The Economist Disappears “Advertisement Feature” Paid for by Chinese State-Backed Paper

Paid content from the Beijing Review included an article attacking western news outlets and defending China’s botched response to the coronavirus outbreak.

source

In April, I bylined a story in BuzzFeed News about how during the pandemic, British newspaper The Daily Telegraph continued to sell advertising space on its site to the People’s Daily Online, the official newspaper and mouthpiece of the Chinese Communist Party (CCP), enabling it to publish state propaganda and medical disinformation aimed at a British audience.

As reported in another story I co-bylined with Jim Waterson for The Guardian later that month, The Daily Telegraph subsequently cut ties with the People’s Daily Online and another China-backed newspaper, China Daily, which for more than a decade reportedly paid the Telegraph £750,000 annually to carry a supplement called China Watch.

Now it appears that The Economist, the international weekly newspaper, has disappeared an “advertisement feature” on its site paid for by the CCP-backed Beijing Review.

The section, dubbed “China Focus,” included titles such as “Western Take on Coronavirus: Schadenfreude, Xenophobia and Racism” by Beijing Review associate executive editor Liu Yunyun. Her article claimed that “Accusations [by western news and media outlets] of the [Chinese] government hiding the scope of the disease” are based on “Rumors, misinformation and fears,” and that “Global readers are largely kept in the dark” about how “China is sacrificing its own economy to keep the world safe.”

That article, and others like it, were previously available via the subdomain, chinafocus.economist.com. But now when you click on that link, you’re directed to an HTTP 503 error page, which occurs whenever a server is “unable to handle the request due to a temporary overloading or maintenance of the server,” according to the World Wide Web Consortium, founded in 1994 by Tim Berners-Lee.

Site information for chinafocus.economist.com states that its security certificate expired on July 26. A message reads: “This certificate has expired or is not yet valid.”

source

The 503 error page went up shortly after I emailed The Economist’s global communications SVP Lauren Hackett on April 16 asking her to comment on a petition by British non-profit advocacy group Free Tibet, calling on western media outlets to “STOP SPREADING CCP PROPAGANDA.”

Here’s her April 17 reply email:

Dear Dean – Thank you for reaching out on this. I’ll have to look into it. Can you let me know who you are writing for and the focus of your story. Kind regards, Lauren

Hackett and The Economist did not reply to multiple follow-up emails I sent asking the paper to clarify whether it had cut ties with the Beijing Review. But here’s what Free Tibet’s campaign manager John Jones sent me when I asked him for comment:

We have been following China Watch and its presence in papers like The Telegraph for a couple of years now with a mixture of despair and grim fascination. Some of the articles last year on “60 years of democracy in Tibet” were particularly appalling, with articles titled “Tibet marks 60th anniversary of democratic reform” and “Memorial Hall built to commemorate freed Tibetan slaves” appearing in The Telegraph. This anniversary and alleged freeing of slaves is actually a reference to what Tibetans know as the Tibetan Uprising, when thousands of Tibetans in the capital, Lhasa, gave their lives to protest against the Chinese occupation of their country. Since then, occupied Tibet has become an increasingly repressive place. Freedom House, a think tank that compares the openness of different societies around the world, has for the past five years ranked Tibet as the second worst place in the world for political freedoms and civil rights, ahead of only Syria (some of their analysis is here in their latest report: https://freedomhouse.org/country/tibet/freedom-world/2020). For media outlets in free societies to be running material praising the dire state of affairs in Tibet is truly shocking.

Our hope for this new campaign action is that the editors of The Economist and Wall Street Journal drop content that is nothing more or less than Chinese government backed propaganda from their publications. It does seem that the coronavirus and some of the nonsense reporting on it by Chinese state media has sent a signal to several newspaper editors that these puff pieces can be dangerous in the falsehoods that they spread, not just for the billion people under CCP rule but also for their own readers. There is a backlash against disinformation around the pandemic and neither of these newspapers will want to be associated with that in any way. We hope that this will have set off alarms in their minds that it really is not ethical to run features that ultimately are the product of a dictatorial government and that what we need at the moment is scrutiny of the CCP – scrutiny of their handling of the pandemic and their silencing of whistleblowers, but also scrutiny of their treatment of the Uyghurs and scrutiny of their repressive rule in Tibet. If the readers of The Economist and The Wall Street Journal make it clear that they do not want to see this content then there is a great chance that these two outlets could follow in the footsteps of The Telegraph, The New York Times and The Washington Post and scrap these propaganda sections.

It’s unclear whether the print edition of The Economist is still carrying the Beijing Review material, as U.S. news site the Washington Free Beacon reported in March. To anyone who knows the answer, please get in touch by leaving a comment below, or by clicking here.

BBC Monitoring: Russian “Troll Factory” Cries Foul Over U.S. Ad Removal

I wrote this story for BuzzFeed News, then I was targeted by a Russian disinfo campaign. BBC Monitoring reports

Earlier this month, I bylined a story in BuzzFeed News, “A Russian Propagandist Ran An Ad In The Washington Post — And Then Ran Victory Laps In Russian Media.”

