hyping the lawsuit’s dismissal and attempting to insulate Trump from controversy involving Sater and Bayrock. The articles were published over an eight-month period, from September 2017 through June 2018.

“Certainly now that Trump is President of the United States, there is not likely to be any further implications for him in this case,” declared a November article at a since-deleted website billing itself as a forum for a “business development specialist.” The article was written by Abhishek Chatterjee, who owns an Indian SEO business that offers to place articles on a network of 900 websites for $20 apiece.

Click here to read the full article.

The story was subsequently covered by The Washington Post, Politico, ABC News, and others.

Via “The Daily 202: 10 stories illuminate the Trump doctrine on foreign policy” by James Hohmann, The Washington Post, July 5, 2018:

Via “POLITICO Playbook Power Briefing: Trade wars escalate as duties on some Chinese goods take effect at midnight” by Jake Sherman, Anna Palmer, Daniel Lippman, and Akela Lacy, Politico, July 6, 2018:

Via “The Note: For Trump, a week of big moves could have big blowback” by Rick Klein and Maryalice Parks, ABC News, July 6, 2018:

Being Alexander Malkevich

— When the head of Russia’s new disinformation campaign arrived in Washington DC this week, reporters for NBC News and Foreign Policy were there to meet him

Last week, I blogged an original story about Alexander Malkevich, a Russian government policy adviser and head of USA Really, a troll factory-linked propaganda organisation in Washington DC.

Shortly after I published my post, I received an unhinged comment from someone named Michael using a USA Really e-mail address, in a seeming attempt to persuade reporters to disregard what I’d written.

“Are you semicrazy person?” the comment read. “Please, go see a doctor help the society and yourself. May be you just have a vivid imagination. I’m not sure, but it looks like you took too much acid (aka LSD) in your childhood…Collegues! ATTENTION! He sucks! He is lame, it’s dangerous to use his info. It will be definetely fake-news then.”

And so on.

Evidently, the dissuasion effort failed: the story was picked up by The Daily Beast, and covered by The Washington Post and Politico.

This week, Malkevich had scheduled a flash mob event to take place at the White House to celebrate Donald Trump’s 72nd birthday, and a roundtable event at a WeWork office space opposite the White House to discuss fake news (WeWork is a company that rents private offices).

Alexander Malkevich (source)

Things did not go to plan.

Malkevich was forced to significantly scale down the flash mob event—which originally included a symphony orchestra—after applying for the wrong permit. Then, according to Russia’s Federal News Agency, which is overseeing the USA Really project, Malkevich was removed and banned from re-entering the WeWork office space he’d rented. WeWork declined to comment for this item.

source

Now NBC News and Foreign Policy have published profiles of Malkevich.

Via “This man is running Russia’s newest propaganda effort in the U.S. — or at least he’s trying to” by Ben Collins and Brandy Zadrozny, NBC News, June 15, 2018:

source

Alexander Malkevich stood outside the White House on Thursday, braving the 85-degree heat in a skintight long-sleeve shirt with Che Guevara’s face emblazoned on it. Thursday was flag day, as well as the birthdays of Malkevich, Che and President Donald Trump, and he was leading a very small political rally.

But this wasn’t one of the typical protests that crop up on Pennsylvania Avenue. Malkevich sits on Russia’s Civic Chamber commission on mass media, an official arm of President Vladimir Putin’s government. He was there to promote his new Russia-funded, English-language news site, USA Really. Wake Up Americans.

Like most of Russia’s efforts to manipulate U.S. politics, the website traffics in content on divisive issues such as promoting secessionist movements in the U.S. — the same kinds of activities that caused a furor when they were exposed as having influenced the 2016 presidential election.

Malkevich’s hopes of generating a similar furor now, two years later, seem to have degenerated into self-parody, however. Instead of actors with signs and musicians playing symphony music, as Malkevich had envisioned, he stood among tourists and “Free Tibet” protesters with only his business partner, Alex Dolgonos.

“It’s hot out here, but it’s much hotter in some of those rooms we’ve been kicked out of,” Malkevich said.

