Russian Trolls Gatecrashed a D.C. Midterm Election Party at the National Press Club

The Federal News Agency allegedly engaged in attempts to interfere in U.S. elections. Last week it gatecrashed a National Press Club election night party attended by Michael Avenatti: “Putin must be so proud”

Attendees at a National Press Club election night event have become targets of a disinformation campaign by Moscow’s Federal News Agency (FAN), which U.S. federal prosecutors recently linked to Kremlin-backed efforts to interfere in U.S. elections.

The $95 per ticket event, dubbed the Hottest Election Night Party in Washington, boasted an all-star guest list including celebrity attorney Michael Avenatti, who represents porn star Stormy Daniels in two lawsuits against President Donald Trump, and former presidential adviser David A. Keene.

In its indictment of St. Petersburg accountant Elena Khusyaynova in September, the Department of Justice identified FAN as one 12 entities that allegedly “employed hundreds of individuals in support” of Project Lakhta, a multi-million dollar social media influence operation that aimed “to sow division and discord in the U.S. political system.”

Russian government media adviser Alexander Malkevich, who covered the event for FAN, says he travelled to D.C. earlier this month as “an observer in the November 6 elections” as part of a broader effort to help Russia “fight back in the world information war.”

Alexander Malkevich (source)

Last week, Malkevich’s reporting of the event was cited by Russian state-owned news outlets including Sputnik News and Ria Novosti as part of a cross-platform media campaign seemingly intended to boost Malkevich’s profile and stir up anti-U.S. feelings in Russia.

The campaign was launched via the Civic Chamber of the Russian Federation, from which Malkevich chairs a group that advises the Kremlin on media policy. In a press release published on the chamber’s website, Malkevich claimed that he made a speech at the event comparing electoral systems in the U.S. and Russia.

“I am deeply shocked by the level of violations that were committed in states with democratic leadership, where representatives of this party rule,” the website quotes Malkevich as having said. “I know about a completely blatant situation when a public observer from the election commission of New York was removed from the polling station, having learned that she is Russian. And this is despite the fact that she had a document in her hands!”

In an e-mail, the event’s organisers denied that Malkevich made any such speech.

“We did not invite him to speak. Alexander did not give a speech,” said a spokesperson for Alexandria, Virginia-based election tour company Political Events, which organised the event. “We had a banner on the wall in front of our room with a microphone. He must have stood in front and had someone take a photo.”

Malkevich at the National Press Club (source)

Subsequent articles on the FAN website ramped up the disinformation tactics.

One article, titled “A porn star lawyer is ready to be president of the United States,” claimed that Malkevich had been physically accosted at the event by members of Michael Avenatti’s entourage.

“[After] Avenatti’s speech, I wanted to talk to him,” said Malkevich. “I was not given such an opportunity: his entourage pushed me back, and in rather strong words said ‘We cannot allow the Russians to spoil the future career of a potential president of the country.'”

Photos from the event do not corroborate Malkevich’s claims, and there have been no additional reports about the alleged incident.

Michael Avenatti (left) / Alexander Malkevich (right)

In an e-mail, Avenatti emphatically denied the unsubstantiated claims.

“This never happened and I don’t travel with an entourage,” said Avenatti. “Putin must be so proud of this nonsense.”

The National Press Club did not return a request for comment.

*   *   *

Malkevich made headlines in June when he travelled to D.C. to promote USA Really, a self-described “community-supported news” website created by FAN’s editor-in-chief Yevgeny Zubarev “to promote crucial information and problems, which are hushed up by the conventional American media controlled by the establishment and oligarchy of the United States.”

Articles on the USA Really website, such as the anti-Semitic “Star of David spotted amidst migrant caravan: Who’s behind the invasion?,” mirror the same kind of false, misleading, and purposefully offensive content peddled by the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency, better known as the Russian troll factory.

source

To promote the launch of the website, Malkevich had organised a flash mob to take place at the White House on Donald Trump’s 72nd birthday. Things did not go to plan.

Malkevich was forced to cancel the event after his application for a rally permit was rejected. He was subsequently removed and banned from re-entering an office he’d rented for a roundtable discussion on fake news.

In a series of deeply conspiratorial articles, USA Really hinted at a sinister plot by “deep state” security forces to violate its First Amendment rights.

“[There] are forces bent on the suppression of expression and speech – basic 1st amendment stuff here,” claimed an anonymously penned article on the website. “This project hasn’t even officially started yet, but the deep state and the security services have already launched into their standard defamation campaign.”

Shooting the Messenger was unable to locate any deep state officials for comment, and USA Really provided no evidence for its claims other than a screenshot of an e-mail (published on the FAN website) clearly showing that Malkevich had sent his rally request to the wrong government department.

After scooping the story, Shooting the Messenger received a comment from someone at USA Really named Michael, seemingly intended to deter reporters from covering what he described as a “sucker job” written by “some anonymous dude from the internet.”

As reported by The Daily Beast:

On Saturday, [investigative writer Dean Sterling Jones] received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Evidently, the dissuasion effort didn’t work, and by late June Malkevich had landed profiles in NBC News, McClatchy D.C. Bureau, and Foreign Policy, among others. They weren’t exactly flattering either.

