NBT Films: Debunked Again

— Techdirt reports my post about debunked YouTuber’s copyright complaint against fact-checking website Snopes

source

Via “Snopes Debunks Fake YouTube Video; Video’s Creator Responds With A Bogus DMCA Notice” by Tim Cushing, Techdirt, December 6, 2017:

from the pressing-the-shut-up-button dept

Nothing But the Truth Films (NBT) has a credibility problem. Oh, the irony, I would normally say, except for the fact NBT deals mostly with this sort of “truth.”

We present the black and white facts about the geopolitical climate which include Islam, Illuminati, Freemasonry, Cults and more. See how your freedoms are slowly eroding and spread the message with the help of our channel.

[…]

One popular video on NBT’s YouTube channel shows a supposed Islamic man angrily and bitterly decrying the religion after having his eyes opened by [NBT creator J.K. Sheindlin’s book]. But the video isn’t what it seems: it’s actually footage taken from somewhere else, dealing with an entirely different issue, but with NBT’s fabricated subtitles giving the impression Sheindlin’s book has unconverted another follower of Islam.

It made the internet rounds enough that Snopes picked it up and debunked it.

[…]

Having been caught out, Sheindlin did what any self-respecting truth-seeker huckster would do: he decided to get Google involved. The invaluable Dean Sterling first spotted the bogus DMCA notice:

Last month, the conspiracy channel filed a DMCA copyright complaint requesting that Google delist Evon’s article from its search results. That’s according to the Lumen Database, which archives online takedown requests.

Read the full article by clicking here.

Snopes: Nothing but the Truth

— Fact-checking website Snopes targeted by debunked conspiracy YouTuber J.K. Sheindlin in copyright delisting request

Sheindlin runs the popular YouTube channel Nothing But the Truth Films (NBT), which claims to “present the black and white facts about the geopolitical climate [including] Islam, Illuminati, Freemasonry, Cults and more.”

Last year, NBT uploaded a video purporting to show an “Arab guy” angrily renouncing his faith on live television:

Fact-checking website Snopes subsequently debunked the video. Via “‘Arab Guy’ Renounces Faith on Egyptian Television?” by Dan Evon, July 5, 2016:

While the video purports to tell the “black and white facts” about someone renouncing his faith because of Sheindlin’s book, the clip in reality does not capture an Arab’s reaction to a controversial book, nor does it capture that person renouncing his faith on live television. Sheindlin added fabricated captions to the video (while pledging to tell “nothing but the truth”) in order to generate buzz for his book The People vs Muhammad.

Apparently, NBT did not appreciate the fact-checking effort.

Last month, the conspiracy channel filed a DMCA copyright complaint requesting that Google delist Evon’s article from its search results. That’s according to the Lumen Database, which archives online takedown requests.

source

If you can’t read that it says:

The copyrighted work is a video that our company produced, and has been embedded on the following website without our permission. You can see the video embedded on the page, under the section ‘Origin’. We did not give any authorisation for the website ‘Snopes’ to use our video for their news. Therefore, the company Snopes has infringed our copyright.

As of publication, Google has not delisted the article.

Info-Warring (Part II)

— International Business Times files copyright complaint against conspiracy website InfoWars

In February, I blogged about a series of DMCA copyright complaints filed against U.S. conspiracy website InfoWars.

The complaints by pro-gun news website AmmoLand, Danish-run news website nsnbc international, plus a third accusation of content scraping by Cincinnati survivalist website On Point Preparedness, claimed that InfoWars republished their content without permission.

InfoWars founder Alex Jones (source)

Yesterday, BuzzFeed News broke the news that “InfoWars has republished more than 1,000 articles from RT without permission”:

Over the past three years, conspiracy site InfoWars has copied more than 1,000 articles produced by Russian state-sponsored broadcaster RT to its website — all without the permission of RT.

