Daily Beast: D.C. Media Venture Boasts Indicted Russian Agent as CFO

— USA Really tried to set up shop in Washington D.C. in June. It just implicated itself in a multi-million dollar criminal conspiracy. Check out my latest byline at The Daily Beast.

Via “D.C.-Based Russian Media Venture Boasts that Indicted Kremlin Operative Is Its CFO” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, October 26, 2018:

When federal authorities allege a massive, foreign-government-backed campaign to undermine America’s democratic institutions, the expected reaction from those accused of complicity is to put some distance between themselves and the culprits.

But when Elena Khusyaynova, the alleged financier of a sprawling Russian disinformation effort, was indicted last week, one Russian media outlet rushed to associate itself with the St. Petersburg accountant. USA Really, a conspiratorial website run by a Russian media executive and Kremlin policy adviser, quickly boasted on its website that Khusyaynova was the company’s chief financial officer.

It’s not clear what USA Really hoped to gain through the admission. The site is quick to deny that Russia had any involvement in the 2016 election. But its gleeful association with Khusyaynova suggests that USA Really is not the independent, inquisitive news organization that it claims to be, but rather an adjunct of a deep-pocketed propaganda apparatus that federal prosecutors say amounts to a criminal conspiracy against the United States.

Click here to read the full story.

Daily Beast: Pecker Pulls Back on Pro-Trump Coverage

— National Enquirer boss tiptoes away from his pal Trump, with an assist from Hollywood’s leading talent agency. Check out my latest byline at The Daily Beast

Via “National Enquirer Boss David Pecker Tiptoes Away From His Pal Trump as Scandal Swirls and Circulation Drops” by Lachlan Markay, Asawin Suebsaeng and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, August 02, 2018:

Shortly after the feds raided the office of Michael Cohen, President Donald Trump’s now estranged personal attorney and longtime enforcer, National Enquirer publisher David Pecker went into a state of calculated retreat.

For years, Pecker’s tabloid had promoted and puffed up Trump’s political rise and his presidency. But once a regular fixture on the cover of the National Enquirer, Trump hasn’t appeared on it since an issue dated early May. That appearance was for a cover story on the various scandals swirling around Cohen.

[…]

According to multiple sources familiar with the situation, Pecker and the Enquirer’s top brass made a conscious decision to pull back on their pro-Trump coverage, just as Pecker’s media empire found itself increasingly embroiled in Trumpworld’s legal and public-relations woes.

A month after the Enquirer’s last Trump cover, the Wall Street Journal reported that federal authorities had subpoenaed Pecker and other executives at American Media Inc. (AMI), which publishes the tabloid. They sought records related to allegations that the company purchased the rights to former Playboy model Karen McDougal’s story of an affair with Trump, then killed the story for Trump’s benefit, a practice known as “catch and kill.” Prosecutors are exploring whether such an agreement may have constituted an illegal in-kind contribution to the Trump campaign by AMI.

[…]

As Pecker and his team were distancing themselves from Trump publicly, a more surreptitious effort was underway to cleanse the public record of details of Pecker’s involvement in the McDougal scandal and the AMI boss’s relationship with the president.

Over the course of a week last month, an anonymous Wikipedia user repeatedly tried to scrub Pecker’s page of damaging information regarding his alleged links to the McDougal hush-money scandal, removing huge blocks of text describing Pecker’s and AMI’s roles in paying the model for her story. The edits also removed references to Pecker as “a close friend of Donald Trump” and a supporter of his 2016 presidential campaign in addition to scrubbing mention of a federal investigation of the payment that stemmed from the raid of Cohen’s office (In a recently-leaked tape, Trump told Cohen to make the payment “in cash” to “our friend David,” assumed to be Pecker.)

The origin of the edits was even more interesting. They were made by someone using an I.P. address associated with the high-powered Hollywood talent agency William Morris Endeavor, according to publicly-available web database information. The same I.P. address has been used to edit pages for WME itself, the head of the agency’s literary division, and a number of WME clients.

