“Putin’s Cook” Behind New Russian Action Film “Tourist”

THE FILM marks Yevgeny Prigozhin’s third foray into film-making — and the arrival of a reality-bending new species of Russian propaganda.

Website for action-propaganda film Tourist (source)

On Wednesday, a trailer for upcoming Russian action film, ТУРИСТ (“Tourist”), dropped on YouTube. The film ostensibly tells the true story of Russia’s involvement in the Central African Republic (CAR), and, according to promotional materials, depicts Russian soldiers heroically fighting unnamed “terrorists” seeking to throw the country into turmoil.

Per an accompanying synopsis of the film:

“Tourist” is a film about political intrigue, chases and shootings, about the fight against terrorists – even if they threaten not your home and not even your country. A dramatic and dynamic action movie about people who are ready at the cost of their lives to protect the legal order and the lives of civilians of the Central African Republic – simply because they cannot indifferently watch how innocent people are dying.

The reality is more complicated. For example, U.N. peacekeepers recently accused mercenaries from Russia’s Wagner Group of “grave human rights abuses,” ranging from “attacks on humanitarian actors” to “mass summary executions,” in support of CAR president Faustin-Archange Touadéra’s efforts to quash rebel forces. (Click here for the Guardian’s broad-context reporting on Russia’s activities in CAR.)

The trailer omits another important detail: the film is seemingly owned/funded by Wagner’s titular head Yevgevy Prigozhin, also known as “Putin’s Cook.” That’s according to domain information for the film’s promotional website, whose registrant is identified as “Aurum, LLC.”

source

Update, May 19, 2021: Aurum is also listed as copyright holder in the film’s end credits, per this screenshot:

source

As Foreign Policy’s Amy Mackinnon and I co-reported last year, Aurum is a film company founded by Prigozhin in 2017. The company’s previous titles include Shugaley and Shugaley 2, which claim to tell the true story of Russian political operative Maxim Shugaley, depicted in both films as an innocent sociologist. Per our reporting, the films were part of a year-long Russian propaganda campaign that sought to free Shugaley from a Libyan prison, where he was detained in May 2019 on espionage charges (he was eventually freed last December and currently runs a U.S.-sanctioned think tank that recently sent operatives to CAR).

The promotional site for Tourist seeks to put a similar spin on Russia’s involvement in CAR, describing the film as “a story told by ordinary people.”

While the site does not mask its association with Prigozhin or the Russian government (which is included in a list of acknowledgements), it does keep its distance from Wagner and, in turn, any alleged human rights abuses it may have committed. For example, the site’s only mention of Wagner comes from a brief excerpt of a Russian news report, which states that the film’s poster was designed by an unnamed “28-year-old girl from Vladivostok” who publishes “popular posters on the theme of PMC Wagner” on social media using the pseudonym “Merry Fox.”

It’s unclear if Fox exists and her Instagram page, currently set to “private,” has zero followers. But here’s a sample of her Wagner fan art:

source

From the ICYMI Files: The Bizarre Campaign to Free a Notorious Russian Political Operative (Now With U.S. Sanctions!)

ALEXANDER MALKEVICH has been sanctioned by the Biden administration for spreading Kremlin propaganda. Here’s a round-up of my reporting from 2019–2020 about his global campaign to free Russian political operative Maxim Shugaley from a Libyan prison, which successfully weaponised Charlie Sheen, Maria Butina, and the Washington Post.

Poster for action-propaganda film Shugaley (source)

Alexander Malkevich will likely be familiar to readers of this blog. Throughout 2018, I gleefully documented his misadventures as editor of Russian propaganda site USA Really — for which he was sanctioned later that year in connection with Yevgeny Prigozhin, the Robert Mueller-indicted Russian oligarch behind St. Petersburg’s infamous troll farm.

I continued to follow Malkevich’s efforts to wage Russia’s “information war” (his words) after he left the site in February 2019 in order to start a new company based in Moscow, the Foundation for National Values Protection (FNVP). This eventually led me to Libya, where in May 2019 one of Malkevich’s employees, Russian political operative Maxim Shugaley, was arrested for his alleged involvement in a Kremlin-backed plot to install the fugitive son of deposed dictator Muammar Gaddafi.

Since then, my reporting via this blog, BuzzFeed News, and Foreign Policy (joined by FP’s national security and intelligence reporter Amy Mackinnon), has shown that:

Malkevich and Prigozhin used a shell company to co-finance two big-budget action-propaganda films, Shugaley and Shugaley 2, which depict their namesake as an innocent but no-nonsense sociologist who brawls, spouts witty one-liners, and drinks whiskey straight from the bottle.

— Malkevich may have paid Charlie Sheen, Dolph Lundgren, Vinnie Jones, and Danny Trejo to record video messages of support for Shugaley through the American pay-for-videos app Cameo (Malkevich denies this).

— Malkevich placed a now-deleted advertorial on the Washington Post’s site, calling on Libya’s president to free Shugaley.