According to data from social sharing tracking website BuzzSumo, there were at least 1,014 RT articles republished on InfoWars since May of 2014. The articles appeared on InfoWars with a byline credit to RT, but a spokesperson for the Russian broadcaster told BuzzFeed News that InfoWars did not have permission to re-publish its content.

RT is not the only outlet InfoWars copied content from. A search on BuzzSumo shows there are articles copied from CNN, Sputnik, Breitbart, CNS News, the Blaze, CBC, BBC, Vice, The Guardian, The Washington Post, The New York Times, The New York Post, LA Times, BuzzFeed, and others. RT’s articles, however, seem to be the most numerous.

Adding to that list is the International Business Times (recently rebranded Newsweek Media Group).

According to the Lumen Database, a website that collects and analyses online takedown requests, the business news publication recently sent Google a copyright complaint claiming that “InfoWars often [uses] our content without approval and incorrectly attribute canonical owership [sic] to themselves”:

source

According to BuzzFeed, InfoWars has not replied to multiple requests for comment.

The Ghost of Trump U.

— Google delists marketer’s analysis of Trump University sales letter after friend of deceased Donald Trump ghostwriter files copyright claim

Trump University, founded in 2004 by its presidential namesake, was an unaccredited real estate programme aimed at budding investors.

Before and after its closure in 2010, the New York-based programme faced repeated allegations of illegal business practices by state authorities, plus two federal lawsuits brought by former students who claimed they were defrauded out of thousands of dollars in tuition fees (in late 2016, Trump agreed to pay $25 million to settle the lawsuits).

source

Now Trump U. is back to haunt the archives of the Lumen Database, a website that collects and analyses online takedown requests.

Earlier this month, Lumen published multiple DMCA copyright complaints received by Google requesting that the search engine delist pages from Swiped.co, a self-described “community for marketers, copywriters & savvy business minds” founded in 2013 by New Jersey-based marketer Mike Schauer.

Swiped.co founder Mike Schauer (source)

The complaints were sent by Big Jason Henderson, founder of Las Vegas marketing company SMH Marketing, who requested that Google delist Schauer’s annotated analysis of a decade-old Trump U. sales letter by deceased Trump ghostwriter Scott “Mongo” Haines.

Henderson says he acquired the rights to Haines’ works shortly after Haines’ death in January.

Top right: Marketing consultant Big Jason Henderson (source)

Here’s one of three complaints Henderson sent Google:

source

If you can’t read that it says:

I am the copyright holder of “Shortcut Copywriting Secrets.” This course includes a text-based course (204 pages), a quickstart guide (27 pages), and two volumes of sales letters (336 pages). My rights to this work include text, sales letters, logos, and cover images. This sales letter from the course appear on the website swiped.co and subsequently appears in Google search results.

Search results for “Scott Haines” show that Google has delisted the page as a result of Henderson’s complaint:

source

In an e-mail, Schauer said that he is saddened by the ordeal.

“I’m not trying to pass his work off as my own or sell it,” said Schauer. “I’m using it to educate and teach copywriting, while highlighting the man who wrote it.”

I asked Techdirt reporter Tim Cushing about the possible fair use components of Schauer’s post.

“I think it’s clearly fair use,” said Cushing. “In addition to [the fact that Schauer’s commentary alone should be enough to stake a credible fair use claim], it’s a marketing letter meant to be seen by as many potential customers as possible. It’s not as though publishing it somehow diminishes the market for Trump U. offerings – even if Trump U. were still a viable entity. This is marketing material, not an excerpt from the courses Trump U. was selling.”

Cushing added: “Misuse of the DMCA process only creates more commentary.”

Strangely enough, Henderson appears to agree. In an e-mail, he said he has no issue with the delisted page, and that he intended to target another page which he claims contains copyrighted material taken from Haines’ collection – a claim disputed by Schauer.

Here’s what Henderson wrote to me:

My wife’s been helping out and says she did not intend to put in a claim for the Trump U. letter.