Click here to read the full article.

The story was covered by MSNBC’s Katy Tur here, CNN’s Brian Stelter here, the Columbia Journalism Review’s Pete Vernon here, and Vox’s Jennie Neufeld here.

Update, August 10, 2018: The Wrap picked up the story.

Two people inside the offices of talent agency WME attempted to remove damning information from the Wikipedia pages of its Co-CEO Ari Emanuel and one of his parent company’s clients, American Media Incorporated, a new report says. [Note: It’s unclear how many people edited the pages].

In July, a user with an IP address originating from the agency’s New York headquarters attempted to scrub sections detailing AMI Chief Executive Officer David Pecker’s accused role in the scandal surrounding President Trump and Playboy model Karen McDougal, the Daily Beast reported late Friday.

The report said a second user also removed several blocks of text from Emanuel’s personal page about a 2008 sexual harassment case involving the agency. A spokesperson for Emanuel declined to comment on the matter.

Anyone with access to WME’s wireless internet network would be registered to their IP address, one individual familiar with the company told TheWrap (a similar sentiment was echoed in the Daily Beast). Wikipedia pages are edited by the site’s user community, so the attempted changes were all eventually undone. An AMI spokesperson did not return TheWrap’s request for comment on the report.

The effort to clean up Pecker’s profile, the Beast reported, was largely initiated to distance the media owner from President Trump. In addition to removing a section that referred to the men as “close friends,” it also stripped large chunks of backstory about Pecker and the alleged coverup of Trump’s accused affair with Playmate McDougal, the story said.

Click here to read the full article.

Sex, Lies and Wikipedia

— Who scrubbed the Wikipedia bio of alleged Russian spy Maria Butina? Read my latest at The Daily Beast, plus coverage of the story by The Rachel Maddow Show

Via “Who Whitewashed the Wiki of Alleged Russian Spy Maria Butina?” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 24, 2018:

Anonymous Wikipedia users engaged in a lengthy campaign this year to alter and whitewash the online biographies of two people at the center of an alleged Russian plot to infiltrate prominent conservative groups in America.

Starting in early spring 2018, the users, one of which maintained an account on Wikipedia’s Russian-language site, made a series of edits to bios for Maria Butina, a Russian national accused of conspiracy and illegal foreign influence, and Paul Erickson, a Republican political activist whom Butina allegedly roped into her espionage campaign and with whom she allegedly traded sex for political access as a “necessary aspect of her activities.”

The edits sought to discredit reporting on the FBI investigation into one of Butina’s alleged co-conspirators, and to scrub details of Erickson’s and Butina’s business history. It also downplayed attempts by Erickson to arrange a meeting between Donald Trump and Russian leader Vladimir Putin, allegations of fraud against Erickson, and Butina’s ties to a Russian political figure instrumental in her efforts to ingratiate herself with prominent political groups including the National Rifle Association (NRA).

The identities of the people behind the Wikipedia editing campaign are not known. But other users on the site—including a veteran editor who says his mission is to “combat promotional editing”—publicly speculated that the accounts were part of a coordinated “sockpuppet” editing campaign. Sockpuppets are online identities created by a single person to covertly manipulate information.

Details gleaned through a review of Wikipedia’s edit logs link two of the accounts to the Washington D.C. university where Butina studied before she was arrested last week. The edits suggest that months before her life blew up, someone close to, or allied with, Butina knew what investigations into her and her associates might uncover and launched a clandestine campaign to expunge the record or at least downplay it.

The edit campaign began in March when an anonymous Wikipedia user made a series of five edits to Butina’s page. The edits included adding details of her biography and noting the Russian spelling of Right to Bear Arms (Право на оружие), the non-profit gun rights group she founded in 2011 to “improve weapons culture” and provide gun owners with access to free legal advice.