— Two of FNVP’s senior consultants, Mikhail Potepkin and Petr Bychkov, advised Sudan’s former president Omar al-Bashir on ways to quell anti-government protests prior to a violent crackdown in 2018.

On the heels of that reporting, the U.S. Treasury Department has sanctioned Malkevich for a second time, accusing him and his foundation of having “facilitated Prigozhin’s global influence operations since at least 2019.” (The announcement further states that Bychkov, FPNV’s consultant, has been sanctioned for leading Prigozhin’s “Africa back office.”)

Per the Treasury’s Apr. 15 announcement:

Today, the U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) took sweeping action against 16 entities and 16 individuals who attempted to influence the 2020 U.S. presidential election at the direction of the leadership of the Russian Government…

Russian national Alexander Malkevich (Malkevich) and his company, the Foundation for National Values Protection (FZNC), have facilitated Prigozhin’s global influence operations since at least 2019. Malkevich, who was previously designated in 2018 pursuant to E.O. 13694 for directing USAReally, another designated Prigozhin-financed influence entity, has continued to support Prigozhin’s disinformation operations. Malkevich runs the FZNC website. Malkevich utilized the FZNC website along with other Prigozhin operatives to spread messages on behalf of Prigozhin […] Malkevich and the FZNC were designated pursuant to E.O.s 13848, 13694, and 13661 for supporting Prigozhin’s global influence operations. FZNC was also designated pursuant to E.O. 13848 for being owned or controlled by Malkevich.

When I asked Malkevich for his response to the above allegations, this was his reply:

It is difficult for me to comment on the actions of American bureaucrats. Everyone knows that I have been working for the fourth month as the head of a large TV channel in St. Petersburg. In addition, all my civil society activities over the past two years have been absolutely public and open. And there was nothing wrong and criminal in them […] As for my work at the foundation, I repeat that it has not taken any hostile actions against America. What does the activity of this organization have to do with the life of the United States of America?))

The full scope of FNVP’s activities in Africa is not known. In my interviews with Malkevich throughout 2019 and 2020, he denied any wrongdoing and insisted that FNVP’s sole enterprise is conducting sociological research to later sell to “businessmen and for other people who are in need of them.” (FNVP’s research is routinely published on its site free-of-charge.)

Shugaley — who was made FNVP’s president shortly after his release from prison in December — did not return multiple requests for comment.

If he’d answered my emails, I would have asked him about his relationship to Alexander Ivanov, who recently attended a meeting of FNVP’s “African debating club” during which there appeared to be discussion of a UN report published last month that accused Russian mercenaries of committing “grave human rights abuses” in the Central African Republic.

Ivanov is listed online as “director general” of the Officers Union for International Security, a self-proclaimed “association of people advocating for peace and stability.” Further research shows that Ivanov is, in fact, an advisor to Valery Zakharov, who is Vladmir Putin’s national security advisor to Faustin-Archange Touadéra, president of the Central African Republic.

A video of the meeting was livestreamed on YouTube by the Coordinating Council of Russian NGOs, whose chairman, Anton Tsvetkov, also chairs the pro-Putin “Strong Russia” movement.

Shugaley and Ivanov have both published open letters addressed to the UN demanding that it produce evidence for its claims. Meanwhile, studies published on FNVP’s site indicate that the foundation recently sent Russian operatives to the Central African Republic. It’s unclear what they’re doing there.

Notes from the cutting room floor

— Maria Butina, convicted in 2018 of being an unregistered foreign agent of Russia, has been added to the FNVP’s website as an “expert.” Malkevich donated money to Butina’s fundraising campaign in 2019, paying her U.S. lawyers through a third-party Russian NGO in order to circumvent U.S. sanctions preventing him from paying them directly. Butina later penned an article on the foundation’s site titled “Oh please, make me a tool of American propaganda!” lambasting the American press and judicial system. Here’s her newly added bio on the foundation’s site:

source

— FNVP is using pirated software to prepare PDF versions of studies published on its site, per a review of the associated metadata.

source

— The Officers Union for International Security site has not been properly secured, enabling visitors to browse files uploaded to the site’s WordPress library.

source

Round-Up 2020: A Pandemic of False Information

My top stories of 2020, from Kelly Brogan’s coronavirus conspiracies to Charlie Sheen’s unwitting involvement in a bizarre Russian propaganda campaign.

source

In the midst of the coronavirus pandemic, 2020 saw an explosion of false information. On social media, purveyors of pseudoscience like David “Avocado” Wolfe, who claims that gravity is a toxin that can be combated by hanging upside down, peddled baseless conspiracy theories to their millions of followers. Meanwhile, Trump actively sowed distrust of science by pandering to the most irrational impulses of his supporters, even encouraging them to “rise up” against lockdown measures.

In other words, lots to write about.

One of 2020’s loudest coronavirus conspiracists was Dr. Kelly Brogan, a New York State-licensed psychiatrist associated with Goop, the pseudoscience company founded by actor Gwyneth Paltrow. I wrote about Brogan for The Daily Beast in March after she posted a video online falsely claiming, among other things, that the virus potentially does not exist. She is currently being investigated by the New York Department of Health related to those claims.