I had told her to only look for Trump U. letters which were addressed to Scott which would indicate it was taken from Scott’s collection.

Might have been because it was also on a page that linked to another sales letter which was copyrighted by Scott and included in his collection.

So, I believe she is in communication with swiped.co and working something out because I have no issue with and would even be willing to provide some missing info about that Trump U. letter.

Henderson confirmed that he will ask Google to relist the disappeared pages, on the condition that Schauer agrees to include a link to Henderson’s website.

In the meantime, Schauer has filed a counter notification with Google.

Update, 7/11/2017: According to Schauer, Google has relisted his website.

Seryan Mirzakhanyan©

— Medicare scammer claims copyright of his name, life story, and criminal record in effort to convince Google to delist reports about $5.4 million fraud conviction from U.S. Department of Justice website

Seryan Mirzakhanyan, a 32-year-old Armenian-born scammer from California, who in 2016 was convicted of defrauding Medicare of $5.4 million, has filed at least three DMCA notices with Google requesting that the search engine delist records of the criminal scheme from the Department of Justice (DOJ) website, plus a number of news and legal document hosting sites.

According to one of the targeted DOJ reports, last year Mirzakhanyan along with three other men including two former Houston medical clinic owners, admitted that they opened three clinics “with the intention to defraud Medicare,” that “the majority of the diagnostic tests allegedly done at the three clinics were either not done or not medically necessary,” and that “the medical equipment, patient files and doctors were all there only to make it appear legitimate. They further admitted hiring doctors for that purpose and that they paid marketers to bring patients to the fraudulent clinics.”

In an effort to convince Google to fulfil his request, Mirzakhanyan is claiming copyright of his name, life story, and criminal record. Here is an example of one of the requests, via the Lumen Database:

source

If you can’t read that it says: “my name seryan mirzakhanyan is copyrighted, which includes my criminal record.”

Here’s the DOJ delisting request:

source

If you can’t read that it says: “life of seryan mirzakhanyan born in armenia, got charged with healthcare fraud.”

In January, Mirzakhanyan was handed a 28-month prison sentence and ordered to pay restitution of $1.48 million for his part in the criminal scheme.

Update, 23/10/2017: It appears that two other people who were involved in the scam (or one person pretending to be multiple people) have filed identical requests. Click here, here, and here to read.

Paparazzi Schätze

— British law firm claims copyright on paparazzi hot tub photos of pop star Rihanna with her billionaire Saudi boyfriend

British law firm Carter-Ruck Solicitors is claiming copyright on paparazzi hot tub photos of pop star Rihanna cosying up to her new boyfriend, billionaire Saudi Toyota heir Hassan Jameel. That’s according to the Lumen Database, a website that publishes online takedown requests.

Records submitted by Google show that Carter-Ruck recently employed Web Sheriff, a British anti-piracy company, to target a number of well-known women’s magazines and gossip sites, including Cosmopolitan, Marie Claire, Fashion Magazine, Uproxx, Complex, and perennial litigation-magnet Lipstick Alley.

On behalf of Carter-Ruck, Web Sheriff has sent Google around 14 requests claiming that the “pirated copyright photographs” were published “without license or authority,” and that “the nature of images means they do not qualify as ‘fair use.’”

Here is an example of one of the requests, via Lumen:

DMCA (Copyright) Complaint to Google

SENDER
Web Sheriff
on behalf of Carter-Ruck Solicitors (Law Firm)
[Private]
…GB
Sent on August 24, 2017

RECIPIENT
Google Inc
[Private]
Mountain View, CA, 94043, US
Received on August 24, 2017