After that story was published, a bunch of Russian news sites — including members of Patriot Media Group, which is run by Russian President Vladimir Putin’s personal chef — ran what appeared to be a coordinated disinformation campaign in a seeming effort to discredit my reporting.

Via “Russian ‘troll factory’ cries foul over US advert removal” by Olga Robinson, BBC Monitoring, February 21, 2020:

Russian news outlets with links to a St Petersburg “troll factory” have accused US media of “censorship” after the Washington Post removed a controversial pro-Kremlin advert that briefly appeared on its website.

The advert — written in the form of an open letter — was placed in late January by Alexander Malkevich, the former editor of the English-language USA Really site, which has been linked by the US Treasury to Russia’s troll operation.

It called for the release of political strategist Maxim Shugalei, who was arrested along with his interpreter, Samer Hassan Ali Seifan, in Libya last year, on suspicion of trying to influence upcoming elections in the country…

The removal of the advert hit the headlines of at least three dozen sensationalist and pro-Kremlin Russian news websites, including USA Really and at least four other outlets that have links to the troll factory…

The Russian websites also hit back at another US publication, BuzzFeed News, over its reporting of the story. They quoted Malkevich as saying that the US security services interfered with the BuzzFeed reporting of the ad controversy and forced its journalists to twist his comments.

source

“BuzzFeed has confirmed that ahead of the publication of the article about censorship in the US media, employees of the security services approached the editorial office and strongly recommended that the essence of the article be changed,” the RIA FAN article said.

As a result, RIA FAN added, the report became a “powerful anti-Russian article in which Malkevich was described as a propagandist”.

Speaking to the BBC, the author of the Buzzfeed story, Dean Sterling Jones, denied the allegations. “In reality, I was never contacted by US security agents and all comments attributed to Malkevich are exactly as he provided,” he said.

When contacted by BuzzFeed, Malkevich “spuriously claimed that the US National Security Agency had forced the Washington Post to pull his ad”, Sterling Jones added.

“BuzzFeed News chose not to publish that claim because we didn’t want to give him a platform to spread false information…”

source

[Malkevich] has a history of spreading conspiracy theories and unsubstantiated claims about the West in Russian media. Earlier this year, he claimed — without any evidence — that the Ukrainian Boeing shot down by Iran may have been downed by a US drone and accused the West of spreading fake news about the new coronavirus.

“This is just another attempt by Malkevich to, in his words, wage ‘information war,’ seemingly in order to pollute the narrative and stir up anti-American feelings back home,” said Sterling Jones, commenting on Malkevich’s latest allegations about the US media.

Click here to read the full story.

Muck Rack Verified (Then Unverified) These Seemingly Fake Journalists

Petar Mikonoss and Dragana Stepic purportedly write for once-popular women’s site The Frisky. There’s no evidence either of them actually exist

In its heyday, The Frisky was one of the most beloved women’s sites on the internet. Founded by Turner Broadcasting in 2008, the site offered a “unique brand of funny, informative and relatable content written by an array of authentic female voices.”

After multiple changes in ownership, in 2018 the site permanently closed and the domain name bought over by Nebojsa Vujinovic aka DJ Vujo#91, a Serbian music producer who plagiarised the site’s brand name and republished the site’s old content using fake bylines. Vujinovic currently sells backlinks on the site from his Fiverr account.

You can check out Vujinovic’s feminist credentials here:

I wrote about the site’s unhappy afterlife for BuzzFeed News last April (the story was later cited by The New York Times, Columbia Journalism Review, and even The Frisky’s own Wikipedia page). But it appears not everyone got the memo.

Around November, the site was listed on media database Muck Rack and given a green verification badge, which is similar to the blue badge Twitter uses to show that an account is authentic.

“The Frisky has been verified by Muck Rack’s editorial team,” reads a message on the listing, which included incorrect information about the site’s current ownership.

source

Shortly after adding The Frisky, Muck Rack listed and verified Petar Mikonoss and Dragana Stepic, seemingly creations of Vujinovic whose bylines currently adorn articles plagiarised from The Frisky’s former writers, and from other sites such as Showbiz CheatSheet (multiple copyright and defamation complaints have been made against The Frisky since Vujinovic took over).

Here’s Mikonoss’ verified profile on Muck Rack:

source

And here’s Mikonoss’ byline on The Frisky, which includes such quality content as “Why Being a Biker Is Simply the Best” (“A: Kids are crazy about you”), “Why Do You Need to Buy an Inflatable Hot Tub?” (A: “They Are Cheap”), and “Tricky Snowflake Test Questions You Might Encounter on Your Job Interview” (Eg. “What are your thoughts on transgender people?” and “What was the last time you cried and why? WOW!”):

source

A reverse image search shows that Mikonoss’ profile photo is actually of Peter Pfeffer, associate professor of Developmental Biology and Reproduction at Victoria University of Wellington, New Zealand.

source

In an e-mail, Pfeffer said he didn’t give permission for Vujinovic to use his photo.