The account’s only identifying information was an IP address traced to web servers at American University, the school where Butina studied from mid-2016 through the spring of 2018, and which federal prosecutors say she used to obtain a U.S. student visa. In April, another Wikipedia account sprouted up and made four edits to Butina’s page. That account also used an IP address associated with AU.

Click here to read the full article.

And via The Rachel Maddow Show, MSNBC, July 24, 2018 (skip to 13:00):

Transcript: If you were intrigued by this information about Maria Butina and her alleged boyfriend and her being in jail awaiting charges and him being an alleged co-conspirator and potentially being the subject of another federal investigation, I mean, this is the collusion case, right? It might make you want to look up more information on these two characters.

Well, their Wikipedia pages have been scrubbed clean. “The Daily Beast” tonight has a great report up on this, detailing dozens of edits to both of the Wikipedia pages for Maria Butina and for Paul Erickson, dropping all information about allege ties to the Russian government, alleged efforts to broke her meetings between Trump and Putin during the campaign, reported criminal history, reported business history between them, references to investigative reporting about Russian money being potentially had funnelled through the NRA, all of that is gone, all removed.

And the beauty of something like Wikipedia is that Wikipedia has regenerative power once somebody mounts an effort to the make real information go away, other people are likely to reinstate thought real information. But there has been a diligent effort online to submarine all of that information about this accused Russian agent who tonight sits in jail, as well as the American who allegedly helped her.

“The Daily Beast” reports now that at least some of the edits to these Wikipedia pages were made from an account that was maintained on the Russian language version of Wikipedia.

Pro-Trump Bot Campaign Tries to Hijack Daily Beast Article About Pro-Trump Bot Campaign

— An online media campaign to obscure unflattering news articles about Donald Trump has targeted a Daily Beast article I co-authored about the campaign

Earlier today, Twitter purged tens of millions of fake and suspicious accounts in a seeming attempt to restore trust in the embattled social media platform, which had been exploited by Russian operatives allegedly in order to influence the outcome of the 2016 U.S. election.

But while celebrities like Ashton Kutcher and Oprah Winfrey lost millions of followers during the purge, fake accounts involved in an online media campaign to bury unflattering news articles about Donald Trump remain live and tweeting. In fact, they’ve found a shiny new target: an investigative piece I recently co-authored with The Daily Beast’s Lachlan Markay about the campaign itself.

In that article, we examined attempts by Indian and Indonesian reputation management companies to influence Google’s search results—including paid content published on fake websites, Facebook, and Twitter accounts—relating to Trump’s relationship with Russia-linked former Trump Organization business partners Tevfik Arif and Felix Sater.

source

Ironically, when readers of The Daily Beast began tweeting about the campaign, they were deluged with messages from some of the same fake Twitter accounts mentioned in our article. The accounts appear to have been programmed to reply to iterations of Arif’s name. For example, here’s a quote from our article that was posted by Twitter user YourVoteYourVoice…

source

…and here are replies that user received from some of the fake accounts, which linked to now-defunct dummy websites about Arif and Sater:

Although Twitter has not deleted the fake accounts, their posts are currently hidden by a content warning, indicating that Twitter is aware of them:

Byline at the Beast

— I just co-authored this investigative piece with The Daily Beast’s Lachlan Markay

Since late last year, I’ve been researching an online PR campaign seemingly intended to manipulate Google’s search results in order to obscure unflattering news articles about Donald Trump’s Russian business ties.

Yesterday, the story was published in The Daily Beast.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

Sater—who once had an office at New York’s Trump Tower, Trump Organization business cards, and claims to have worked as a senior adviser to Trump—has recently emerged as a key figure in the federal investigation led by special counsel Robert Mueller into Russian meddling in the 2016 presidential election.

[…]

The Daily Beast previously reported that a Pakistani blogger had been paid to write an article for the Huffington Post’s now-defunct contributor platform hailing the dismissal of [a civil tax fraud lawsuit against Sater]. That blogger, who went by the handle Waqas KH, said his client, whom he declined to name, had provided the text of the piece in full.