“Russian Troll or Clumsy Publicity Hound?” asked Foreign Policy in its article detailing Malkevich’s calamitous attempts to set up shop in D.C.

The New York Times was even less flattering in its assessment of Malkevich, describing the bumbling provocateur as being “more like a Sacha Baron Cohen character than a sinister propagandist.” In that article, Malkevich denied any connection to Russian troll operations, but refused to say who funded the USA Really website.

“I don’t know anybody from so-called troll farms,” he told the Times. “I am [only] interested in cooperation and friendship between our two great countries.”

source

As Malkevich tried his best to remain button-lipped, Michael returned with a second unhinged comment.

“You’re really crazy person, not just semicrazy,” he wrote, this time with an IP address placing him in Moscow. “See the doctor for the specific.”

*   *   *

Less than six months after Malkevich’s U.S. media blitz, USA Really has become ensnared in the F.B.I.’s probe into Russian election interference.

Last month, the website appeared to implicate itself in a vast criminal conspiracy when it loudly proclaimed that Elena Khusyaynova, the indicted St. Petersburg accountant accused of financing Project Lakhta’s election-meddling campaigns, currently works as its chief financial officer.

It’s unclear what USA Really hoped to achieve by the admission, but it appears that investigators are now looking into the website.

According to Russia’s Foreign Ministry, on November 9 Malkevich was briefly detained at a Washington airport and told that USA Really must register in the U.S. as a foreign agent. The USA Really website subsequently posted what it claimed was a search and seizure warrant for Malkevich signed by Virginia district judge Michael S. Nachmanoff.

source

The Department of Justice declined to comment for this item.

It isn’t the first time Malkevich has faced scrutiny over USA Really’s ties to the Russian state, but with prosecutors working to uncover an ever-expanding network of dark money, trolls, and oligarchs, it likely won’t be the last.

In the meantime, social media accounts controlled by the infamous Russian troll factory are busy protesting the news of Malkevich’s detainment.

Emboldened by Trump, Alt-Right Gloats Over Death of John McCain

— A white nationalist, a professional provocateur, a former revenge pornographer, and a big basket of deplorables

On August 14, 2017, Unite the Right rally organiser Richard Spencer held a press conference at his home in Alexandria, Virginia, where he spoke at length about the alt-right’s affinity for US president Donald Trump.

“We were connected with Trump on this kind of psychic level,” Spencer explained. “He was the first true, authentic nationalist in my lifetime…and in that sense we were connected with him in a way that the conservative movement wasn’t.”

Richard Spencer (source)

The rally in nearby Charlottesville had turned violent when two days earlier, James Alex Fields Jr., an outspoken neo-Nazi sympathiser, crashed his car into a crowd of peaceful protesters, killing 32-year-old paralegal Heather Heyer.

Signalling his own affinity for the alt-right, Trump refused to denounce the marchers, who’d mobbed the city carrying tiki torches and chanting Nazi-era slogans—even arguing that there “were very fine people on both sides.”

Unite the Right marchers (source)

The president’s response contrasted sharply with statements by another prominent Republican, Senator John McCain.

“White supremacists and neo-Nazis are, by definition, opposed to American patriotism and the ideals that define us as a people and make our nation special,” said McCain, who died late last month after a year-long struggle with cancer.

It wasn’t the first or last time McCain publicly clashed with Trump; the two men seemed to fight each other at every turn, often over basic American principles.

Trump/McCain (source)

At the outset of Trump’s campaign, McCain denounced the unlikely candidate’s inflammatory anti-immigration rhetoric, and refused to attend an early MAGA rally in Phoenix, Arizona—McCain’s home state. When Trump subsequently took the stage to ridicule McCain before an audience of 15,000 ardent supporters, McCain accused him of having “fired up the crazies.”

The war of words escalated at an event in Iowa the following week, when Trump disparaged McCain’s service in Vietnam.

“He’s not a war hero,” said Trump, who was deferred from the draft no fewer than five times. “He’s a war hero because he was captured. I like people that weren’t captured.”

Amid the glowing eulogies following news of McCain’s death, Trump did not appear to waver from that opinion, initially vetoing an official White House statement praising the late senator. The episode hinted at deep divisions within the GOP, between the so-called “principled conservatism” espoused by McCain, and a radically new brand of conservatism, unconstrained by the normal parameters of American politics and decorum.

It also demonstrated the extent to which Trump’s presidency has emboldened previously unseen elements of the far-right fringe, who appeared to be taking cues from Trump in echoing some of his most flagrantly disparaging comments about McCain.

“Is it okay to be glad when a vindictive old bastard dies?” asked Milo Yiannapolous in an article published on his website, Dangerous, where the alt-right provocateur confessed to only being “a little ashamed of the warm feeling in my stomach” upon hearing about McCain’s death.

source

The vitriol continued to pile up on Gab, a social media platform associated with the alt-right, where users celebrated McCain’s death using the pro-Trump hashtags #MAGA,  #DrainTheSwamp, and #NotAWarHero.

