Round-Up 2018: Here’s the Scoop

Russian trolls and stealth political campaigns. Revisiting my scoopiest stories of 2018

2018 was undoubtedly my most successful year since I started writing at Shooting the Messenger almost five years ago.

Once described as an “amateur sleuth” by Politico and unceremoniously trashed by a surrogate for U.S. president Donald Trump on Fox News (something I’ve always worn as a badge of pride, thank you), in 2018 I was delighted to land a freelance gig at The Daily Beast, from which I served a few decent-sized scoops.

Huge thanks to the Beast’s Editor-in-Chief Noah Shachtman for generously inviting me to write for him, and Beast reporters Asawin Suebsaeng, Lachlan Markay, and Lachlan Cartwright (count ’em, two Lachlans) for their help and encouragement.

Big thanks to everyone else who provided me with invaluable help and encouragement in 2018, including (but not limited to!): Zen Master Blogger Peter M. Heimlich and his wife Karen Shulman, Techdirt reporter Tim Cushing, nutrition journalist/author Nina Teicholz, FoodMed.net publisher and editor Marika Sboros, journalist/fact-checker extraordinaire Brooke Binkowski, UCLA law professor Eugene Volokh, and BuzzFeed Canada’s Craig Silverman and Jane Lytvynenko.

The year started strong when a story I wrote in late 2017, about the HuffPost’s retraction of a pay-to-play puff piece on former Trump business partner Felix Sater, was picked up by the Beast in January.

Felix Sater (source)

Via “Who Paid for the HuffPost Puff Piece on Trump’s Felonious Friend?” by Lachlan Markay, The Daily Beast, January 11, 2018:

An unknown client paid a Pakistani national to place an article at the HuffPost defending a controversial associate of President Donald Trump.

HuffPost scrubbed the article, written in December, from its website after a blogger in Northern Ireland, Dean Sterling Jones, inquired about the piece, which hailed the dismissal last year of a $250 million tax fraud case against Felix Sater, a Russian-born former Trump Organization executive.

The article’s author, listed on HuffPost’s website under the name Waqas KH, runs a Pakistani company called Steve SEO Services. That company offers to ghostwrite articles and organize internet commenting campaigns for paying clients. On the freelancer website Fiverr, Waqas goes by the username “nico_seo” and offers to place articles on HuffPost for an $80 fee. For an extra $50, he will write the article himself.

Following that article, the HuffPost announced that it was permanently closing its flagship contributor platform, which allowed readers to self-publish articles on the HuffPost website, and which the author of the Sater piece had been exploiting for financial gain.

In an interview with The New York Times, which cited my story, the HuffPost’s Editor-in-Chief Lydia Polgreen said that the decision to close the platform was due to the proliferation of fake news.

Via “HuffPost, Breaking From Its Roots, Ends Unpaid Contributions” by Sydney Ember, The New York Times, January 18, 2018:

Since its founding nearly 13 years ago, The Huffington Post has relied heavily on unpaid contributors, whose ranks included aspiring writers, citizen journalists and celebrities from the Rolodex of the site’s co-founder Arianna Huffington.

…On Thursday, it said it was immediately dissolving its self-publishing contributors platform — which has mushroomed to include 100,000 writers — in what is perhaps the most significant break from the past under its editor in chief, Lydia Polgreen…

[Recently] a contributor with the byline Waqas KH published an article about Felix Sater, an associate of President Trump, that he had been paid to post. The site has since deleted the article.

In July, I co-authored a follow-up story—my first for the Beast—about a much larger campaign to whitewash Trump’s Russian business ties by manipulating Google’s search rankings.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

The story was covered by The Washington Post, Politico, and ABC News, among others.

Perhaps my biggest story of 2018, about Russian government media adviser Alexander Malkevich’s attempts to launch a troll factory-linked disinformation website from an office near the White House in Washington, D.C., was my second to make it to The New York Times.

Alexander Malkevich (source)

The website, the conspicuously titled USA Really, was in fact created by Moscow’s Federal News Agency (FAN), one of a number of Russian entities U.S. prosecutors claim “employed hundreds of individuals in support” of Project Lakhta, a multi-million dollar social media influence operation that aimed “to sow division and discord in the U.S. political system.”