HuffPost is a prominent U.S. news source, but on more obscure platforms, used explicitly for search-engine optimization, over 50 other stories have popped up hyping the lawsuit’s dismissal and attempting to insulate Trump from controversy involving Sater and Bayrock. The articles were published over an eight-month period, from September 2017 through June 2018.

“Certainly now that Trump is President of the United States, there is not likely to be any further implications for him in this case,” declared a November article at a since-deleted website billing itself as a forum for a “business development specialist.” The article was written by Abhishek Chatterjee, who owns an Indian SEO business that offers to place articles on a network of 900 websites for $20 apiece.

Click here to read the full article.

The story was subsequently covered by The Washington Post, Politico, ABC News, and others.

Via “The Daily 202: 10 stories illuminate the Trump doctrine on foreign policy” by James Hohmann, The Washington Post, July 5, 2018:

Via “POLITICO Playbook Power Briefing: Trade wars escalate as duties on some Chinese goods take effect at midnight” by Jake Sherman, Anna Palmer, Daniel Lippman, and Akela Lacy, Politico, July 6, 2018:

Via “The Note: For Trump, a week of big moves could have big blowback” by Rick Klein and Maryalice Parks, ABC News, July 6, 2018:

Beast from the East

— Round-up of news coverage re: Shooting the Messenger story about a DC-based Russian disinformation media campaign headed by a Russian government policy adviser

Last week, I blogged an original story about a new Washington DC-based Russian disinformation campaign that was the culmination of over a month’s research.

The story was subsequently picked up by The Daily Beast and cited in The Washington Post and Politico daily round-ups.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

source

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship… aimed at discrediting the Russian Federation.”

At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking.

Malkevich sits on the Civic Chamber’s commission on mass media and communication. He is also running the show at USA Really, according to an FAN video on the project. The video features shots of a USA Really office space adorned with an American flag, a Confederate flag, and a framed “Make America Great Again” poster of President Donald Trump.

[…]

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming.”

The FAN claimed on its website that it subsequently spoke with the MPD, which also denied them a permit and warned that they had alerted the CIA, which does not operate on U.S. soil, of USA Really’s activities. MPD told Dean Sterling Jones, a Belfast-based investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

[…]

For all its talk of combating misinformation, USA Really appears to be as invested in vendettas as it is in truth-telling. On Saturday, Jones received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Via “The Daily 202: North Korea summit prep encapsulates Trump’s winging-it presidency” by James Hohmann, The Washington Post, June 11, 2018:

A Russian government adviser has launched a new media venture aimed at waging an “information war” in the United States and Europe. The outlet, called “USA Really,” attempted to hold a White House rally in protest of “growing political censorship … aimed at discrediting the Russian Federation,” but its permits were denied. (Daily Beast)

Via “Power Briefing: All eyes on Trump-Kim meeting” by Anna Palmer, Jake Sherman, Daniel Lippman, and Zach Montellaro, Politico, June 11, 2018:

— “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.,” by The Daily Beast’s Lachlan Markay: “In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called ‘USA Really.’ Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of ‘growing political censorship… aimed at discrediting the Russian Federation.’

“At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking.”

HuffPost Ends Unpaid Blogger Platform

— HuffPost ends its platform for unpaid bloggers after “puff piece” about Donald Trump’s criminal ex-business partner

Last month, I blogged about the HuffPost’s retraction of a paid article published via its contributor platform that was intended to burnish the reputation of former Trump advisor Felix Sater.

Via “Who Paid for the HuffPost Puff Piece on Trump’s Felonious Friend?” by Lachlan Markay, The Daily Beast, January 11, 2018:

source

HuffPost scrubbed the article, written in December, from its website after a blogger in Northern Ireland, Dean Sterling Jones, inquired about the piece,* which hailed the dismissal last year of a $250 million tax fraud case against Felix Sater, a Russian-born former Trump Organization executive.