[…]

USA Really has a variety of links to Russia. The domain name for USA Really was registered privately from a Russian address, and promoted by the Federal News Agency, which is allegedly owned by “Putin’s Chef,” restaurateur oligarch Yevgeny Prigozhin, who was among 13 Russians indicted by special counsel Robert Mueller for their campaign to sow discord before the 2016 U.S. election. Since April, the jobs section of the Federal News Agency’s website has been recruiting English-speaking journalists for USA Really.

USA Really’s monthlong campaign in the U.S. has hit roadblocks in recent days, according to a statement of grievances from Malkevich posted on the Federal News Agency website. Facebook removed USA Really’s page, and according to Malkevich, Twitter has imposed restrictions on its account.

Malkevich repeatedly ignored or deflected questions about USA Really’s funding.

[…]

Malkevich told NBC News that he’s working on his English and that he’s staffing up for bureaus in New York and Washington. He also said USA Really wouldn’t repeat troll farm tactics of impersonating Americans on social media, while denying knowing anyone involved in the embroiled Internet Research Agency,

“We want to do everything legal,” he said.

Malkevich said he was enjoying his time in Washington, despite being disappointed at what he called “Red Scare” books in places like the gift shop of the Spy Museum about a half-mile from the White House.

“I see all of these stories about how 10 Russian hackers changed the election. Where is CIA? Where is FBI? They can’t stop 10 Russian hackers?” he said.

Malkevich chatted amiably about his venture. But under the unrelenting heat, he grew agitated when asked about the Internet Research Agency.

“I like America, but I keep getting into problems with all of these officials,” Malkevich said. “And now all of these people asking about the Russian trolls.”

Via “Russian Troll or Clumsy Publicity Hound?” by Amy MacKinnon, Foreign Policy, June 15, 2018:

source

Alexander Malkevich might be the new face of Russian President Vladimir Putin’s attempt to subvert U.S. democracy. Or he might be a bumbling provocateur.

Malkevich, a Russian media executive with ties to the Kremlin, arrived in Washington this week to launch USA Really, an English-language news site that spreads the kind of disinformation and discord attributed to Russian trolls in a high-profile indictment earlier this year.

[…]

On Wednesday of this week, he showed up at a coffee shop in downtown Washington, D.C., for his first interview with an American reporter. He wore a white T-shirt emblazoned with a photo of the Russian foreign minister looking irritated and the phrase “debili blyat,” which roughly translates as “fucking morons.”

“This is my answer for these strange people that are frightened by us,” Malkevich said.

His new website is no less sophomoric. In the past few days, it has included stories headlined “Man Served His Friends Tacos Made From His Severed Limb” and “No Sex for Cops in Louisiana.”

Malkevich is a former manager of local TV and radio stations in Russia. He’s also a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, which advises the government on policymaking.

He says he was approached by a group of Russian journalists and businessmen to found USA Really after he gave a speech to the Russian Civic Chamber, a parliamentary advisory body, about the need to establish more media outlets abroad.

“We only have a few media working abroad. It’s so hard for them to stand against all this oppression,” he said.

[…]

“Now we see that there is real freedom of speech in Russia,” he said. “But a Russian media company cannot do anything in the USA.”

Social media websites, heavily criticized for serving as a megaphone for the Russian disinformation campaigns during the U.S. election campaign, have been aggressively policing USA Really.

Facebook shut down the website’s page within a day of its launch in May. On Twitter, USA Really has been prevented from posting direct links to its website, forcing it to route articles through Google Plus posts.

Malkevich said the site has been able to post photos on Instagram, which is owned by Facebook, but it is blocked from adding captions and hashtags.

The reasons for the crackdown are not totally clear. While the website is connected to individuals and entities subject to U.S. sanctions and indictments, through its affiliation with Federal News Agency, Malkevich is not included on either list and was able to enter the United States on a tourist visa.

[…]

Malkevich admitted that he’s had difficulty recruiting native English speakers to work for the publication, but he has high hopes for the project.

“I want to make this media interesting and very much involved in the everyday life of Americans,” he said. “And maybe, in some years I can be a Pulitzer Prize winner.”