2020 also saw a widespread effort by the Chinese Communist Party to downplay its initial failure to contain the coronavirus outbreak, including running paid advertorials in the U.K.’s Daily Telegraph that pushed the party line. I scooped the story for BuzzFeed News in April, after which the Telegraph cut ties with the two Chinese state-funded news outlets that ran the ads.

Elsewhere, I co-reported my personal favourite story of the year with Foreign Policy’s Amy Mackinnon, published an exclusive in the Daily Beast, was the target of a Russian disinformation campaign, and saw my reporting cited in a U.S. Senate report on China, a joint Graphika/Stanford Internet Observatory report on Russian disinformation, and an MIT-published book about Wikipedia’s first 20 years.

You can find links to all of the above-mentioned stories (and more) via the round-up below.

A big thank you to everyone who worked hard to make me look good and keep me out of trouble, including (but not limited to): zen master blogger/independent reporter Peter M. Heimlich and his wife Karen Shulman; BuzzFeed News media editor Craig Silverman; BuzzFeed News deputy tech editor Scott Lucas; Foreign Policy global geopolitics correspondent Keith Johnson; Foreign Policy national security and intelligence reporter Amy Mackinnon; Daily Beast senior entertainment editor Marlow Stern; and Guardian media editor Jim Waterson.

1. “How Russia Tried to Weaponize Charlie Sheen,” co-byline with Amy Mackinnon for Foreign Policy, September 23, 2020:

Russian headline touting Sheen’s video (source)

Do not give up, freedom will come,” said one-time sitcom actor Charlie Sheen, standing in what appeared to be his kitchen, jabbing his finger at the camera. “Freedom is, is, is, is in your future, on your horizon,” he stammered.

His audience? Maxim Shugaley, a Russian political consultant and operative who has been imprisoned in Libya for over a year, accused of meddling in the country’s chaotic internal conflict—a fight that Russia is very much in the thick of. Sheen, alongside actors Vinnie Jones and Dolph Lundgren, seems to have been unwittingly recruited to record messages of support for Shugaley through the pay-for-videos website Cameo.

This story was listed in Foreign Policy’s top five Russia stories of 2020 (click here to read), and was cited in a joint report by Graphika/Stanford Internet Observatory, published December 15, 2020 (click here to read).

2. “A British Newspaper Has Given Chinese Coronavirus Propaganda A Direct Line To The UK,” via BuzzFeed News, April 1, 2020:

Now-deleted People’s Daily Online feature via the Telegraph (source)

When medical authorities in China claimed they’d cured more than 750 cases of COVID-19, the disease caused by the coronavirus, using pseudoscience, one major British newspaper made sure there was space for China’s party line on the story.

“Traditional Chinese medicine ‘helps fight coronavirus,’” declared the March 3 headline, in the online version of the Daily Telegraph. Without any evidence, the article claimed that the National Administration of Traditional Chinese Medicine had tested an unidentified “prescription” on 804 patients, and that “by the end of 14 February,” it had proven “effective in 94 per cent of the cases.”

The article was published in a section of the Telegraph’s site called People’s Daily Online […] the official newspaper and mouthpiece of the Communist Party of China.

Shortly after publication, this story was updated to reflect that “the Telegraph appeared to have removed the People’s Daily Online site in its entirety” and “also appeared to have removed China Daily’s China Watch feature.”

3. “Daily Telegraph stops publishing section paid for by China,” co-byline with Jim Waterson for The Guardian, April 14, 2020:

source

The Daily Telegraph has stopped publishing paid-for propaganda on behalf of Chinese state media, amid growing scrutiny of how Beijing is using the pandemic to grow its influence in English-language media aimed at western audiences.

The long-running China Watch section, funded by the government-controlled China Daily news outlet, has appeared in the Telegraph for more than a decade. The content, written by Chinese state journalists, presents relentlessly upbeat views on China’s standing in the world in both print supplements and on a branded section of the Telegraph’s website.

However, in recent days the dedicated content has been wiped from the Telegraph’s website along with another section that reproduced material from China’s People’s Daily Online – the official outlet of the country’s ruling communist party.

This story was cited in a U.S. Senate report on China, published November 18, 2020 (click here to read).

4. “The Gwyneth Paltrow-Approved Doctor Pushing Wacky Coronavirus Conspiracies,” via The Daily Beast, March 25, 2020:

Kelly Brogan’s website (source)

Last week, Gwyneth Paltrow’s “modern lifestyle brand” Goop announced it was closing stores in the U.S. and U.K. to help curb the spread of the novel coronavirus currently sweeping the globe. Meanwhile, Paltrow’s psychiatrist-associate Kelly Brogan, a high-profile Goop contributor, has racked up tens of thousands of views on social media spreading discredited pseudoscientific claims that the coronavirus might not even exist, and that symptoms attributed to the virus are likely being caused by widespread fear.