On Twitter, Richard Spencer rehashed old conspiracy theories that McCain was responsible for starting a deadly fire aboard a naval aircraft carrier in 1967, and that in 2013 McCain met and had his photograph taken with the leader of Islamic terrorist group ISIS. Both claims were previously debunked by the fact-checking website Snopes.

source

Meanwhile in McCain’s home state of Arizona, Craig Brittain, a lesser-known member of the alt-right, has been running a one-man campaign against McCain.

Brittain found infamy in 2013, when he was busted by the Federal Trade Commission for engaging in “unfair or deceptive acts or practices” via his now-defunct revenge porn website, IsAnybodyDown?

On that website, Brittain facilitated and encouraged the publication of non-consensual nude photos—along with victims’ full names, home addresses, and Facebook screenshots—then charged hundreds of dollars for removing victims’ profiles using a second business he also controlled under the alias David Blade III.

Earlier this year, Brittain ran for senate seeking to replace outgoing senator for Arizona Jeff Flake. When he failed to produce enough votes to make the ballot, Brittain filed a lawsuit against Arizona’s governor Doug Ducey and secretary of state Michelle Reagan in an attempt to force a second vote, and in a “frivolous” attempt to remove McCain from office.

“[A] reasonable person would conclude that McCain’s seat has been ‘vacant’ since his final Senate vote in December of 2017,” Brittain said in an e-mail. “This does not weigh on his qualifications but rather is a simple statement of fact. He wasn’t there; the seat was vacated, THE TRUTH IS THE TRUTH.”

Last year, an anonymous Gab account registered to Brittain’s personal phone number was used to post numerous disparaging comments about McCain’s cancer diagnosis.

“Maybe God does exist after all,” read one of the posts. “If so, good job, God. I’m rooting for the brain cancer – the best chance to replace John McCain as a US Senator.”

source

When asked if he owned the account, Brittain said he’d never used Gab and suggested that the anonymous account holder was an impersonator.

Minutes later, the account was mysteriously deleted.

When asked again, Brittain suggested that “maybe the site administrator of Gab realized it was a fake account and deleted it.” He subsequently sent a lengthy, pro-Trump diatribe criticising the mainstream media, and speculating that Chelsea Clinton—who sits on the board of directors at IAC, the parent company of The Daily Beast where I recently co-bylined a few stories—was personally involved in this article.

“Soon, President Trump will restore social media access (the loss of which crippled my campaign severely and left me vulnerable to impersonators) to people of all genders, races, creeds, origins, and beliefs,” Brittain railed. “That is when the current Mainstream News Media, which is Non-Representative, will be deleted. It will fade away and be classified as obsolete.”

*   *   *

In the end, Trump capitulated to mounting criticism over the White House’s “disastrous” response to McCain’s death, issuing a statement praising the late senator, and ordering that the flag be lowered to half-staff until after McCain’s interment.

source

The gesture was arguably a big move for a president known for bearing grudges, yet it did little to appease his critics, or, for that matter, his supporters on the far-right.

“I love you, Mr. President. But this was a pussy move,” said one self-described “Middle aged conservative Odinist.”

It was just the latest reminder that within the alt-right, the only consistent principle is trumping your opponent.

Daily Beast: Pecker Pulls Back on Pro-Trump Coverage

— National Enquirer boss tiptoes away from his pal Trump, with an assist from Hollywood’s leading talent agency. Check out my latest byline at The Daily Beast

Via “National Enquirer Boss David Pecker Tiptoes Away From His Pal Trump as Scandal Swirls and Circulation Drops” by Lachlan Markay, Asawin Suebsaeng and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, August 02, 2018:

Shortly after the feds raided the office of Michael Cohen, President Donald Trump’s now estranged personal attorney and longtime enforcer, National Enquirer publisher David Pecker went into a state of calculated retreat.

For years, Pecker’s tabloid had promoted and puffed up Trump’s political rise and his presidency. But once a regular fixture on the cover of the National Enquirer, Trump hasn’t appeared on it since an issue dated early May. That appearance was for a cover story on the various scandals swirling around Cohen.

[…]

According to multiple sources familiar with the situation, Pecker and the Enquirer’s top brass made a conscious decision to pull back on their pro-Trump coverage, just as Pecker’s media empire found itself increasingly embroiled in Trumpworld’s legal and public-relations woes.

A month after the Enquirer’s last Trump cover, the Wall Street Journal reported that federal authorities had subpoenaed Pecker and other executives at American Media Inc. (AMI), which publishes the tabloid. They sought records related to allegations that the company purchased the rights to former Playboy model Karen McDougal’s story of an affair with Trump, then killed the story for Trump’s benefit, a practice known as “catch and kill.” Prosecutors are exploring whether such an agreement may have constituted an illegal in-kind contribution to the Trump campaign by AMI.

[…]

As Pecker and his team were distancing themselves from Trump publicly, a more surreptitious effort was underway to cleanse the public record of details of Pecker’s involvement in the McDougal scandal and the AMI boss’s relationship with the president.

Over the course of a week last month, an anonymous Wikipedia user repeatedly tried to scrub Pecker’s page of damaging information regarding his alleged links to the McDougal hush-money scandal, removing huge blocks of text describing Pecker’s and AMI’s roles in paying the model for her story. The edits also removed references to Pecker as “a close friend of Donald Trump” and a supporter of his 2016 presidential campaign in addition to scrubbing mention of a federal investigation of the payment that stemmed from the raid of Cohen’s office (In a recently-leaked tape, Trump told Cohen to make the payment “in cash” to “our friend David,” assumed to be Pecker.)