Toward the end of the interview, an employee wiping down the table behind him splashed cleaning fluid on his phone.

“Spies from the FBI. Poison,” he joked.

“Of course, I am being sarcastic,” he added. “But there is still some concern.”

Beast from the East

— Round-up of news coverage re: Shooting the Messenger story about a DC-based Russian disinformation media campaign headed by a Russian government policy adviser

Last week, I blogged an original story about a new Washington DC-based Russian disinformation campaign that was the culmination of over a month’s research.

The story was subsequently picked up by The Daily Beast and cited in The Washington Post and Politico daily round-ups.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

source

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship… aimed at discrediting the Russian Federation.”

At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking.

Malkevich sits on the Civic Chamber’s commission on mass media and communication. He is also running the show at USA Really, according to an FAN video on the project. The video features shots of a USA Really office space adorned with an American flag, a Confederate flag, and a framed “Make America Great Again” poster of President Donald Trump.

[…]

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming.”

The FAN claimed on its website that it subsequently spoke with the MPD, which also denied them a permit and warned that they had alerted the CIA, which does not operate on U.S. soil, of USA Really’s activities. MPD told Dean Sterling Jones, a Belfast-based investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

[…]

For all its talk of combating misinformation, USA Really appears to be as invested in vendettas as it is in truth-telling. On Saturday, Jones received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Via “The Daily 202: North Korea summit prep encapsulates Trump’s winging-it presidency” by James Hohmann, The Washington Post, June 11, 2018:

A Russian government adviser has launched a new media venture aimed at waging an “information war” in the United States and Europe. The outlet, called “USA Really,” attempted to hold a White House rally in protest of “growing political censorship … aimed at discrediting the Russian Federation,” but its permits were denied. (Daily Beast)

Via “Power Briefing: All eyes on Trump-Kim meeting” by Anna Palmer, Jake Sherman, Daniel Lippman, and Zach Montellaro, Politico, June 11, 2018:

— “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.,” by The Daily Beast’s Lachlan Markay: “In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called ‘USA Really.’ Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of ‘growing political censorship… aimed at discrediting the Russian Federation.’

“At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking.”

Mumbai Cyber Police Shut Down Gay Modi Photoshop

— BuzzFeed deletes homoerotic photoshop of Indian prime minister following legal threats from Mumbai police, highlighting gay rights issues, censorship in India

The doctored image, which depicts Indian PM Narendra Modi embracing his right-hand man Rajnath Singh on an idyllic beach, is one of 18 related images included in a January 4, 2016 BuzzFeed listicle by Imaan Sheikh, “18 Modi Photoshops That Should’ve Never Fucking Happened.”

source

On Wednesday, that number mysteriously dropped to 17.

source

In a comment, a spokesperson for BuzzFeed said:

BuzzFeed India removed the image in question after receiving a notice from the Mumbai Police alleging defamation.

It’s not the first time police in Mumbai have tried to censor the homoerotic photoshop.

In November, Mumbai’s cyber crime department ordered Google to block the allegedly “defamatory morphed/vulgar photos” as published on BuzzFeed, Facebook, Twitter, and others, on the basis that the offending images were intended to “create UNREST, BREACH of PEACE which might result in LAW & ORDER problems in Maharashtra, India.”

The department also demanded that Google hand over personal information about the creator of the photos, including mobile phone numbers, e-mail and IP addresses. 

Via the Lumen Database, which archives online takedown requests:

source

As of publication, all but two of the flagged Facebook links are still searchable using Google.

There’s no evidence Google possesses or handed over any of the requested personal information.

Homosexuality is a taboo subject in India. A colonial-era law still in force today, Section 377 of the Indian Penal Code, forbids “carnal intercourse against the order of nature”—that includes gay sex—with offenders facing fines and up to 10 years in jail.

India’s home minister, who is depicted as Modi’s beau in the gay beach photoshop, previously said he supported Section 377 because “we [referring to the Bharatiya Janata Party, which is chaired by Modi] believe that homosexuality is an unnatural act that cannot be supported.”

Recently, publishers have joined gay Indians in the legal cross hairs.