I first started writing about USA Really in April, following FAN’s attempts to recruit “English-speaking journalists” to write for the website. That early reporting was picked up by The Daily Beast, Taegan Goddard’s Political Wire, and Press Pool with Julie Mason. But USA Really only really caught the attention of mainstream news outlets in June, after a story I wrote about Malkevich’s ties to the Russian government, his involvement in the USA Really website, and disastrous attempts to stage a flash mob event at the White House to celebrate Trump’s 72nd birthday, was picked up by—who else?—The Daily Beast.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship…aimed at discrediting the Russian Federation.”

At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking…

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming.”

The FAN claimed on its website that it subsequently spoke with the MPD, which also denied them a permit and warned that they had alerted the CIA, which does not operate on U.S. soil, of USA Really’s activities. MPD told Dean Sterling Jones, a Belfast-based investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

Included in that article was reporting about an unsuccessful attempt by someone at USA Really named Michael to suppress my story:

For all its talk of combating misinformation, USA Really appears to be as invested in vendettas as it is in truth-telling. On Saturday, Jones received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Following that article, the story quickly made its way to The Washington Post and Politico, then on to NBC News, NPR, Foreign Policy, and The New York Times.

USA Really (source)

Via “Is a New Russian Meddling Tactic Hiding in Plain Sight?” by Kevin Roose, The New York Times, September 25, 2018:

To an untrained eye, USAReally might look like any other fledgling news organization vying for attention in a crowded media landscape. Its website publishes a steady stream of stories on hot-button political issues like race, immigration and income inequality. It has reader polls, a video section and a daily podcast.

But this is no ordinary media start-up. USAReally is based in Moscow and has received funding from the Federal News Agency, a Russian media conglomerate with ties to the Internet Research Agency, the “troll farm” whose employees were indicted by the special counsel, Robert S. Mueller III, for interfering in the 2016 presidential election…

Its founder, Alexander Malkevich, is a Russian journalist with little previous experience in American media. Its domain was registered through a Russian company, and its formation was announced in a news release on the Federal News Agency’s website. The project, originally known as “USAReally, Wake Up Americans,” was intended to promote “information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the political elite of the United States,” according to the release…

Mr. Malkevich’s fumbling misadventures in American media have, at times, made him seem more like a Sacha Baron Cohen character than a sinister propagandist. In June, he planned a rally outside the White House, but canceled the event, he said, after failing to obtain the proper permit. He scheduled a round-table discussion about fake news inside a WeWork office in Washington, but his membership was abruptly terminated. An NBC News story about Mr. Malkevich carried the headline, “This man is running Russia’s newest propaganda effort in the U.S. — or at least he’s trying to.”

As I reported in an article I co-authored with Lachlan for the Beast, by September FAN and USA Really had become ensnared in the F.B.I.’s probe into Russian election interference.

Via “D.C.-Based Russian Media Venture Boasts that Indicted Kremlin Operative Is Its CFO” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, October 26, 2018:

When federal authorities allege a massive, foreign-government-backed campaign to undermine America’s democratic institutions, the expected reaction from those accused of complicity is to put some distance between themselves and the culprits.

But when Elena Khusyaynova, the alleged financier of a sprawling Russian disinformation effort, was indicted last week, one Russian media outlet rushed to associate itself with the St. Petersburg accountant. USA Really, a conspiratorial website run by a Russian media executive and Kremlin policy adviser, quickly boasted on its website that Khusyaynova was the company’s chief financial officer.

It’s not clear what USA Really hoped to gain through the admission. The site is quick to deny that Russia had any involvement in the 2016 election. But its gleeful association with Khusyaynova suggests that USA Really is not the independent, inquisitive news organization that it claims to be, but rather an adjunct of a deep-pocketed propaganda apparatus that federal prosecutors say amounts to a criminal conspiracy against the United States.

Last month, half a year after my first post, Malkevich and USA Really were officially sanctioned by the U.S. Treasury Department for “attempted election interference.”