The origin of the edits was even more interesting. They were made by someone using an I.P. address associated with the high-powered Hollywood talent agency William Morris Endeavor, according to publicly-available web database information. The same I.P. address has been used to edit pages for WME itself, the head of the agency’s literary division, and a number of WME clients.

Click here to read the full article.

The story was covered by MSNBC’s Katy Tur here, CNN’s Brian Stelter here, the Columbia Journalism Review’s Pete Vernon here, and Vox’s Jennie Neufeld here.

Update, August 10, 2018: The Wrap picked up the story.

Two people inside the offices of talent agency WME attempted to remove damning information from the Wikipedia pages of its Co-CEO Ari Emanuel and one of his parent company’s clients, American Media Incorporated, a new report says. [Note: It’s unclear how many people edited the pages].

In July, a user with an IP address originating from the agency’s New York headquarters attempted to scrub sections detailing AMI Chief Executive Officer David Pecker’s accused role in the scandal surrounding President Trump and Playboy model Karen McDougal, the Daily Beast reported late Friday.

The report said a second user also removed several blocks of text from Emanuel’s personal page about a 2008 sexual harassment case involving the agency. A spokesperson for Emanuel declined to comment on the matter.

Anyone with access to WME’s wireless internet network would be registered to their IP address, one individual familiar with the company told TheWrap (a similar sentiment was echoed in the Daily Beast). Wikipedia pages are edited by the site’s user community, so the attempted changes were all eventually undone. An AMI spokesperson did not return TheWrap’s request for comment on the report.

The effort to clean up Pecker’s profile, the Beast reported, was largely initiated to distance the media owner from President Trump. In addition to removing a section that referred to the men as “close friends,” it also stripped large chunks of backstory about Pecker and the alleged coverup of Trump’s accused affair with Playmate McDougal, the story said.

Click here to read the full article.

Sex, Lies and Wikipedia

— Who scrubbed the Wikipedia bio of alleged Russian spy Maria Butina? Read my latest at The Daily Beast, plus coverage of the story by The Rachel Maddow Show

Via “Who Whitewashed the Wiki of Alleged Russian Spy Maria Butina?” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 24, 2018:

Anonymous Wikipedia users engaged in a lengthy campaign this year to alter and whitewash the online biographies of two people at the center of an alleged Russian plot to infiltrate prominent conservative groups in America.

Starting in early spring 2018, the users, one of which maintained an account on Wikipedia’s Russian-language site, made a series of edits to bios for Maria Butina, a Russian national accused of conspiracy and illegal foreign influence, and Paul Erickson, a Republican political activist whom Butina allegedly roped into her espionage campaign and with whom she allegedly traded sex for political access as a “necessary aspect of her activities.”

The edits sought to discredit reporting on the FBI investigation into one of Butina’s alleged co-conspirators, and to scrub details of Erickson’s and Butina’s business history. It also downplayed attempts by Erickson to arrange a meeting between Donald Trump and Russian leader Vladimir Putin, allegations of fraud against Erickson, and Butina’s ties to a Russian political figure instrumental in her efforts to ingratiate herself with prominent political groups including the National Rifle Association (NRA).

The identities of the people behind the Wikipedia editing campaign are not known. But other users on the site—including a veteran editor who says his mission is to “combat promotional editing”—publicly speculated that the accounts were part of a coordinated “sockpuppet” editing campaign. Sockpuppets are online identities created by a single person to covertly manipulate information.

Details gleaned through a review of Wikipedia’s edit logs link two of the accounts to the Washington D.C. university where Butina studied before she was arrested last week. The edits suggest that months before her life blew up, someone close to, or allied with, Butina knew what investigations into her and her associates might uncover and launched a clandestine campaign to expunge the record or at least downplay it.

The edit campaign began in March when an anonymous Wikipedia user made a series of five edits to Butina’s page. The edits included adding details of her biography and noting the Russian spelling of Right to Bear Arms (Право на оружие), the non-profit gun rights group she founded in 2011 to “improve weapons culture” and provide gun owners with access to free legal advice.

The account’s only identifying information was an IP address traced to web servers at American University, the school where Butina studied from mid-2016 through the spring of 2018, and which federal prosecutors say she used to obtain a U.S. student visa. In April, another Wikipedia account sprouted up and made four edits to Butina’s page. That account also used an IP address associated with AU.

Click here to read the full article.

And via The Rachel Maddow Show, MSNBC, July 24, 2018 (skip to 13:00):

Transcript: If you were intrigued by this information about Maria Butina and her alleged boyfriend and her being in jail awaiting charges and him being an alleged co-conspirator and potentially being the subject of another federal investigation, I mean, this is the collusion case, right? It might make you want to look up more information on these two characters.

Well, their Wikipedia pages have been scrubbed clean. “The Daily Beast” tonight has a great report up on this, detailing dozens of edits to both of the Wikipedia pages for Maria Butina and for Paul Erickson, dropping all information about allege ties to the Russian government, alleged efforts to broke her meetings between Trump and Putin during the campaign, reported criminal history, reported business history between them, references to investigative reporting about Russian money being potentially had funnelled through the NRA, all of that is gone, all removed.