As reported by The Washington Post earlier this week, it’s becoming “increasingly difficult” for journalists and editors in India to do their jobs due to frivolous legal threats by Modi loyalists.

Loyalists to the country’s powerful Hindu nationalist prime minister, Narendra Modi, have bullied editors into taking down critical stories, hushed government bureaucrats and shifted from the common practice of filing defamation cases to lodging more serious criminal complaints, which can mean jail time and take years in India’s overburdened court system.

Modi, popular but thin-skinned, has effectively cut off the mainstream media, forgoing news conferences to communicate directly with his vast electorate through Twitter, where he has 40 million followers. India fell three spots on the World Press Freedom Index to 136 in 2017, according to the watchdog group Reporters Without Borders, below Afghanistan and Burma, because of growing self-censorship and the activity of Hindu nationalists trying to purge “anti-nationalist” thought, the group said.

Ravi Shankar Prasad, India’s minister for electronics and information technology, denies that his government has attempted to impede press freedom.

Via the WashPost:

[Prasad] said any suggestion that the government was hampering press freedom was “completely wrong.”

“Obviously you can see how many newspapers and channels are critical of us, blasting my government,” he said.

The Takedown Conspiracy (Redux)

— TechDirt, Volokh Conspiracy hoist mystery defamer claimer

Earlier this week, I blogged about an anonymous defamation takedown request of articles by The Washington Post and Techdirt re: forged court orders intended to force Google to deindex links.

Yesterday, Techdirt and The Volokh Conspiracy hoisted the mystery complainant.

source

Via “Techdirt, Volokh Conspiracy Targeted With Bogus Defamation Claim For Publishing A Bunch Of Facts” by Tim Cushing, Techdirt, February 9, 2018:

Last spring, Mike Masnick covered a completely fake court order that was served to Google to make some unflattering information disappear. The court order targeted some posts by a critic of a local politician.

Ken Haas, a member of the New Britain (CT) city commission got into an online argument with a few people. When things didn’t go his way, Haas played a dubious trump card:

Several months ago, he got into a public controversy with local activist Robert Berriault — allegedly, when someone got in a Facebook political spat with Haas, he responded by writing, “You do know I have access to ALL city records, including criminal and civil, right???” Berriault took that to be a threat that Haas would misuse that access for political purposes and wrote about this on the New Britain Independent site, as well as in a not-much-noticed change.org petition calling for Haas’s removal.

Following this, a delisting request was sent to Google with a supposed Connecticut federal court order attached. But the judge who signed it (John W. Darrah) didn’t exist, the word “state” was misspelled (as “Sate”), and the docket number had already been used for another, existing civil case…

Invaluable scourer of the Lumen database, Dean Jones, points out another bogus attempt to delist online content has been made — targeting posts at both Techdirt and the Volokh Conspiracy.

Now it emerges that an anonymous complainant has sent Google a defamation complaint requesting the removal of the two articles from its search results, citing a 1979 Supreme Court case concerning the public disclosure of personal information.

Yes, this one is styled as a defamation takedown request, even though both articles are factual and contain receipts. The takedown notice cites a Supreme Court decision that has nothing to do with either post, despite the claims made in the notice.

source

Via “Someone Trying to Vanish My Post About Someone Trying to Vanish Another Post” by Eugene Volokh, Reason, February 9, 2018:

Who submitted the forged order to Google? Commissioner Haas seems the likeliest intended beneficiary of the forgery and the takedown request, and his name (spelled as Ken Hass) was used on the takedown request. But it is of course possible that this was done by someone else, whether someone hired by Haas (with or without knowledge of what would be done) or someone else. I called Haas back in March to ask about what happened here, but he told me he had no comment.

Then I wrote about this on the blog, hosted at the time at the Washington Post; TechDirt covered it as well. The New Britain Progressive covered it as well, and then mentioned the incident again in December, as part of its “Top 10 of 2017” retrospective.

A week later, someone submitted a deindexing request to Google asking it to vanish my original Washington Post item and the TechDirt piece.