The claims were made in a widely shared video posted on Facebook, Instagram (which is owned by Facebook), and Vimeo last week by Brogan, a New York State-licensed psychiatrist, New York Times bestselling author, AIDS denialist, anti-vaxxer, and, according to Goop, a “trusted expert” and recent contributor to its site and live events…

In a March 22 letter shared with The Daily Beast, [medical fraud researcher Peter M. Heimlich] asked the Office of Professional Medical Conduct [OPMC], which is a branch of the New York State Department of Health, to determine whether Brogan misrepresented her board certifications online.

This story made international headlines, with coverage in BBC News, The New York Post, The Independent, the Evening Standard, Business Insider, and more. Shortly after publication, Brogan removed all three claimed board certifications from her site. Goop has since scrubbed all of Brogan’s content from its site and the OPMC has opened an investigation of her psychiatry license.

5. “A Russian Propagandist Ran An Ad In The Washington Post — And Then Ran Victory Laps In Russian Media,” via BuzzFeed News, February 6, 2020:

Malkevich’s ad in the Washington Post (source)

The Washington Post may have violated US government sanctions when it ran an ad online from Russian propagandist Alexander Malkevich — and handed a propaganda coup to a man who appears to have been part of Russia’s interference with the 2018 midterm elections in the United States and has been pushing false information to sow political chaos across the globe.

Malkevich, the chair of the Foundation for National Values Protection (FNVP), a Moscow-based think tank, confirmed to BuzzFeed News that he paid for the ad posted on Jan. 30, an open letter addressed to Libyan Prime Minister Fayez Mustafa al-Sarraj, calling on him to release two Russian nationals…

The United States currently forbids business transactions with Malkevich after he was sanctioned in 2018 for “attempted election interference” while working as the editor of the Russian propaganda site USA Really (he has since left the site).

This story was cited in the above-mentioned Graphika/Stanford report. It was also the subject of controversy in Russia, making headlines on news sites controlled by Russian president Vladimir Putin’s personal chef, Yevgeny Prigozhin. As reported by BBC Monitoring (click here to read), Malkevich falsely accused me of taking orders from the U.S. government. “The death of American journalism,” read one of the Russian headlines.

6. “How a Playboy Model Exposed an Online Child-Porn Scam,” via the Daily Beast, May 6, 2020:

Leng Yein (source)

Earlier this year, Malaysian DJ and Playboy model Leng Yein began receiving messages from young and underage female fans begging her for help. They said they were victims of an elaborate scam orchestrated by users on Facebook, Twitter, WeChat, and other popular social media platforms.

Posing as modeling agents, friends, and ex-lovers, among other fake and stolen identities, the perpetrators falsely promised money and prizes, such as iPhones, in exchange for nude photos and videos, which were later sold and published online without victims’ consent…

Yein’s fans are victims of a massive, highly organized online porn ring, according to Internet Removals, an Australian reputation management and takedown company. Since February, the company has worked with Yein […] to remove more than 136,000 of the offending photos and videos from Mega, the New Zealand hosting site.

This story was picked-up by The Sun and Inside Hook, available to read by clicking here and here.

7. “The Economist Disappears ‘Advertisement Feature’ Paid for by Chinese State-Backed Paper,” via this blog, August 10, 2020:

Now-deleted Beijing Review feature via the Economist (source)

…The Economist, the international weekly newspaper, has disappeared an “advertisement feature” on its site paid for by the CCP-backed Beijing Review.

The section, dubbed “China Focus,” included titles such as “Western Take on Coronavirus: Schadenfreude, Xenophobia and Racism” by Beijing Review associate executive editor Liu Yunyun. Her article claimed that “Accusations [by western news and media outlets] of the [Chinese] government hiding the scope of the disease” are based on “Rumors, misinformation and fears,” and that “Global readers are largely kept in the dark” about how “China is sacrificing its own economy to keep the world safe.”

That article, and others like it, were previously available via the subdomain, chinafocus.economist.com. But now when you click on that link, you’re directed to an HTTP 503 error page…

The 503 error page went up shortly after I emailed The Economist’s global communications SVP Lauren Hackett on April 16 asking her to comment on a petition by British non-profit advocacy group Free Tibet, calling on western media outlets to “STOP SPREADING CCP PROPAGANDA…”

Hackett and The Economist did not reply to multiple follow-up emails I sent asking the paper to clarify whether it had cut ties with the Beijing Review.

This story was covered by Radio Free America’s Tibetan service, which interviewed me for my first-and-only video interview (complete with shaggy coronavirus-lockdown hair):

8. “Rupert Murdoch-Owned Tabloid Retracts Article That Shamed NY Paramedic For Selling Nude Photos During Pandemic,” via this blog, December 14, 2020:

source

“HEARTS RACING: Paramedic is ‘making ends meet’ by sharing XXX-rated pics on OnlyFans,” read the now-deleted Dec. 12 headline, published on The Sun’s website.

The article, by reporter Danielle Cinone, detailed the online exploits of 23-year-old Lauren Caitlyn Kwei, a paramedic from New York who began selling nude photos on subscription content website OnlyFans to supplement her income during the coronavirus pandemic.