Via “Treasury Targets Russian Operatives over Election Interference, World Anti-Doping Agency Hacking, and Other Malign Activities,” U.S. Treasury Department, December 19, 2018:

Today, [the U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control] designated several entities and individuals related to Project Lakhta, a broad Russian effort that includes the IRA, designated previously under E.O. 13694, as amended, which has sought to interfere in political and electoral systems worldwide…

Within weeks after the designation of the IRA, the Federal News Agency LLC — an entity utilized by Project Lakhta to obscure its activities that was also designated today — announced that it was creating a new Russian-funded, English-language website called USA Really. USA Really, which is operated by Alexander Aleksandrovich Malkevich (Malkevich), engaged in efforts to post content focused on divisive political issues but is generally ridden with inaccuracies. In June 2018, USA Really attempted to hold a political rally in the United States, though its efforts were unsuccessful. As of June 2018, Malkevich was a member of Russia’s Civic Chamber commission on mass media, which serves in a consultative role to the Russian government. Based on this activity, USA Really was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for being owned or controlled by the Federal News Agency LLC, while Malkevich was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, USA Really.

Another article I co-authored with Lachlan that made national news told the story of an anonymous editing campaign to whitewash the Wikipedia page of Russian spy Maria Butina, who pleaded guilty last month to engaging in a Kremlin-backed conspiracy to infiltrate prominent conservative groups in America. As we reported in our story, the edits traced back to Butina’s D.C. alma mater.

Maria Butina (source)

Via “Who Whitewashed the Wiki of Alleged Russian Spy Maria Butina?” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 24, 2018:

Anonymous Wikipedia users engaged in a lengthy campaign this year to alter and whitewash the online biographies of two people at the center of an alleged Russian plot to infiltrate prominent conservative groups in America.

Starting in early spring 2018, the users, one of which maintained an account on Wikipedia’s Russian-language site, made a series of edits to bios for Maria Butina, a Russian national accused of conspiracy and illegal foreign influence, and Paul Erickson, a Republican political activist whom Butina allegedly roped into her espionage campaign and with whom she allegedly traded sex for political access as a “necessary aspect of her activities.”

The edits sought to discredit reporting on the FBI investigation into one of Butina’s alleged co-conspirators, and to scrub details of Erickson’s and Butina’s business history. It also downplayed attempts by Erickson to arrange a meeting between Donald Trump and Russian leader Vladimir Putin, allegations of fraud against Erickson, and Butina’s ties to a Russian political figure instrumental in her efforts to ingratiate herself with prominent political groups including the National Rifle Association (NRA)…

Details gleaned through a review of Wikipedia’s edit logs link two of the accounts to the Washington D.C. university where Butina studied before she was arrested last week. The edits suggest that months before her life blew up, someone close to, or allied with, Butina knew what investigations into her and her associates might uncover and launched a clandestine campaign to expunge the record or at least downplay it.

The story was subsequently covered on MSNBC’s The Rachel Maddow Show:

My last big story for the Beast in 2018 was a collaborative effort with Lachlan and the Beast’s White House reporter Asawin Suebsaeng, about a conscious effort by National Enquirer boss David Pecker to distance himself and his tabloid from Trump, with an assist from Hollywood’s leading talent agency. Take a guess at which part of the story I contributed.

David Pecker (source)

Via “National Enquirer Boss David Pecker Tiptoes Away From His Pal Trump as Scandal Swirls and Circulation Drops” by Asawin Suebsaeng, Dean Sterling Jones, and Lachlan Markay, The Daily Beast, August 02, 2018:

Shortly after the feds raided the office of Michael Cohen, President Donald Trump’s now estranged personal attorney and longtime enforcer, National Enquirer publisher David Pecker went into a state of calculated retreat.

For years, Pecker’s tabloid had promoted and puffed up Trump’s political rise and his presidency. But once a regular fixture on the cover of the National Enquirer, Trump hasn’t appeared on it since an issue dated early May. That appearance was for a cover story on the various scandals swirling around Cohen…

According to multiple sources familiar with the situation, Pecker and the Enquirer’s top brass made a conscious decision to pull back on their pro-Trump coverage, just as Pecker’s media empire found itself increasingly embroiled in Trumpworld’s legal and public-relations woes.