In 1979, the U.S. Supreme Court recognized an individual interest in the “practical obscurity” of certain personal information. The case was DOJ v. Reporters Committee for a Free Press. As well, this information is harmful to me as it concerns unfounded information which never resulted in prosecution. Not only has the dissemination of this information never been legitimate, but its internet referencing is clearly harmful to my reputation as my professional and personal surroundings can access it by typing my first and last names on the Internet.

(Thanks to Dean Sterling Jones (Shooting the Messenger) for spotting the request, and, as always, to the Lumen Database for its invaluable role as an archive for these submissions.)

Now the submission doesn’t explain how the “information” in my original post is “unfounded.” It’s true that it didn’t result in prosecution, but the purported order submitted to Google in March is indubitably a forgery, whether the Connecticut prosecutor’s office wants to try to act on that or not. Nor does the submission explain how “the dissemination of this information [has] never been legitimate” — I would think that writing about forgeries of court orders, especially (but not only) those that seem to benefit local officials and community activists, would be quite “legitimate.”

DOJ v. Reporters Committee for Freedom of the Press holds that the federal government has no statutory obligation, under the Freedom of Information Act, to reveal “criminal identification records” to people who request them. But that doesn’t affect all of our First Amendment rights to discuss crimes that we ourselves know about, and note who would have benefited from those crimes. (Tim Cushing (TechDirt) has also written about this incident.)

Fortunately, Google has not deindexed TechDirt’s or my posts in response to this request, and I’m confident that it won’t. But I thought it was worth noting that there has been indeed an attempt to vanish this story.

The full articles are available to read by clicking here and here.

The Takedown Conspiracy

— Articles by WashPost, Techdirt about fake takedown requests targeted by anonymous defamation takedown request

Last year, a Washington Post investigation by First Amendment expert Eugene Volokh (of the Volokh Conspiracy, now published at Reason.com) exposed how some people were using forged court orders to force Google to delist links.

Via “Apparent forged court order for the benefit of a New Britain (Conn.) volunteer city commissioner” by Eugene Volokh, The Washington Post, March 30, 2017:

Ken Haas is a member of a New Britain (Conn.) city commission, the Commission on Conservation, appointed by Mayor Erin Stewart. Several months ago, he got into a public controversy with local activist Robert Berriault — allegedly, when someone got in a Facebook political spat with Haas, he responded by writing, “You do know I have access to ALL city records, including criminal and civil, right???” Berriault took that to be a threat that Haas would misuse that access for political purposes and wrote about this on the New Britain Independent site, as well as in a not-much-noticed change.org petition calling for Haas’s removal. (Since then, Berriault has announced his candidacy for the New Britain city council.)

And then things got really interesting: Two weeks ago, someone asked Google to deindex the New Britain Independent article and the petition, and the request was accompanied with what looked like a court order in Haas v. Berriault. The order purported to be in a libel and false light invasion of privacy lawsuit and closed with:

Plaintiff is granted damages for all counts as to Defendant Robert Berriault. Defendant must also remove and retract statements made referencing Plaintiff Haas.

The trouble is that there is no such case. There is no such court order. There is no Connecticut Superior Court Judge named John W. Darrah.

Techdirt’s Mike Masnick subsequently detailed the apparent forgery here.

Now it emerges that an anonymous complainant has sent Google a defamation complaint requesting the removal of the two articles from its search results, citing a 1979 Supreme Court case concerning the public disclosure of personal information.

Via the Lumen Database, which archives online takedown requests:

source

If you can’t read that, it says:

In 1979, the U.S. Supreme Court recognized an individual interest in the “practical obscurity” of certain personal information. The case was DOJ v. Reporters Committee for a Free Press. As well, this information is harmful to me as it concerns unfounded information which never resulted in prosecution. Not only has the dissemination of this information never been legitimate, but its internet referencing is clearly harmful to my reputation as my professional and personal surroundings can access it by typing my first and last names on the Internet.

As of publication, the articles are still searchable using Google.

Oh Betsy!

— Did someone from Betsy DeVos’ investment firm try to scrub unfavourable information about members of the DeVos family from online bio?