And the beauty of something like Wikipedia is that Wikipedia has regenerative power once somebody mounts an effort to the make real information go away, other people are likely to reinstate thought real information. But there has been a diligent effort online to submarine all of that information about this accused Russian agent who tonight sits in jail, as well as the American who allegedly helped her.

“The Daily Beast” reports now that at least some of the edits to these Wikipedia pages were made from an account that was maintained on the Russian language version of Wikipedia.

Pro-Trump Bot Campaign Tries to Hijack Daily Beast Article About Pro-Trump Bot Campaign

— An online media campaign to obscure unflattering news articles about Donald Trump has targeted a Daily Beast article I co-authored about the campaign

Earlier today, Twitter purged tens of millions of fake and suspicious accounts in a seeming attempt to restore trust in the embattled social media platform, which had been exploited by Russian operatives allegedly in order to influence the outcome of the 2016 U.S. election.

But while celebrities like Ashton Kutcher and Oprah Winfrey lost millions of followers during the purge, fake accounts involved in an online media campaign to bury unflattering news articles about Donald Trump remain live and tweeting. In fact, they’ve found a shiny new target: an investigative piece I recently co-authored with The Daily Beast’s Lachlan Markay about the campaign itself.

In that article, we examined attempts by Indian and Indonesian reputation management companies to influence Google’s search results—including paid content published on fake websites, Facebook, and Twitter accounts—relating to Trump’s relationship with Russia-linked former Trump Organization business partners Tevfik Arif and Felix Sater.

source

Ironically, when readers of The Daily Beast began tweeting about the campaign, they were deluged with messages from some of the same fake Twitter accounts mentioned in our article. The accounts appear to have been programmed to reply to iterations of Arif’s name. For example, here’s a quote from our article that was posted by Twitter user YourVoteYourVoice…

source

…and here are replies that user received from some of the fake accounts, which linked to now-defunct dummy websites about Arif and Sater:

Although Twitter has not deleted the fake accounts, their posts are currently hidden by a content warning, indicating that Twitter is aware of them:

Byline at the Beast

— I just co-authored this investigative piece with The Daily Beast’s Lachlan Markay

Since late last year, I’ve been researching an online PR campaign seemingly intended to manipulate Google’s search results in order to obscure unflattering news articles about Donald Trump’s Russian business ties.

Yesterday, the story was published in The Daily Beast.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

Sater—who once had an office at New York’s Trump Tower, Trump Organization business cards, and claims to have worked as a senior adviser to Trump—has recently emerged as a key figure in the federal investigation led by special counsel Robert Mueller into Russian meddling in the 2016 presidential election.

[…]

The Daily Beast previously reported that a Pakistani blogger had been paid to write an article for the Huffington Post’s now-defunct contributor platform hailing the dismissal of [a civil tax fraud lawsuit against Sater]. That blogger, who went by the handle Waqas KH, said his client, whom he declined to name, had provided the text of the piece in full.

HuffPost is a prominent U.S. news source, but on more obscure platforms, used explicitly for search-engine optimization, over 50 other stories have popped up hyping the lawsuit’s dismissal and attempting to insulate Trump from controversy involving Sater and Bayrock. The articles were published over an eight-month period, from September 2017 through June 2018.

“Certainly now that Trump is President of the United States, there is not likely to be any further implications for him in this case,” declared a November article at a since-deleted website billing itself as a forum for a “business development specialist.” The article was written by Abhishek Chatterjee, who owns an Indian SEO business that offers to place articles on a network of 900 websites for $20 apiece.

Click here to read the full article.

The story was subsequently covered by The Washington Post, Politico, ABC News, and others.

Via “The Daily 202: 10 stories illuminate the Trump doctrine on foreign policy” by James Hohmann, The Washington Post, July 5, 2018:

Via “POLITICO Playbook Power Briefing: Trade wars escalate as duties on some Chinese goods take effect at midnight” by Jake Sherman, Anna Palmer, Daniel Lippman, and Akela Lacy, Politico, July 6, 2018:

Via “The Note: For Trump, a week of big moves could have big blowback” by Rick Klein and Maryalice Parks, ABC News, July 6, 2018:

Trolling the Electorate

— A Russian troll factory-linked media campaign headed by a Putin-approved government consultant claims to have an office facing the White House 

For the past month, I’ve blogged extensively about “Wake up, America!”a mysterious “Russian ops” campaign that recently made headlines after it attempted to organise a flash mob event at the White House to celebrate Donald Trump’s upcoming 72nd birthday.

The event was advertised via USAReally.com, a disinformation website that called on “every patriot” to “come up to the White House on June 14th at 2:00 p.m. to congratulate America.”

source

According to a press release published in April, USA Really was created by the Federal News Agency (FAN), a pro-Kremlin Russian media company that says it has an office “in the White House business center opposite the US president’s residence.”

Organisers appeared to cancel the event—which would have included a symphony orchestra—after mistakenly applying for a film permit instead of the proper rally permit, although an article published earlier this week on the FAN website claims the cancellation came as a result of a conspiracy by US authorities to censor its free speech rights (banners advertising the rally are still up on the USA Really website).