SUBMITTER
Google Inc

Re: Unknown
SENT VIA: UNKNOWN

NOTICE TYPE: DMCA

Copyright claim #1

KIND OF WORK: Unspecified

DESCRIPTION
1. Rights Owners : CARTER-RUCK SOLICITORS / LAW FIRM (OWNER OF IMAGES VIA FULL ASSIGNMENT OF COPYRIGHT) 2. Rights Agent : WEB SHERIFF® 3. Infringed / Violated Rights : COPYRIGHT 4. Infringed Individuals / Entities : CARTER-RUCK SOLICITORS / LAW FIRM (COPYRIGHT OWNER) 5. Infringing / Violating Materials : PIRATED COPYRIGHT PHOTOGRAPHS (PUBLISHED WITHOUT LICENSE OR AUTHORITY – AND NATURE OF IMAGES MEANS THEY DO NOT QUALIFY AS ‘FAIR USE’)

At least one of the targeted publications, Toronto’s Fashion Magazine, has since 404-ed its article about the couple.

Carter-Ruck Lawyers has a reputation for using aggressive legal tactics to squash negative news stories about its celebrity clientele. Last year, I blogged extensively about the firm’s attempts to censor internationally based journalists and Twitter users from reporting or discussing British pop singer Elton John’s open marriage (click here and here to read).

When Authors Attack (Redux)

— Guardian deletes article about “batty” romance/sci-fi author Candace Sams after claims someone hacked her e-mails

According to Google’s Transparency Report, the Texan author recently filed a copyright complaint for the search engine to delist a critical 2009 article published in the Guardian newspaper, “When Authors Attack” by multimedia books journalist Alison Flood.

source

Flood’s article said that the “wonderfully batty” Sams, using the pseudonym “Niteflyr One,” told Amazon users she’d reported them to the U.S. Federal Bureau of Investigation because of negative reviews and comments she’d received for one of her books.

From there, things got even battier. Via the Lumen Database:

DMCA (Copyright) Complaint to Google

SENDER
Candace Sams
[Private]
…US
Sent on October 02, 2016

RECIPIENT
Google Inc
[Private]
Mountain View, CA, 94043, US
Received on October 02, 2016

SUBMITTER
Google Inc

Re: Unknown
SENT VIA: UNKNOWN

NOTICE TYPE: DMCA

Copyright claim #1

KIND OF WORK: Unspecified

DESCRIPTION
Contents on the following websites/blog urls were taken from my private emails without my permission – after my email was hacked. Parts of my email can still be seen in whole or in part on both sites, in the blog narratives; neither site will respond to my requests for removal of that hacked email. Private email is protected by copyright, both sites know this but still post that material within their blogs, and without my permission.

ORIGINAL URLS: 01. https://www.candacesams.com/

ALLEGEDLY INFRINGING URLS: 01. https://www.theguardian.com/books/booksblog/2009/dec/22/when-authors-attack

Seeking to verify the authenticity of the takedown request and hoping to make sense of the bizarre hacking claims, earlier this month I e-mailed Flood and Sams.

On June 16, shortly after I sent my e-mails, the Guardian deleted Flood’s article, citing “privacy reasons.”

source

Did the Guardian delete the article as a result of my e-mail to Flood, and, if so, why? Did Sams ask the Guardian to delete the article, and, if so, why did it agree to her request?

I’ve asked the paper for comment.

Brittain Gets Streisanded

Popehat and techdirt publish articles based on my blog post about “revenge pornster” and Dryvyng CEO Craig R. Brittain re: DMCA takedown requests

Via “As A Dog Returns To His Vomit, Lunatic Revenge Porn Extortionist and Dryvyng CEO Craig Brittain Returns To Censorious Threatsby Ken White, Popehat, April 6, 2017:

Thanks to Dean Sterling Jones at Shooting The Messenger, I see that the demented and easily enraged Craig Brittain has returned to his habit of ineffectual gestures at censorship.

You remember Craigbo. He ran a revenge porn site called “Is Anyone Down,” posing as a lawyer named David Blade in order to extort victims into paying money to have their pictures taken down.