The article’s author, listed on HuffPost’s website under the name Waqas KH, runs a Pakistani company called Steve SEO Services. That company offers to ghostwrite articles and organize internet commenting campaigns for paying clients. On the freelancer website Fiverr, Waqas goes by the username “nico_seo” and offers to place articles on HuffPost for an $80 fee. For an extra $50, he will write the article himself.

Waqas confirmed to The Daily Beast that he placed the article hailing the dismissal of tax charges against Sater, and said that his client had written the actual text. He said Sater himself did not pay to place the article, but would not say who had compensated him for it.

Citing the above story, today The New York Times reported that the HuffPost is ending its contributor platform in order to “minimize unvetted stories at a time when there is so much misinformation online.”

Via “HuffPost, Breaking From Its Roots, Ends Unpaid Contributions” by Sydney Ember, The New York Times, January 18, 2018:

source

Since its founding nearly 13 years ago, The Huffington Post has relied heavily on unpaid contributors, whose ranks included aspiring writers, citizen journalists and celebrities from the Rolodex of the site’s co-founder Arianna Huffington.

An early example of the unfiltered amateur journalism that propagated on the internet, the contributor pages were a mix of reported pieces and personal essays, and even generated national news. In 2008, Mayhill Fowler, a woman who said she had sold her car to fund travel on the campaign trail, set off a firestorm when she quoted Barack Obama at a fund-raiser saying that working-class voters “cling to guns or religion.”

But the site’s days of encouraging everyday citizens to report on the news are over. On Thursday, it said it was immediately dissolving its self-publishing contributors platform — which has mushroomed to include 100,000 writers — in what is perhaps the most significant break from the past under its editor in chief, Lydia Polgreen, who joined the news site, which is now called HuffPost, a year ago.

The decision was rooted as much in a move to declutter the site as in Ms. Polgreen’s desire to focus on quality reporting and minimize unvetted stories at a time when there is so much misinformation online.

The site’s everyone-is-welcome ethos was once seen as a democratizing force in news. But Ms. Polgreen said in an interview that unfiltered platforms had devolved into “cacophonous, messy, hard-to-hear places where voices get drowned out and where the loudest shouting voice prevails.”

“Certainly the environment where fake news is flourishing is one where it gets harder and harder to support the idea of a ‘let a thousand flowers bloom’ kind of publishing platform,” Ms. Polgreen said.

Recently, for instance, a contributor with the byline Waqas KH published an article about Felix Sater, an associate of President Trump, that he had been paid to post. The site has since deleted the article.

In place of the unpaid contributors platform, the site introduced new opinion and personal sections that will include paid contributors who will work with HuffPost editors.

The closedown was subsequently covered by Politico, Variety, The Chicago Tribune, and Fox News, among others.

*Actually, the article had already been deleted when I inquired about it.

Caputo Gets Streisanded

— The Washington Post covers Shooting the Messenger scoop re: Efforts by ex-Trump campaign adviser Michael Caputo to scrub Russia from his Wikipedia bio

On Monday, The Daily Beast reported my scoop that Caputo paid his PR firm to purge Wikipedia of evidence that he helped promote Russian President Vladimir Putin in the United States.

Yesterday, The Washington Post covered the story as part of its daily round-up. Via “The Daily 202” by James Hohmann, The Washington Post, November 8, 2017:

source

— An employee of former Trump campaign aide Michael Caputo was blocked from Wikipedia in August after the site’s editors said he was caught using multiple pseudonymous accounts to scrub the page of Caputo’s ties to Vladimir PutinThe Daily Beast’s Lachlan Markay reports: “After the accounts were exposed as what Wikipedia calls ‘sock puppets’ — multiple accounts run by the same person as part of a coordinated editing campaign —[the employee, Sean Dwyer], admitted he had financial ties to the subjects of his edits. It’s just the latest front in Caputo’s battles to save his reputation from, what he sees as, Russian smears. He also says he has filed an ethics complaint against Rep. Jackie Speier (D-CA) over comments at a congressional hearing in March, where the California Democrat accused Caputo of having been Russian president Vladimir Putin’s ‘image consultant[.’]”