FAN has been digitally traced to the Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA)better known as the Russian troll factoryby US cyber-security firm FireEye and open-source researcher Lawrence Alexander, among others. In 2015, Adrian Chen of The New York Times even visited the IRA’s offices in St. Petersburg and found that FAN was operating out of the same building.

Now for the latest twist in the story: According to a video published Tuesday on FAN’s YouTube channel, the “Wake up, America!” campaign is being headed by the deputy chairman of the Russian government’s Commission on Mass Media and Mass Communications, Alexander Malkevich.

Alexander Malkevich (source)

The video appears to have been filmed from inside USA Really’s Russian office, which is adorned by US and Confederate flags, a colour-coded map of the US, and a framed picture of Donald Trump.

The Commission on Mass Media is a branch of the Public Chamber of the Russian Federation (OPRF), which was created by Russian president Vladimir Putin in 2004 to facilitate “interaction between the federal government, the local governments, and the people of Russia in order to ensure that their interests are taken into account, and that their rights and freedoms are protected when creating and implementing government policy.”

The composition of the chamber was personally approved by Putin himself.

USA Really HQ? (source)

Despite OPRF’s claim that it helps “strengthen civil society institutions as democracy institutions,” the chamber has been described by Russian critics as a “smokescreen” intended to “distract the public’s attention from what is a real diminishment of democracy,” and “a calculated move to diminish the power of parliament and strengthen the Kremlin’s centralization of power.”

Yesterday, Malkevich used the OPRF website to publish an anti-US screed complaining about the negative attention “Wake up, America!” has received in the US, and demanding that the Russian government take legislative action against US news and social media platforms.

Here is his post in full (courtesy of Google Translate):

Our Commission has talked a lot about the discriminatory approach that applies to the Russian media in Europe and the United States. And we have repeatedly made proposals on this topic that Russia needs more mass media in order to fight back in the world information war.

In May, in a test mode, a group of enthusiasts launched the information resource “USA Really”. Objective media, young, sincere media. It was honestly and officially announced that he would work in the English-speaking zone, no media outlets violated any laws, only official information, proven materials, no fictions, open real journalism was published. And what happened?

After the site worked for several days in a test mode (ie without advertising campaigns and mass mailings about the opening of the resource, it was simply debugging work processes), the Facebook account was completely destroyed, Twitter introduced a number of restrictions: in fact, journalists can not He publish publications with direct links to his site.

But there was a blog in LiveJournal (I want to emphasize that this social network is run by a Russian company), which began to develop, Twitter missed direct links to LJ posts, but it did not last long, for a maximum of 24 hours, after which this blog was also blocked.

It is clear that this is illegal and this is arbitrary, since the administrators of the blog received no warning messages from the management of the social network. And this makes you ask a whole series of questions.

First, there is no vaunted democracy and freedom of speech in the US. The American authorities, without ceremony, without giving any reasons, clean out the information field from everything they disagree with and from all those who do not cuddle or crouch before them.

But, once again, why does the Russian company support US sanctions? A law on counter-sentences has been introduced, at the highest level, the introduction of criminal responsibility for those who are ready to support these sanctions on the territory of our country is being discussed.

Does this mean that the leadership of SUP media should go to jail for supporting the policy that the US authorities are leading against Russia?

With the so-called “freedom of the media” in America everything is clear, because it simply does not exist. But it is fully present in Russia – only in some perverted forms. On the territory of our country, not only the American media that regularly publish libel, but also their subsidiaries, who tell us very coolly and with a spark that Siberia should secede from Russia, that the Crimea is not Russian land and so on. They work in the Russian legal field, they quietly conduct their groups in Russian social networks, they are not blocked, although there is a violation on violation and violation drives.

It turns out that Americans can work for us quietly, but we do not. There is discrimination, and with this you need to do something at the highest governmental level. We, both as a journalistic community and as public figures, are certainly outraged by this imbalance – and we are asking the State Duma, the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, the Government to support the interests of the media, which are insolently flouted by American companies, and the US authorities, which dictate to them, and to all of us, thus, our will.

In a separate post, FAN’s editor-in-chief Yevgeny Zubarev called on Russia’s state media regulator Roskomnadzor to censor “foreign social networks such as Facebook, Instagram, Twitter and YouTube.”

According to Russia’s business index, Zubarev is FAN’s founder and proprietor. He is also a key figure in Adrian Chen’s NY Times Magazine piece on the IRA, sending a photographer to follow Chen to his hotel and later publishing an article attempting to link Chen to Moscow neo-Nazis.

Although Zubarev refused to disclose the names of FAN’s investors, a 2017 investigation by Russian media group RBK found evidence that FAN might be funded by “Putin’s chef” Yevgeny Prigozhin, one of 13 Russian nationals indicted by special counsel Robert Mueller in February for allegedly attempting to interfere in the 2016 US election.

Prigozhin has hired lawyers and is fighting the charges in US court.