The Sun deleted its article — a re-reporting of an equally salacious New York Post story — after the Post was accused of shaming Kwei for (her words) “just trying to make ends meet…”

The Post and The Sun are owned by News Corp, a U.S. media conglomerate founded in 2012 by Australian media mogul Rupert Murdoch.

This story was picked-up by The Wrap and Mediaite, available to read by clicking here and here.

Duped Hollywood Celebrities Back in the News After Russian Disinformation Report

A Russian propaganda campaign that recruited famous actors through pay-for-videos site Cameo is the subject of a new article by Business Insider.

The article follows on the heels of a joint report published last week by Graphika and Stanford Internet Observatory. Both pieces cited an article I co-bylined, “How Russia Tried to Weaponize Charlie Sheen,” with Foreign Policy’s Amy Mackinnon in September.

Via “Russian trolls used Facebook, Cameo to help free alleged spy in Libya” by Kevin Shalvey, Business Insider, December 19, 2020:

source

After 18 months in Libyan prisons, alleged Russian spy Maxim Shugaley this month walked free, boarded a plane, and was greeted in Moscow as a returning hero.

During his long absence, Russia Today had aired an action thriller called “Shugaley” that dramatized his arrest, complete with explosions, gunfights, and torture scenes…

A roster of Hollywood actors also had recorded short supportive messages for him via the Cameo app. “Wall Street” star Charlie Sheen did one, speaking to Shugaley from the sparsely decorated kitchen where he did many of his Cameo videos […] according to last week’s report from Stanford researchers, who cited previous reporting on Shugaley and the IRA from The New York Times, Foreign Policy, Bloomberg News, and BBC Africa

Sheen was just one of a few high-profile Hollywood names that sent warm wishes to Shugaley. “Snatch” actor Vinnie Jones and “Rocky IV” star Dolph Lundgren each recorded their own videos, which were later posted on vk.com. “Machete” star Danny Trejo shot one, too, as first captured on Shooting the Messenger.

Click here to read the original story as first reported by Foreign Policy.

Click here to read the Stanford/Graphika report, which covers a larger-context disinformation operation targeting Libya, Syria, and Sudan.

Update, December 28, 2020: Gizmodo, Haaretz, and Inside Hook have also picked-up the story.

Via “Charlie Sheen, Dolph Lundgren, and Danny Trejo All Spread Russian Propaganda on Cameo: Report” by Tom McKay, Gizmodo, December 23, 2020:

News of the actors’ involvement in the odd campaign to free Shugaley was first broken by Foreign Policy, which noted that other efforts to raise the profile of Shugaley’s detention by Libyan authorities included the suspected agent’s election “to the regional parliament in the Komi republic in northwestern Russia.” Foreign Policy detailed numerous other suspicious incidents casting doubts on the Russian government’s claim he was a mere academic, including his alleged involvement in a purported plot to interfere in Madagascar’s 2018 elections. The magazine also contacted several celebrities involved in the Cameo campaign; an agent for one of them, English actor Vinnie Jones, told Foreign Policy that the $300 payment for the video was from an anonymous client.

The Haaretz and Inside Hook pieces, which do not credit Foreign Policy’s reporting, can be read here and here.

Facebook Removes Kremlin-Linked Accounts That Pushed For Release of Russian Operative Maxim Shugaley

The accounts were part of a successful campaign to free Shugaley from a Libyan prison after he was arrested on election-meddling charges.

Now-deleted Facebook page for Russian feature film Shugaley 2 (source)

Via “Stoking Conflict by Keystroke: An Operation Run by IRA-Linked Individuals Targeting Libya, Sudan, and Syria” by Shelby Grossman, Khadeja Ramali, Renée DiResta, Lucas Beissner, Samantha Bradshaw, William Healzer, and Ira Hubert, Stanford Internet Observatory/Graphika, December 15, 2020:

The takedown included a Facebook Page (primarily in Arabic) and Instagram account (primarily in Russian) devoted to a film recounting Russia’s version of the circumstances surrounding the arrest and imprisonment of Russian sociologist Maksim Shugalei (Максим Шугалей) and his translator Samir Seifan in Libya in July 2019. In the “action thriller” film version of events, Shugalei and his interpreter were in Libya on a research mission sponsored by the Foundation for National Values Protection when they uncovered “inconvenient” truths. Because they knew too much, they were arrested, tortured, and thrown in jail by a “puppet government” on completely false charges of meddling in the Libyan election.

In the Western press and the GNA’s version of events, Shugalei and his interpreter were working for people linked to the very same Russian troll farm to which the operations in this takedown have been attributed. Shugalei is a political strategist, a “gun for hire” (per the BBC) who has worked on multiple elections in Russia and achieved some prior media notoriety in 2002 when he ate documents rather than hand them over to a judge during an election dispute. He was, the Libyan government claims, in Libya as part of a Russia-linked operation to promote the political rise of Saif al-Islam al-Gaddafi, the son of former Libyan dictator Muammar al-Gaddafi.