Wikipedia Offers Assistance to Ex-Trump “Wiki-Sneak”

— Wikipedia invites ex-Trump advisor Michael Caputo “to one of our DC editing events to learn how to use Wikipedia properly” after he gets busted trying to scrub his online bio

Last week, I blogged about Caputo’s attempts to purge Wikipedia of evidence that he helped promote Russian President Vladimir Putin in the United States.

Michael Caputo (source)

Via “Ex-Trump Aide Frantically Scrambles to Scrub Russia From Bio” by Lachlan Markay, The Daily Beast, November 6, 2017:

[Zeppelin Communications executive Sean Dwyer’s] editing campaign, which was first reported by independent blogger Dean Sterling Jones, shows that…he repeatedly attempted to remove language from the page that tied [former Trump adviser Michael Caputo’s] work for Gazprom to any efforts to burnish Putin’s reputation abroad.

[…]

Caputo denied that Dwyer had run afoul of any Wikipedia guidelines. “Sean has done nothing wrong except engage with Wikipedia according to their rules, which apparently put him in the sights of a wanker trolling me from his mommy’s basement,” he said.

Today, Wikipedia invited Caputo “or anyone in politics” to “come to one of our DC editing events to learn how to use Wikipedia properly.”

source

From this tweet, it appears that Caputo has accepted the invite:

source

The Daily Beast Busts Ex-Trump “Wiki-Sneak”

— Former Trump campaign adviser Michael Caputo takes swipe at me in The Daily Beast for blogging about his campaign to scrub Russia from his Wikipedia bio

source

Via “Ex-Trump Aide Frantically Scrambles to Scrub Russia From Bio” by Lachlan Markay, The Daily Beast, November 6, 2017:

Former Donald Trump campaign aide Michael Caputo is determined to prove that he did not work for Vladimir Putin, and he’s using every tool at his disposal to do so—from a congressional ethics complaint, to a defamation lawsuit, to a surreptitious Wikipedia edit campaign.

Sean Dwyer, an employee of Caputo’s PR firm, Zeppelin Communications, was blocked from Wikipedia in August after he was caught using multiple pseudonymous accounts to purge Caputo’s page of alleged Putin ties, according to an investigation by the site’s editors. After the accounts were exposed as what Wikipedia calls “sock puppets”—multiple accounts run by the same person as part of a coordinated editing campaign—Dwyer admitted he had financial ties to the subjects of his edits.

[…]

Given what Caputo characterizes as widespread—and even malicious—misrepresentations of his work in Russia, “Wikipedia inaccuracies barely even make it on my radar,” he said.

And yet, Dwyer’s editing campaign, which was first reported by independent blogger Dean Sterling Jones, shows that Caputo was at least aware of the claims and determined to purge them. Dwyer did so through four different “sock puppet” accounts, according to Wikipedia’s investigation, and edit logs show he repeatedly attempted to remove language from the page that tied Caputo’s work for Gazprom to any efforts to burnish Putin’s reputation abroad.

Though it’s fairly common, “sock-puppetry is one of the cardinal sins of Wikipedia,” according to William Beutler, the president of digital marketing firm Beutler Ink and a longtime personal and professional Wikipedia editor. “We do this legitimately every day. But our approach is different from what they do here,” Beutler said in an interview. Unlike Dwyer, “we disclose who our clients are at the starting point.”

Caputo denied that Dwyer had run afoul of any Wikipedia guidelines. “Sean has done nothing wrong except engage with Wikipedia according to their rules, which apparently put him in the sights of a wanker trolling me from his mommy’s basement,” he said.

I deny all accusations that I live in my mother’s basement.

Update, 7/11/2017: The story was subsequently covered by Raw Story here, Wonkette here, and Just Security here.