Update, June 10, 2018: USA Really is holding an event hosted by Alexander Malkevich at WeWork White House on June 15. The event is titled “’Fake News’ in the ‘Digital Technology Age.’ WeWork White House is located one block from the White House.

source

Russian Trolls Cancel White House Flash Mob Following Media Exposés, Citing Deep State Conspiracy

— It appears that organisers of the event applied for the wrong permit, before accusing US authorities of conspiring against them

Update, June 14, 2018: The USA Really website has posted a new article stating that the flash mob will go ahead “in downtown Washington not far from The White House.”

Last month, I scooped the story that a media campaign linked to the Internet Research Agency (IRA), —better known as the Russian troll factory—had planned to flash mob the White House on June 14, Donald Trump’s 72nd birthday, to mark the launch of its new website, USAReally.com.

The story was subsequently reported by McClatchy DC and The Rachel Maddow Show.

Courtesy of your friendly neighbourhood unpaid blogger, here’s another scoop (or two):

• The troll campaign has apparently cancelled its plans, having applied for the wrong permit (banners advertising the rally are still up on the USA Really website);

• The campaign says it’s currently operating from an office opposite the White House.

• Bonus scoop: The campaign says it had hired a symphony orchestra to play at the rally.

The cancellation was announced via the Federal News Agency (FAN), the pro-Kremlin Russian website behind the campaign. FAN has been traced back to the IRA by open-source researcher Lawrence Alexander. Russian news websites including RBK Group and The Moscow Times have also published stories linking FAN to the IRA.

“The Federal News Agency (FAN) planned to open in Washington its affiliated project, the information agency ‘USA Really. Wake Up Americans,’” an article on the FAN website reads. “The office of the news agency USA Really is located in the White House business center opposite the US president’s residence and we officially requested permission for the celebration, knowing the delicacy of the situation – after all, we invited a symphony orchestra, prepared invitations to many people, and thought out the opening ceremony.”

source

The post continues:

“However, the Metropolitan Police Department categorically denied the information agency USA Really in coordinating the holiday action. Moreover, in addition to a written refusal, we were told by telephone that ‘the local police and intelligence agencies, including the CIA, have been informed [of the campaign] and will respond to all challenges on your part.’”

Here’s what the DC Metropolitan Police Department’s Director of Communications told me when I asked if his department had denied USA Really’s rally permit:

Dean,

Our Special Operations Division Planning Office has not received a request for a permit to be issued related to this.  You may want to contact the National Park Service’s Permit Office as well as they also issue permits.

Regards,

Hugh Carew
Officer, Public Information Office
Office of Communications
Metropolitan Police Department
300 Indiana Avenue, NW
Washington, DC 20001
202-727-4383 (Office)
hugh.carew@dc.gov
http://www.mpdc.dc.gov
Twitter: @DCPoliceDept

Going by this screenshot of an e-mail posted on the FAN website, it appears that USA Really might have applied for a film permit instead of a rally permit:

source

If you can’t read that, it says:

Good morning Alex,

We have received your permit request and are referring you to the Metropolitan Police Department for a rally/public gathering permit. I’m not sure which would suit your project – but it appears to me that filming this project may only be incidental to the ‘rally’ aspect which you requested.

https://mpdc.dc.gov/service/get-permit-special-event

Therefore your permit application is denied since we’ve determined this is a rally more so than a filming.

Sincerely,

Ray Williams / Locations, Resources & Film Permit Manager
Office of Cable Television, Film, Music and Entertainment
Government of the District of Columbia
1899 9th St NE (HQ)
1 202-671-0066 main

In a separate article on the campaign’s US website, USAReally.com, the campaign accused “Deep State” security forces working from within the US government of conspiring with journalists and social media platforms to violate its First Amendment rights.

“The case surrounding the suppression, or outing, if you will, of ‘USA Really’ might be looked at closely, and at the end of the day described as just one more instance where certain political powers have shoved themselves into the democratic processes of the American people,” the post reads.

source

It continues:

“This project hasn’t even officially started yet, but the deep state and the security services have already launched into their standard defamation campaign, and have started up again with their typical tropes and tired labels that we saw pop up around the time of the last presidential election, where any line contrary to the anti-constitutional and pro-imperialist one is magically ‘fake news.’”

USA Really’s Facebook and LiveJournal accounts were both recently suspended following the widely seen reports by McClatchy and Rachel Maddow.

source

Meanwhile on Twitter, the campaign is busy dealing with an onslaught of criticism by doing what it does best: trolling the electorate.

source

The Russian Troll Factory is Planning to Flash Mob the White House on Donald Trump’s Birthday

— The event will mark the launch of the factory’s new grassroots anti-US media campaign

It’s been a busy few months for the Internet Research Agency (IRA), better known as the Russian troll factory.

In February, the Justice Department issued an indictment to prosecute 13 IRA “kremlebots” for allegedly meddling in the 2016 US election. Since then, the company has been banned from several US social media websites, and details of its operations have been exposed by the media.

But now the IRA is fighting back with the launch of its “Wake up, America!” campaign, which aims to challenge “the hegemony of the US authorities” by “promoting crucial information and problems, which are hushed up by the conventional American media controlled by the establishment and oligarchy of the United States.”

source

To mark the launch of the campaign, the IRA is organising a flash mob event to take place outside the White House on June 14, Donald Trump’s 72nd birthday. The plans were announced via USAReally.com, a pro-Kremlin propaganda website that has been traced back to the IRA by open-source researcher Lawrence Alexander.