The Foundation for National Values Protection, which is helmed by Alexander Malkievich, head of the IRA and RIA-FAN-linked “news” organization USAReally, fundraised to produce the film. Reporting has found that the copyright for the film is held by Aurum LLC, one of Yevgeny Prigozhin’s many endeavors, which have additionally included founding, funding, owning, or being generally involved with the IRA, RIA-FAN, and the Wagner Group. Shugalei aired on Russian state media property RT’s documentary channel. The film, promoted in the Facebook and Instagram Pages bearing its name, was one of numerous made-for-media moments intended to call attention to Shugalei’s plight; others included having him elected in absentia to a regional parliament seat in Russia (the campaign was reportedly funded by Prigozhin), placing sponsored content about the situation in the Washington Post, having Maria Butina (who pled guilty to conspiracy to act as an illegal foreign agent in the United States) run a one-woman protest outside of the Libyan embassy in Russia, and having Charlie Sheen and other duped American actors record messages of support for Shugalei via the paid app Cameo.

The Instagram and Facebook Pages related to Shugalei were primarily marketing communications for the film, and for its sequel, Shugalei-2. Both parts are presently available, including English-dubbed versions, on YouTube. Part 1 of the dubbed version, “Shugalei | A harrowing yet true story of Russian researchers imprisoned by terrorists” has received 748,305 views, and Part 2, “Shugalei-2 | Russian sociologists got involved in the Libyan government’s political game” has received 1,008,796. The Instagram account primarily posted images from the film; there was a promotional hashtag campaign associated with the film in which individuals, and influencers, photographed themselves wearing t-shirts depicting a still from the film. The Facebook Page had 103 posts overall, and included regular updates detailing Malkievich and the Foundation’s efforts to pressure Libya into releasing Shugalei and Seifan, as well as quotes about the matter from prominent Russian figures such as Vladimir Putin and Alexander Dugin.

The removals were part of a larger crackdown on “coordinated inauthentic behavior” by foreign government-linked entities, as Facebook announced in a separate statement on its site yesterday (Twitter also removed roughly 30 accounts that participated in the Shugaley campaign, according to Stanford’s report):

Today we removed three separate networks for violating our policy against foreign or government interference which is coordinated inauthentic behavior (CIB) on behalf of a foreign or government entity. These networks originated in France and Russia and targeted multiple countries in North Africa and the Middle East.

In each case, the people behind this activity coordinated with one another and used fake accounts as a central part of their operations to mislead people about who they are and what they are doing, and that was the basis for our action…

1. We removed 84 Facebook accounts, 6 Pages, 9 Groups and 14 Instagram accounts for violating our policy against coordinated inauthentic behavior. This activity originated in France and targeted primarily the Central African Republic and Mali, and to a lesser extent Niger, Burkina Faso, Algeria, Cote d’Ivoire and Chad…

2. We also removed 63 Facebook accounts, 29 Pages, 7 Groups and 1 Instagram account for coordinated inauthentic behavior. This network originated in Russia and focused primarily on the Central African Republic (CAR), and to a lesser extent on Madagascar, Cameroon, Equatorial Guinea, Mozambique, South Africa and the CAR diaspora in France…

3. We also removed 211 Facebook accounts, 126 Page, 16 Groups and 17 Instagram accounts for coordinated inauthentic behavior. This network originated in Russia and focused primarily on Libya, Sudan and Syria.

In September, Facebook appeared to remove two paid ads for the Shugaley sequel from its platform and from the Instagram account mentioned in Stanford’s report.

Here is a screenshot of the now-deleted ads:

The ads were removed after I contacted Facebook while researching a story I co-authored with Foreign Policy’s National Security and Intelligence reporter Amy Mackinnon, “How Russia Tried to Weaponize Charlie Sheen,” also cited in Stanford’s report.

In a statement, a Facebook spokesperson told me that any individuals associated with the Russian Internet Research Agency are banned from Facebook as part of its coordinated inauthentic behaviour enforcement. The spokesperson declined to share the names and contact information of the person or entity who placed the ads, citing privacy reasons.

The Russian-language Facebook page for the Shugaley film is still online. Facebook’s “Page transparency” feature states that two people from Russia currently manage the page.

source

Charlie Sheen Thanked After Accused Russian Troll is Released From Libyan Prison

A U.S.-sanctioned Kremlin policy adviser has thanked Sheen after the star was seemingly paid $400 to record a video in support of Russian political operative Maxim Shugaley, now free after spending 18 months in a Tripoli prison.

The video, addressed to Shugaley, was posted on YouTube in September by an obscure Russian channel named “Интер Сторис” (Russian for “Inter Stories”).

Here’s a copy of the video I uploaded to Vimeo after it was removed from YouTube:

The video was part of a lengthy campaign to free Shugaley and his interpreter, who were arrested in May 2019 and accused of being involved in a Kremlin-backed plot to help elect Seif al-Islam Gadhafi, the fugitive son of deposed dictator Muammar Gadhafi.