Last month, I blogged that former Trump campaign aide Michael Caputo paid an employee from his own PR firm to scrub Wikipedia of references linking him to Russian President Vladimir Putin. The story was picked up by The Daily Beast, and subsequently covered by The Washington Post.

Now I think I’ve found another one.

According to Wikipedia editing records, it appears that someone from Education Secretary Betsy DeVos’ private investment firm, Windquest Group, attempted to delete unfavourable information about members of the DeVos family.

Betsy DeVos (source)

DeVos was chairman of the firm at the time the edits were made in August 2015 by Wikipedia user “WindquestGroup,” who was subsequently banned indefinitely because the “account’s edits and/or username indicate that it is being used on behalf of a company, group, website or organization for purposes of promotion and/or publicity.”

The user had attempted to delete supposedly “unnecessary” facts that DeVos’ mother, Elsa Prince, once supported “an anti-gay marriage ballot proposal in California,” and that DeVos’ brother, Erik Prince, “founded Blackwater USA, a private security firm” that killed 17 Iraqi civilians in 2007.

source

The Blackwater founder is currently facing scrutiny “over reports that he met the head of a Russian investment fund in an apparent effort to set up a back channel for Russian communication with the Trump administration, and that senior Trump officials had authorized the meeting,” according to CNN.

Caputo Gets Streisanded

— The Washington Post covers Shooting the Messenger scoop re: Efforts by ex-Trump campaign adviser Michael Caputo to scrub Russia from his Wikipedia bio

On Monday, The Daily Beast reported my scoop that Caputo paid his PR firm to purge Wikipedia of evidence that he helped promote Russian President Vladimir Putin in the United States.

Yesterday, The Washington Post covered the story as part of its daily round-up. Via “The Daily 202” by James Hohmann, The Washington Post, November 8, 2017:

source

— An employee of former Trump campaign aide Michael Caputo was blocked from Wikipedia in August after the site’s editors said he was caught using multiple pseudonymous accounts to scrub the page of Caputo’s ties to Vladimir PutinThe Daily Beast’s Lachlan Markay reports: “After the accounts were exposed as what Wikipedia calls ‘sock puppets’ — multiple accounts run by the same person as part of a coordinated editing campaign —[the employee, Sean Dwyer], admitted he had financial ties to the subjects of his edits. It’s just the latest front in Caputo’s battles to save his reputation from, what he sees as, Russian smears. He also says he has filed an ethics complaint against Rep. Jackie Speier (D-CA) over comments at a congressional hearing in March, where the California Democrat accused Caputo of having been Russian president Vladimir Putin’s ‘image consultant[.’]”

Insatiable

— Former Trump advisor Felix Sater swindled Holocaust survivors out of $7 million, then threatened to sue when they tried to get their money back

Felix Sater, a former advisor to Donald Trump, once threatened to sue the family of two now-deceased Holocaust survivors who lost $7 million in a mafia-linked racketeering scheme perpetrated by Sater in the mid-90s. That’s according to court documents filed in 2015.

Donald Trump with Felix Sater (source)

The two victims, Ernest and Judit Gottdiener, who emigrated to the U.S. after the war, died before they could reclaim their stolen millions.

In 2013, Judit’s brother, an Israeli rabbi named Ervin Tausky, filed a $100 million civil case against Sater and his co-conspirator, Salvatore Lauria, on behalf of the Gottdieners.

In retaliation, Sater sent a letter through multi-national Israeli law firm, Zell, Aron & Co., threatening to sue Tausky for 4,000,000 shekels (approximately $1 million) unless Tausky agreed to withdraw all legal action against Sater in the U.S.

The firm claimed that Tausky had damaged “the good name of Sater and his family,” and put “Sater and his family in jeopardy, and in danger of being killed.”

source

The case was later dismissed because, according to U.S. District Judge Lorna Schofield, “aiding and abetting securities fraud cannot serve as a RICO predicate act.”

This week, The Washington Post and The New York Times leaked a series of e-mails showing how during Trump’s 2016 election campaign, Sater tried to help the Trump Organization to build a Trump Tower in Moscow.

Former FBI director Robert Mueller is currently investigating Trump for evidence of possible collusion between the campaign and the Russian government.