A month after the Enquirer’s last Trump cover, the Wall Street Journal reported that federal authorities had subpoenaed Pecker and other executives at American Media Inc. (AMI), which publishes the tabloid. They sought records related to allegations that the company purchased the rights to former Playboy model Karen McDougal’s story of an affair with Trump, then killed the story for Trump’s benefit, a practice known as “catch and kill.” Prosecutors are exploring whether such an agreement may have constituted an illegal in-kind contribution to the Trump campaign by AMI…

As Pecker and his team were distancing themselves from Trump publicly, a more surreptitious effort was underway to cleanse the public record of details of Pecker’s involvement in the McDougal scandal and the AMI boss’s relationship with the president.

Over the course of a week last month, an anonymous Wikipedia user repeatedly tried to scrub Pecker’s page of damaging information regarding his alleged links to the McDougal hush-money scandal, removing huge blocks of text describing Pecker’s and AMI’s roles in paying the model for her story. The edits also removed references to Pecker as “a close friend of Donald Trump” and a supporter of his 2016 presidential campaign in addition to scrubbing mention of a federal investigation of the payment that stemmed from the raid of Cohen’s office (In a recently-leaked tape, Trump told Cohen to make the payment “in cash” to “our friend David,” assumed to be Pecker.)

The origin of the edits was even more interesting. They were made by someone using an I.P. address associated with the high-powered Hollywood talent agency William Morris Endeavor, according to publicly-available web database information. The same I.P. address has been used to edit pages for WME itself, the head of the agency’s literary division, and a number of WME clients.

Click here for a clip of Asawin discussing the story with MSNBC news anchor Katy Tur.

Finally, here’s a quick story I blogged in February about how the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA), better known as the Russian troll factory, used online job ads to recruit its army of election-meddling “Kremlebots,” then allegedly expected successful applicants to work for free.

Vladimir Putin (source)

Via “Here Are Some Job Ads For The Russian Troll Factory” by Jane Lytvynenko, BuzzFeed News, February 22, 2018:

The Internet Research Agency, now commonly known as the Russian troll factory, has gained international fame for its work during the 2016 US election, and the resulting indictments of 13 people announced by the Department of Justice last week.

Job ads from the IRA posted before the election give a sense of the kind of person the agency was looking for and how it helped weed out candidates. The ads were posted on Russian employment websites in 2014 and 2015 and the address listed in them matches the known location of the IRA’s headquarters. The blog Shooting the Messenger first posted some of the job ads.

One ad posting was for a social media specialist, offering a monthly salary of 40,000 rubles, or about $700.

The responsibilities included preparing “thematic posts,” publishing content, growing social audiences, and monitoring social media, blogs, and groups.

When it came to skills, the IRA wanted candidates he knew how to write “informational texts” and create an online community. It also asked for applicants with a sense of responsibility, initiative, and an “active life position”…

One uniting factor for all of these ads is a desire for energetic applicants. The ads also sought out people with “active life position,” “vigor,” “perseverance,” “ambition,” and the “ability to clearly and structurally express their thoughts.”

But with job postings come job reviews, and one reviewed by BuzzFeed News was not positive about work at the troll factory.

The review, from 2014, complained about being asked to do unpaid work for two days before being hired.

“The company invites you for the content manager for a vacancy, they give you a test task, when you do it, they invite you to an internship, 2 days for 8 hours. When you try to hint that it’s already full-time work and it would be nice to negotiate the terms of the employment contract, you hear ‘I’m sorry, you’re not a good fit’ in return,” the reviewer wrote said.

The story was subsequently covered by The Hill.

Via “Job ads reveal work of Russian troll farm employees” by Max Greenwood, The Hill, February 22, 2018:

Job postings for the Russian troll factory that allegedly meddled in the 2016 U.S. presidential election sought prospective employees with coding and social media skills and promised work on “interesting projects.”

The job listings for the St. Petersburg-based Internet Research Agency were placed on Russian employment websites in 2014 and 2015, BuzzFeed News reported Thursday. Some of the listings first surfaced on a blog Wednesday.

One listing for a social media specialist position advertised a monthly salary of 40,000 rubles – about $700 – and said the job would require composing “thematic posts,” monitoring social media and growing social followings, according to BuzzFeed.

