Facebook Continues to Host Political Ads from Chinese Communist Party Mouthpiece

The ads comprise two videos from the Global Times defending China’s crackdown on political protests and attacking the Trump administration’s botched response to the coronavirus pandemic.

Update, August 28, 2020: The two Global Times ads have been removed from Facebook’s ad library. A message reads: “This ad is no longer available in the library. This can happen when an ad has expired or has been deleted, or when it’s incorrectly categorised as an ad about social issues, elections or politics.” Facebook has not returned a request for comment.

source

In April, the Daily Telegraph reported that the Global Times, an English-language adjunct of the People’s Daily, the official newspaper and mouthpiece of the Chinese Communist Party, had flooded “Facebook and Instagram with undisclosed political adverts whitewashing its role in the coronavirus pandemic and pinning blame on Donald Trump.”

The ads “initially ran without a political disclaimer, allowing them to hide information about who they were targeting and sometimes letting them sidestep Facebook’s strict rules on political advertising,” according to the Telegraph.

Facebook subsequently removed the ads and added a disclaimer, in accordance with the site’s decision to add labels to state-controlled media. But that hasn’t stopped the Global Times from continuing to run political ads on Facebook.

The new ads comprise two August 10 videos from the Global Times’ editor-in-chief Hu Xijin, who hosts an opinionated video series called “Hu Says.” Facebook doesn’t disclose how much money the Global Times paid Facebook for running the ads, or the potential reach of the audience the ads are aimed at.

In the first of the two videos, Hu tries to defend the high-profile arrests of 10 Chinese pro-democracy activists who were detained in Hong Kong on Monday under China’s new national security law, which has been widely denounced as a blatant attempt by the Chinese government to quash ongoing anti-government protests.

The arrests include media tycoon Jimmy Lai, who is accused of colluding with foreign forces, among other charges.

“In my opinion, this arrest sends a strong signal,” Hu says in the video. “The Hong Kong SAR government has not been intimidated by the series of US sanctions, including those against [Chief Executive of Hong Kong] Carrie Lam and other senior officials of the Hong Kong government” (for allegedly “undermining Hong Kong’s autonomy and restricting the freedom of expression or assembly of the citizens of Hong Kong,” according to an August 7 press release by U.S. Treasury Department).

Hong Kong’s protests began last June, against plans that would have allowed the Chinese government to extradite dissidents to mainland China. According to Hu, these protests are actually “violent demonstrations” that “have severely hit the city and endangered China’s national security.”

“China will not allow such rioting to continue,” Hu says in the video. “Let them shift to US cities like Portland.”

Toward the end of the video, Hu complains that “Violent demonstrations in the US are called riots but the ones in Hong Kong are called democratic protests. The Chinese people have already felt sick of this double standard from Washington. We will not put our attention on the attitude of Washington and the West before restoring order in Hong Kong.”

source

Hu’s complaints about Washington continue in the second video, in which he says “that for the Trump administration, the challenge China poses is more serious than the coronavirus,” and that “this absurd practice of Washington seems to work.”

From the video:

Five million people have been infected and 160,00 people have died. The government has done nothing about it and many Americans have accepted it. In addition, the Trump admin said that TikTok poses security risks and China’s actions in Hong Kong and Xinjiang threaten the U.S. They are convincing people that these issues are obviously greater threats than the coronavirus and require an emergency response from the U.S.

Other recent ads from the Global Times include a viral video titled “Can’t believe this is a dog!” which shows a fluffy dog balancing on a basketball, riding a children’s scooter, and driving a toy car.

I’ve asked Facebook for comment.

source

Daily Telegraph Stops Publishing Propaganda From China Following BuzzFeed News Story

The British broadsheet had been publishing material from People’s Daily and China Daily, propaganda arms of the Chinese Communist Party. ICYMI, here’s my latest in BuzzFeed News and The Guardian.

Via “A British Newspaper Has Given Chinese Coronavirus Propaganda a Direct Line to the UK” by Dean Sterling Jones, BuzzFeed News, April 1, 2020:

BuzzFeed News April 1 2020

When medical authorities in China claimed they’d cured more than 750 cases of COVID-19, the disease caused by the coronavirus, using pseudoscience, one major British newspaper made sure there was space for China’s party line on the story.

“Traditional Chinese medicine ‘helps fight coronavirus,’” declared the March 3 headline, in the online version of the Daily Telegraph […] The article was published in a section of the Telegraph’s site called People’s Daily Online, a self-contained “advertisement feature” promising “all the latest stories about contemporary China’s dynamic development, diverse culture and world-leading infrastructure,” complete with a home page and sections for news, opinion, business, and sports, among other topics. But beyond a boilerplate disclaimer waiving responsibility, nowhere does the site disclose any information about its sponsor.

People’s Daily is the official newspaper and mouthpiece of the Communist Party of China. Its “advertisement feature” on the Telegraph’s site is part of a global propaganda campaign that positions the country as a leader in fighting the novel coronavirus pandemic, which has now killed more than 44,000 people worldwide.

Click here to read the full story.

Via “Daily Telegraph Stops Publishing Section Paid for by China” by Jim Waterson and Dean Sterling Jones, The Guardian, April 14, 2020:

The Daily Telegraph has stopped publishing paid-for propaganda on behalf of Chinese state media, amid growing scrutiny of how Beijing is using the pandemic to grow its influence in English-language media aimed at western audiences.

The long-running China Watch section, funded by the government-controlled China Daily news outlet, has appeared in the Telegraph for more than a decade. The content, written by Chinese state journalists, presents relentlessly upbeat views on China’s standing in the world in both print supplements and on a branded section of the Telegraph’s website.

However, in recent days the dedicated content has been wiped from the Telegraph’s website along with another section that reproduced material from China’s People’s Daily Online – the official outlet of the country’s ruling communist party.

Click here to read the full story.

Free Tibet, a charity based in London, has started an online petition calling on the Wall Street Journal and The Economist to cut ties with China Daily and Beijing Review.

Via “Free Tibet Launches Petition Calling for the Economist and Wall Street Journal to Drop Chinese Government Material,” FreeTibet.org, April 16, 2020:

Free Tibet has launched a petition calling for The Economist and Wall Street Journal (WSJ) to drop paid-for propaganda sections published on behalf of Chinese state media which have appeared in both publications.

The petition comes two days after The Guardian reported The Daily Telegraph has stopped publishing its China Watch advertising, which consists of content created by Chinese Communist Party media organisation China Daily and is designed to promote the CCP’s image abroad.

Free Tibet’s petition invites the public to send a message to the editors of The Economist and WSJ asking them to follow The Telegraph and confirm they will both stop publishing the material.

Click here for the petition.