…More recently, Craig has embarked on two simultaneous paths: the path of a social critic and aspiring pseudo-journalist seeking investors to back his anarcho-capitalist critique of society, and aspiring CEO of Uber competitor “Dryvyng,” a business devoted to the proposition that if you’d like a ride you ought to order one from a pathological revenge porn extortionist with a searing hatred of women and humanity in general.

on behalf of Dryvyng [Brittain recently issued a DMCA copyright complaint against] a Wikipedia page on his revenge porn site “Is Anybody Down?” The DMCA process, as you know, addresses intellectual property rights, but with characteristic legal acumen Craigbo has demanded that Wikipedia remove the page based on “Slanderous [sic], libelous and deliberately misleading Wikipedia entry designed to defame and libel me and my company . . . Please permanently remove this page (and all of Wikipedia itself, which is a left-wing hive for slander and libel) from Google.” Craigbo has also attempted to target Business Insider, Fusion, Reddit, and others.

Craig will be Craig. But will he be Craig, free and in the wild forever? The wheels of justice grind slowly — but remember that they do grind, my friends. To the extent that Craig’s continued existence as Craig is not the most brutal consequence a cold universe can inflict upon him, Craig will encounter justice sooner or later.

Via “Revenge Pornster Craig Brittain Issues DMCA Notices Demanding Google Delist Entire Websites, Including Wikipedia” by Tim Cushing, techdirt, April 7, 2017:

Former revenge porn site operator/lawyer impersonator Craig Brittain is once again engaged in some DMCA abuse. A couple of years ago, Brittain issued bogus DMCA notices in hopes of whitewashing his past. Along with posts at Popehat, Vice, Huffington Post, Ars Technica, and Reddit, Brittain asked Google to delist the FTC’s press release about its settlement with Brittainover his revenge porn misdeeds.

It didn’t work, obviously. A new set of stories highlighting Brittain’s sordid past swiftly filled up any gaps in the revenge porn purveyor’s vanity Google searches.

Popehat reports Brittain has apparently learned nothing from his last Streisanding. Brittain is once again issuing bogus takedown notices — this time on behalf of his alt-right ride-sharing pipe dream, Dryvyng. (Pronounced “dryheaving.”)

…It’s this “company” that Craig has issued the DMCA notices for. Apparently, he’s none too thrilled at the lack of positive press for his hypothetical ride-sharing startup and has once again asked Google to delist all sorts of things he has no business asking to be delisted. Dean Jones of Shooting the Messenger is the person who originally discovered a handful of notices sent by “Dryvyng,” all of which feature petulant commentary not normally found in legal paperwork.

…In every case, the accusation is internet libelslander, which can’t be touched by DMCA notices. The reason is in the name of the notice itself: Digital Millennium COPYRIGHT Act. But when you’re angry at the internet, any fill-in-the-blank form will do. Even if Brittain had used the proper paperwork, Google would be under no obligation to delist the alleged slander, thanks to Section 230 of the CDA.

It’s no surprise Brittain’s attempt to pass himself off as David Blade, Esq. went so badly. He obviously has zero legal acumen. If you’re going to beclown yourself with bogus notices, at least try to do so somewhat competently. Sure, the outcome won’t change, but at least you won’t look like even more of an idiot than you already do.

You can read my April 6, 2017 blog post about Brittain by clicking here.

Info-Warring

Leading U.S. conspiracy news website InfoWars accused of stealing content

According to multiple DMCA complaints that were sent to Google, InfoWars didn’t seek permission before republishing articles that originally featured on pro-gun news website AmmoLand and Danish-run news website nsnbc international.

AmmoLand editor Fredy Riehl claims that InfoWars duplicated, in full, his July 11, 2015 interview with Donald Trump, published shortly after Trump announced his candidacy for U.S. president.