Another listing for a web programmer job offered prospective employees 60,000 rubles per month, or about $1,060, and advertised that the successful candidate would be part of a “friendly team” and work on “interesting projects.”

Click here for more stories from 2018.

Advertisements

Top Trumps Endorse Sater

— Top Trump Organization executives endorse controversial “Russia-gate” figure Felix Sater on business networking website LinkedIn

As the federal investigation into Russia’s alleged election meddling heats up, a controversial Moscow-born real estate investor and former “Senior Advisor to Donald Trump” is back in the spotlight.

Felix Sater gained notoriety during the 2016 election when his criminal past became a focal point for journalists investigating Trump’s business ties to Russia.

Sater (right) at the launch of Trump SoHo (source)

In the mid-to-late 2000s, Sater collaborated with Trump on a number of high-profile development projects, including the troubled Trump SoHo hotel-condominium in Lower Manhattan.

After his collaborative work with Trump, Sater is best known for stabbing a man in the neck with a broken margarita glass, and for his involvement in a $40 million mafia-linked racketeering scheme that robbed two elderly holocaust survivors of their savings (when the couple tried to recoup their money, Sater threatened to sue).

source

In recent years, Trump has sought to distance himself from his former business partner, and in a 2013 video deposition for a civil lawsuit testified that “if [Sater] were sitting in the room right now, I really wouldn’t know what he looked like.”

However, recent reports by The New York Times suggest Trump has an ongoing relationship with Sater reaching far beyond the now-president’s business empire.

In a 2015 e-mail, Sater promised Trump’s personal lawyer Michael Cohen that he would engineer a real estate deal with the aid of Russian president, Vladimir Putin, which he said would help Trump win the presidency.

source

Earlier this year, Sater met with Cohen to discuss a plan to lift sanctions against Russia. Cohen subsequently hand-delivered the proposals to the office of then-national security adviser Michael Flynn, who last week pleaded guilty to lying to the FBI regarding his own discussion of sanctions with the Russian ambassador.

Now new details have emerged that shed light on Trump’s shadowy relationship to Sater, whose LinkedIn profile states that he worked for The Trump Organization as a “Senior Advisor to Donald Trump” between 2010 and 2011.

source

According to LinkedIn, no fewer than four top executives who were “Felix’s colleagues at The Trump Organization,” including executive vice president and counsel George A. Sorial, have endorsed Sater using the site.

source

Sorial, sometimes referred to as Trump’s “right-hand man,” endorsed Sater in the categories of “Real Estate,” “Real Estate Development,” and “Due Diligence.”

Sater’s other endorsements include former senior advisor to Trump, Michael Boccio; former vice president of The Trump International Hotel in Las Vegas, Matthew Brimhall; and former Trump Organization purchasing director, Sid Leibowitz.

Tying together his business and political interests, Sater’s Linkedin profile also includes two noteworthy congratulatory posts about his former boss.

The first, from May 4, 2016:

source

And the second, from November 11, 2016:

source

Insatiable

— Former Trump advisor Felix Sater swindled Holocaust survivors out of $7 million, then threatened to sue when they tried to get their money back

Felix Sater, a former advisor to Donald Trump, once threatened to sue the family of two now-deceased Holocaust survivors who lost $7 million in a mafia-linked racketeering scheme perpetrated by Sater in the mid-90s. That’s according to court documents filed in 2015.

Donald Trump with Felix Sater (source)

The two victims, Ernest and Judit Gottdiener, who emigrated to the U.S. after the war, died before they could reclaim their stolen millions.

In 2013, Judit’s brother, an Israeli rabbi named Ervin Tausky, filed a $100 million civil case against Sater and his co-conspirator, Salvatore Lauria, on behalf of the Gottdieners.

In retaliation, Sater sent a letter through multi-national Israeli law firm, Zell, Aron & Co., threatening to sue Tausky for 4,000,000 shekels (approximately $1 million) unless Tausky agreed to withdraw all legal action against Sater in the U.S.

The firm claimed that Tausky had damaged “the good name of Sater and his family,” and put “Sater and his family in jeopardy, and in danger of being killed.”

source

The case was later dismissed because, according to U.S. District Judge Lorna Schofield, “aiding and abetting securities fraud cannot serve as a RICO predicate act.”