“June 14th is not just the birthday of the US President,” a message on the website reads. “On this day we officially starts our project ‘USA Really’: the honest media about what is really happening around. We invite all Americans – all who cares about the country – to celebrate this. Come up to the White House on June 14th at 2:00 p.m. to congratulate America. We’re calling for every patriot! Wake Up Americans!”

The IRA previously organised a number of political rallies during the 2016 election, including an anti-Trump rally in New York that was attended by documentary filmmaker Michael Moore.

Despite being funded by Russian money, the campaign is being promoted as a grassroots US effort, and a message on the USA Really website welcomes “participants from every state with no matter of social status, political engagement and ideological preferences.”

source

The website, which was registered last month but only went live earlier this week, includes articles lifted from mainstream US news outlets and other, more nefarious sources.

One article, originally published by Russian state-backed news agency Sputnik, takes aim at the Russia investigation led by special counsel Robert Mueller.

“All of America is sick and tired of hearing about the Mueller probe, with everyone having already made up their own minds by now about whether Trump’s guilty of ‘colluding’ with Russia or not,” the article reads.

Another article, originally published by Alabaman white supremacist, neo-Confederate organisation League of the South, advocates for the secession of Louisiana from the US.

“For generations, the peoples of the States have tried to impart a divine aura to political documents like the Declaration of Independence and U.S. Constitution, to make them the measuring rod for societal norms,” the article reads, “but this has led to the collapse of Christian faith. Leaving the U.S. would allow Christianity to take its rightful place again as the preeminent unifying and invigorating cultural force in Louisiana.”

The League of the South did not respond when asked if it gave permission for USA Really to re-publish its article.

source

Despite the website’s anti-Mueller leanings, a few articles suggest an emerging anti-Trump bias, including a mocking article titled “Barack Obama Laughs at the Trump’s Administration,” which appears to have been sourced from a similarly worded Fox News item, and another article criticising Ivanka Trump for “a provocative photo” she recently posted to Instagram.

It’s not the first time the IRA has criticised Trump.

Earlier this month, LiveJournal accounts controlled by the IRA published anti-US screeds railing against “the stupid and random orders of Donald Trump.” The posts came in response to a series of recent controversial US foreign policy decisions that stirred tensions in Israel, Iran, and North Korea.

It’s unclear if the anti-Trump posts are merely intended to “sow discord,” as concluded by the Justice Department in February, or if they also represent an ideological pivot away from Trump.

Meanwhile, lawyers for the IRA are contesting the Justice Department’s indictment. In a legal filing posted earlier this month, lawyers for the IRA stated that their clients didn’t know their actions were illegal, and that Mueller’s team had failed to show “that the Defendant acted willfully, in this case meaning that Defendant was aware of the FEC and FARA requirements.”

The Russian Troll Factory is Recruiting English-Speaking Journalists to Fight “Political Censorship” After Facebook Ban

— The “Wake up, America!” campaign will “focus on promoting information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the US political elite”

It’s been a rough couple of months for the Internet Research Agency (IRA).

In February, 13 members of the so-called “Russian troll factory” were indicted for allegedly interfering in the 2016 U.S. election. Since then, the company has been banned from various social media platforms, including Facebook and Instagram.

But now the IRA is fighting back with the launch of its “Wake up, America!” campaign, which promises to challenge “the hegemony of the US authorities” by “promoting information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the US political elite.”

source

The campaign was announced last week via the Federal News Agency (FAN), a pro-Kremlin website that has been traced back to the IRA by open-source researcher Lawrence Alexander.

Russian news websites including RBK Group and The Moscow Times have also published stories linking FAN to the IRA.

“Due to the growing political censorship imposed by the United States, there remains less and less of information sources that are not under control of the US authorities,” reads an announcement on the FAN website. “In this regard, US citizens cannot receive objective and independent information about events occurring on the territory of America and throughout the world.”

source

The website is currently recruiting English-speaking journalists to work on the campaign, inviting applicants to “send your CVs to america@riafan.ru with the subject ‘Wake up, America.’”

When I enquired about the position using a fake name, I got this message from FAN’s director Evgeny Zubarev (the message was in Russian, translated here using Google Translate):

Good afternoon.
We received your resume. It will be considered in a reasonable time and we will notify you of the results.
Yours faithfully,
Director General of FAN LLC Evgeny Zubarev.

Meanwhile, IRA trolls, apparently unhappy with being banned from Facebook and Instagram, are busy promoting the campaign on LiveJournal.

One post, published under the pseudonym “Vandro,” said that “Facebook had launched a war against Russian newsmen,” and accused the social network of conspiring with the U.S. government.

source

Another post, published under the pseudonym “kyxapka,” speculated about the mental health of Mark Zuckerberg, accusing the Facebook founder of following “the will of his political rulers.”

source

A third post, published under the pseudonym “qkempek,” accused the U.S. government of “trying to deprive the audience of many thousands of opportunities to receive relevant and resonant news from the Russian Federation and the world from the media, which speak about it honestly and openly.”

source

A database of the IRA’s LiveJournal accounts was obtained by Russian newspaper My Area (MR7.ru) in 2015.

Click here to read more stories from inside the Russian troll factory.