As detailed in a recent story I co-bylined with Foreign Policy’s Amy Mackinnon:

Sheen, alongside actors Vinnie Jones and Dolph Lundgren, seems to have been unwittingly recruited to record messages of support for Shugaley through the pay-for-videos website Cameo. [After this story published, a fourth video from “Machete” star Danny Trejo was released by troll factory-linked news site Riafan.ru.]

The videos are just the latest twist in an increasingly bizarre international campaign to raise the profile of Shugaley’s detention. So far, that has included his election to a local council in Russia, two feature films, an advertorial in the Washington Post, a mixed martial arts tournament, and a one-woman picket in front of the Libyan Embassy in Moscow by Maria Butina, the gun-loving Russian who spent 15 months in prison in the United States after being convicted for conspiring to act as a foreign agent.

The campaign was spearheaded by Alexander Malkevich, a Kremlin media policy advisor whose former role as editor of Russian propaganda site USA Really led to him being sanctioned by the U.S. government in 2018.

Here is Malkevich with a gift given to him by Russian state-backed TV network RT (formerly Russia Today), consisting of alcoholic cocktails made to resemble military cartridges and grenades:

source

Malkevich says he employed Shugaley to conduct sociological research in Tripoli on behalf of his Moscow thinktank, the Foundation for National Values Protection. He denies allegations by Libyan prosecutors that Shugaley was working for Russian oligarch Yevgeny Prigozhin, widely believed to be the mastermind behind Russia’s attempts to interfere with U.S. elections.

Yesterday, I sent Malkevich an email asking if he took credit for Shugaley’s release, and if he wanted to thank Sheen for getting involved.

“Yes and yes,” Malkevich replied.

Danny Trejo Recruited in Russian Propaganda Campaign

Trejo is the latest Hollywood celebrity to make headlines in Russia after recording a video in support of a notorious Russian political operative. The celebrities are seemingly being recruited through the pay-for-videos site Cameo.

Charlie Sheen, Dolph Lundgren, and Vinnie Jones appeared in their first ever film together last month, when an obscure Russian YouTube channel posted a suspicious video compilation in which they each expressed support for Russian political operative Maxim Shugaley, currently being detained in Libya on election interference charges.

The videos, seemingly commissioned by an unknown client through the celebrity video-sharing site Cameo, quickly made headlines on Russian news sites associated with Putin-linked catering oligarch Yevgeny Prigozhin — the man accused of hiring Shugaley — as part of an ongoing propaganda campaign to raise his employee’s profile in Russia. (Click here to read more about the “increasingly bizarre” campaign, via me and Foreign Policy’s Amy Mackinnon.)

Now actor Danny Trejo has joined the growing list of unwitting surrogate propagandists, telling Shugaley to “stay strong” in a video published last month by Russia’s Federal News Agency (FAN), one of the sites associated with Prigozhin.

“Machete don’t text, but […] I’ll text you homie,” Trejo says in the video.

Here’s a screenshot of the FAN’s reporting, which made no mention of Cameo or any pay-to-play services. Via Google Translate:

source

And here’s a screenshot of Trejo’s Cameo profile, where he currently charges $125 to record personalised videos in exactly the same format as the video published by the FAN:

source

I was unable to reach Trejo for comment.

Alexander Malkevich, who insists that he, not Prigozhin, hired Shugaley to conduct harmless sociological research in Libya, has denied paying for any of the videos. Malkevich previously ran the clumsy Russian propaganda site USA Really, a subsidiary of the FAN.

Malkevich, Prigozhin and the FAN are all subject to U.S. government sanctions that prohibit them from doing business with U.S. individuals and entities.

I’ve contacted Prigozhin and the FAN for comment.

New Action Film “Shugalei” is Propaganda for Putin’s Cook

The film credits election-meddling Russian oligarch Yevgeny Prigozhin as copyright holder. Yet the film’s co-financier, Alexander Malkevich, claims he was “not aware Prigozhin took any part in the creation of the film.”

source

As Libya’s U.N.-backed Government of National Accord wrests back control of Tripoli from Khalifa Haftar, the renegade leader of the Libyan National Army, a bizarre new propaganda-feature film is claiming to tell “the harrowing yet true story” of two Russian prisoners said to be at the center of it all.

Via “How Two Russians Got Caught Up in Libya’s War, Now an Action Movie” by Andrew Higgins and Declan Walsh, The New York Times, June 18, 2020:

[Maxim Shugalei and Samer Hassan Ali Seifan’s] Libyan misadventure began in March last year with what their Russian employer described as a “research project,” which quickly landed them in a notorious jail on charges of visa violations and meddling in Libyan politics. [Note: A third Russian, Alexander Prokofiev, accompanied the two men to Libya, but managed to return home unscathed.]

As part of a campaign to get the Russians freed, their employer, a shadowy private Russian foundation [the Foundation for National Values Protection] helped finance a feature-length movie [titled Shugalei] that premiered on Russian state television last month.