This week, The Washington Post and The New York Times leaked a series of e-mails showing how during Trump’s 2016 election campaign, Sater tried to help the Trump Organization to build a Trump Tower in Moscow.

Former FBI director Robert Mueller is currently investigating Trump for evidence of possible collusion between the campaign and the Russian government.

The Trump Network: Caveat Emptor

— A quick look at Trump’s failed new-age pyramid scheme

“At no time in recent history has our economy been in the state that is today. It’s a mess. The economic meltdown, greed, and ineptitude of the financial industry have sabotaged the dreams of millions of people. Americans need a new plan. They need a new dream” – Donald Trump, POTUS

No, that’s not Trump’s election pitch to the American people, but the pitch he gave to participants of The Trump Network, a new-age pyramid scheme that offered “millions of people new hope with an exciting plan to opt-out of the recession” and “develop your own financial independence.”

The Trump Network was born in 2009 when Trump licensed his name to Ideal Health, a multi-level marketing business founded in 1997 by Lou DeCaprio and brothers Scott and Todd Stanwood. Ideal Health invited independent salespeople to do their own marketing to sell a customised vitamin supplement package, which was determined by conducting urine hormone tests using the company’s signature product, the PrivaTest.

In a 2008 review article for Alternative Medicine Review, the test’s inventor, J. Alexander Bralley, claimed that urinary biomarkers “provide insight into diseases possibly caused or complicated by toxin accumulation and detoxification responses.”

But experts questioned the test’s medical value.

“Urine tests do not provide a legitimate basis for recommending that people take dietary supplements,” wrote Quackwatch founder and retired psychiatrist Stephen Barrett in 2003. Barrett later speculated that Ideal Health had acted illegally by falsely claiming that the PrivaTest could “improve” and “support” physical and mental health.

That didn’t stop Trump hawking branded PrivaTests on the now-defunct Trump Network website, where they sold for a whopping $139.95 per box.

source

Speaking to STAT in 2016, executive president of The Trump Organization Alan Garten said that Trump “was endorsing the idea behind the business” but that his role “did not amount to an endorsement of the products” themselves.

However, in a “personal letter” published on the Trump Network site, Trump appeared to give his stamp of approval.

source

To promote the company’s “cutting-edge,” “revolutionary” products and multi-level marketing concept, Trump even had planned an all-out publicity tour that was set to be “the biggest media campaign in the history of network marketing,” and “the legacy he leaves with all Americans.”

Trump would be seen “on the likes of Oprah, the Tonight Show, Larry King, the Today show, numerous press releases, online news broadcasts, major business magazines, and every daily newspaper in America – as well as newspaper business sections.”

source

In reality, the job of promoting the company was largely left to independent marketers via “personal self-replicating” sites and other, more innovative methods.

Results varied.

In one misplaced attempt at viral marketing, a Trump Network recruit used Google Books to issue a press release under items relating to Trump.

source

Curiously, the author of the release gave only modest ratings of Trump’s books. One book, Trump: Think Like a Billionaire, received a meagre two stars.

And the fun doesn’t stop there.

In August 2009, Wikipedia deleted a page that was created for The Trump Network after it fell foul of the site’s abuse guidelines. The page, authored by a user named “Trumpwellness” and signed-off by “Donald J. Trump,” was deleted by admins because it contained “obvious advertising or promotional material.”

Rejected Trump Network Wikipedia entry (source)

Another innovative way marketers sought to enlist new recruits was by speaking to them directly using online forums. Going by some of the responses, this approach might have worked. But as the company fell into decline, pending lawsuits and accompanying PR disasters, it too failed to take.

In 2011, Trump’s licencing deal with Ideal Health expired and was not renewed. The assets were then sold to a “health and wellness” company named Bioceutica, which still sells the now-rebranded Trump Network vitamin packages and urine tests.

But the story doesn’t end there.

Last year it was revealed that, between 1999-2004, the Federal Trade Commission received 56 complaints against Ideal Health. According to official documents, marketing recruits complained that the company “made money off of marketers by misrepresenting what their marketing system can do” and placing “pressure on marketers to purchase all the companies tools in order to succeed.”

source