Via the Lumen Database, a website that collects takedown requests of online content:

ammoland-august-14-2015-dmca-complaint-about-infowars

AmmoLand’s August 14, 2015 complaint to Google (source)

Via nsnbc’s complaint, InfoWars is accused of duplicating an article about Syrian journalist Maya Nasser, who was killed in 2012 while reporting from war-torn Damascus.

nsnbc-undated-dmca-complaint-about-infowars

nsnbc’s undated complaint to Google (source)

InfoWars is also accused of duplicating an article about bioterrorism originally published on Cincinnati survivalist news website On Point Preparedness.

Via “Why I Hate Infowars & Internet Plagiarism,” On Point Preparedness, May 6, 2015:

It was during October 2014 that I had my first popular article. I contacted Mac Slavo @ SHTFPlan.com and he was excited to repost my article. He was very courteous and asked if he could repost the article text “in full”, or whether I wanted him to only republish 1/3 of the article with a “read more” tag. Excited with the opportunity, I told him that he could republish my article in full text and all was good in the world.

After only a day of being up on his site, bigger fish like Infowars republished the story in full text, but did not ask for my permission. Additionally, they sited [sic] SHTFPlan.com as the source, rather than On Point Preparedness as the original author.

Last week it was reported that InfoWars founder Alex Jones, once described by New York magazine as “America’s leading conspiracy theorist,” has applied for White House press credentials.

Dishing the Dirt II

Burlington Police Department responds to Techdirt.com article based on my blog post re: failed attempt to censor news stories about arrests, insists someone is pretending to abuse copyright law to protect reputation

Last week, I blogged about a DMCA/copyright complaint filed by so-called legal agent’ Mike Ferrell who claimed to represent the Burlington, Massachusetts Police Department, demanding that Google remove news stories because it violated the copyright the police department held on certain mugshots.

When I passed the story on to Techdirt.com, I was awaiting a response from the Burlington PD to my request for comment. Over the weekend, the department contacted Techdirt.com putting the record straight.

Via “Burlington Police Insist Someone Is Pretending To Abuse Copyright Law To Censor News Stories About Arrests” by Mike Masnick, November 21, 2016.

Mike Kent, the Chief of Police in Burlington reached out to us over the weekend to let us know that whoever sent the notices, it was not his department. He says they have no one working for them by the name of Mike Ferrell, and that the Burlington PD “has no issues whatsoever with these mugshots being used.”

So… that leaves open the question of just who is impersonating the Burlington Police Department, and filing completely bogus DMCA notices in an attempt to censor news stories. It would seem that the most obvious options are those who were featured in those stories about arrests in Burlington. The very first notice that Ferrell sent, focused on stories about a particular prostitution sting, and named the nine men who were arrested, along with mugshots. It would seem that perhaps one (or more!) of those nine men would have pretty strong incentives to seek to have those stories deleted from Google.

Either way, we’ve been pointing out for years that copyright is an easy tool for censorship — and here’s yet another example. If you want something censored, just try to work out a copyright connection of some sort. In this case, it appears to have failed, but mostly because whoever filed it wasn’t very good at pretending to work for the police.

Andrew Quemere, a public records enthusiast and journalist for digboston.com, has posted a separate response from Kent, stating that he believes the complaint “was filed under a false name by a man who was arrested in a prostitution sting several years ago and who has hounded me because his photo is still on the Internet.”

If this is the case, the perpetrator has succeeded only in attracting attention to his arrest.

The term for this, coined by Masnick himself, is the Streisand Effect, referring to a 2003 story about Barbra Streisand’s failed lawsuit to have a fairly inconspicuous photo of her Malibu coastal home removed from the Internet.

Prior to Streisand filing the lawsuit, the photo had been viewed six times (twice by her own lawyers). Following the news of the lawsuit, it had accumulated around 420,000 views. The photo is currently featured prominently on Wikipedia’s dedicated Streisand Effect page.

It will be interesting to see if Mr. Ferrell files any further complaints with Google.