The Times’ story notes that “Shugalei’s trip appeared to be part of a push for influence by a St. Petersburg businessman, Yevgeny Prigozhin,” who spearheaded Russia’s efforts to interfere in the 2016 U.S. presidential election and has been sending mercenaries from his private militia in Russia, the Wagner Group, to support Haftar in his failed campaign to gain control of Tripoli.

What the story doesn’t mention is that the copyright to the film belongs to Aurum LLC, a film company founded by Prigozhin in 2017. There is little information available about Aurum online, and the company’s business address leads to a random apartment building in St. Petersburg.

Aurum’s involvement appears to contradict statements given to the Times by “Shugalei’s employer, [Alexander Malkevich, who] said his foundation had no ties to Mr. Prigozhin.”

Malkevich rose to prominence in mid-2018, when he attempted to organize a flash mob at the White House to celebrate the launch of USA Really, a clumsy Russian propaganda site aimed at an American audience. That December, he was sanctioned by the U.S. Treasury Department for “attempted election interference” in connection with Prigozhin’s infamous troll farm.

Alexander Malkevich (source)

Last week, I e-mailed Malkevich to ask him about his involvement in the film and whether he’d met with Prigozhin. He told me that despite consulting with the film’s writers and director, he was “not aware that Yevgeny Prigozhin took any part in the creation of the film.”

I also asked him about allegations by Libyan prosecutors that his employees helped plan the election campaign of Seif al-Islam Gadhafi, the fugitive son of the deposed dictator Muammar Gadhafi, as part of a Kremlin-backed plot that included helping Russia to secure a military base in Libya, as Bloomberg reports.

Here’s what he sent me:

I have not seen the official charges. As far as I know, no one at all has seen them. All the charges are still only in words and have not been converted into a legal document 13 months after. All the so-called charges are replicated in the press, appearing primarily in the US, but maybe they know better. In answer to your question, Seifan was hired as a translator on the eve of the trip by the Foundation for National Values Protection. Shugaley was also approved for the project. So they both worked for the Foundation. About Gaddafi: what kind of election campaign could we be talking about if no election was scheduled, there is no Constitution and as a result, no electoral law?! And as you know, one of our sociologists left a few days before the kidnapping of Maxim and Samer who were supposed to leave 2 hours after him. No long-term work of any kind was planned.

GUARD A MILITARY BASE??? The two of us? Does Russia have a military base in Libya? and I want to remind you that Samer is diabetic, and Maxim has suffered a stroke. What kind of security of a military base are you talking about? are they hobbits from Middle-earth? Have the eagles flown Prokofiev out of Libya yet? Let’s have a serious conversation. Election campaign without the election, protection of a military base without the military base (!!!) by people with health problems.

We conducted a sociological study, a complete one, not hiding from anyone. It had questionnaires, focus groups and expert interviews. Nothing more was planned or discussed.

*     *     *

The film’s storyline corresponds closely with Malkevich’s version of events, depicting Shugalei and Seifan as intrepid sociologists who uncover “explosive evidence” that threatens to undermine Libya’s “puppet” government, for which they are imprisoned and sadistically tortured.

Throughout it all, the devil-may-care film version of Shugalei, played by 51-year-old Russian character actor Kiril Polukhin (doing his best Bruce Willis impersonation), spouts witty dialogue, drinks whiskey straight from the bottle, and, above all, “[does] not lose a sense of humor despite the challenging times.”

source

Although not the main focus of the film, Haftar plays a key role, mounting a daring but entirely fictional rescue that undermines the film’s claim of documentary-level accuracy. Meanwhile, Prigozhin, a central figure of the real story, is never mentioned.

The film is “a very powerful propaganda tool,” said Khadeja Ramali, a Libyan disinformation expert. She said that in addition to whitewashing the allegations against Shugalei and Seifan, the film feeds into an already existing narrative that most Libyans preferred living under Gadhafi’s dictatorial regime and view the 2011 revolution as a curse.

“The movie pushes a lot of points I’ve seen online in Arab media — that revolutions lead to chaos, that terrorism and violence follow,” Ramali told me. “It tries to paint Tripoli as this place overrun by militias (which it is) but in a way that fits in with [Haftar’s] narrative.”

It’s not the first time Malkevich has sought to manipulate the narrative around Libya’s civil conflict to his own advantage. In January, he placed an advertorial on The Washington Post’s site — seemingly in violation of U.S. government sanctions — pleading his employees’ innocence and calling on Libyan prime minister Fayez al-Sarraj to set them free.

Asked if he feels any guilt over his employees’ current situation, Malkevich said he is “certainly concerned for both of our colleagues, Maxim and Samer” but that “it is not my fault” and that “all the blame lies with the so-called Government of National Accord, as well as with Prime Minister Fayez al-Sarraj personally.”

al-Sarraj’s office did not return a request for comment.

Shugalei is currently available to watch on two separate YouTube channels run by Russian state-funded news network, Russia Today. As of publication, the film has been viewed nearly 700,000 times.