“No I did not give permission for anyone to use it,” said Pfeffer. “Odd that it was on The Frisky in the first place as I have never visited that site.”

I was unable to find the person shown in Stepic’s profile photo. But a name included in the photo’s URL suggests their name is Dragana Berbetovic.

source

Former editors for The Frisky told me they had never heard of Mikonoss or Stepic.

Robyn Pennacchia, a former writer and editor for the site, said she had “no idea who those people are.”

The site’s former EIC, Amelia McDonell-Parry — whose name appears numerous times in Muck Rack’s database as having co-bylined stories with Stepic  — said she’d “never in my life” heard of Mikonoss or Stepic.

“I can assure you that any article bylined with my name AND any one of these bizarrely named fake people was ONLY written by me, and me alone,” McDonell-Parry said. “For example, the article in this screenshot (below) was 100% ALL ME not me and fake ass DRAGANA.”

source

In an e-mail, Muck Rack’s editor Sean Kiely said his editorial team had used automated tools to identify and create profiles for the two seemingly fake journalists.

Muck Rack finds new articles published at media outlets around the world from RSS feeds and Twitter handles and then we use technology to identify the author of any article by that article’s byline. Once we identify the author, we add the article to that journalist’s existing Muck Rack profile or we create a Muck Rack profile for that person. These profiles you have sent us have been automatically created using our technology with the name that corresponds to the byline on the articles.

The green verified badge on Muck Rack lets people know that a profile page meets Muck Rack’s criteria to be defined as a verified journalist, and that the information is maintained by Muck Rack’s Editorial team. We understand that many journalists and writers use pen names, so one of the most important factors our Editorial team considers when verifying a profile is the frequency at which the journalist is published, which is why these profiles are verified.

Asked to clarify if Muck Rack’s verification process is strictly automated, Kiely said his editorial team is “made up of humans who are reviewing profiles.”

While Muck Rack does have an Editorial team made up of humans who are reviewing profiles, we create hundreds of profiles a week, so we do our best to stay on top of these issues.

We’ve removed this outlet and these profiles from Muck Rack’s search.

Muck Rack’s listing for The Frisky now redirects to a directory of media outlets.

Mikonoss and Stepic are still listed in Muck Rack’s database, although without their verification badges.

Round-Up 2019: Creating a Buzz

Hackers, backlinks, and Russian trolls. Revisiting my scoopiest stories of 2019

First up, a perennial thanks to zen master blogger Peter Heimlich and his wife Karen Shulman, BuzzFeed News Media Editor Craig Silverman, EIC Ben Smith, and online disinfo chronicler extraordinaire Jane Lytvynenko, Daily Beast EIC Noah Shachtman, reporters Lachlan Markay, Lachlan Cartwright, and Asawin Suebsaeng, Truth or Fiction? Managing Editor Brooke Binkowski, Volokh Conspiracy (via Reason.com) co-founder Eugene Volokh, Techdirt reporter Tim Cushing, Foreign Policy reporter Amy Mackinnon, investigative reporter Casey Michel, FoodMed.net editor Marika Sboros, journalist/author Nina Teicholz, online disinfo researcher DivestTrump, and the many editors, copy editors, and lawyers who work hard to make me look good and keep me out of trouble.

Big thanks also to Automattic, the company behind WordPress, which in 2019 denied three frivolous legal requests to remove content on this blog, including from the Indian government (click here and here to read Eugene Volokh’s coverage of those requests).

After co-bylining a series of investigative stories for The Daily Beast in 2018, in April I started freelancing for BuzzFeed News. But not before co-bylining one last story with DB’s Lachlan Markay. An update to the Forrest Gumpian saga of Kremlin media policy adviser Alexander Malkevich — who has a knack for popping up in unexpected (and not-so-unexpected) places — the story chronicled Malkevich’s attempts to navigate US Treasury Department sanctions placed on him and his now-infamous Russian propaganda site USA Really in late 2018.

malkevich_standart04032019

Alexander Malkevich (source)

Via “Google Yanks Services From Russian Propaganda Site” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, February 07, 2019:

Tech giant Google has cut off a sanctioned Russian propaganda website from popular tools that allowed the site to track and collect extensive data on the site’s readers.

The website, USA Really, has been barred from using Google Analytics, the company told The Daily Beast last week, depriving the site of reporting data on readers’ countries of origin, time of visit, pages visited, referring websites, IP addresses, and types of operating systems. The information is typically used for search engine optimization and marketing purposes.

It’s the latest setback for USA Really, which has seen multiple other tech firms cut ties with the site after its parent company, Russia’s Federal News Agency (FAN), was hit with U.S. sanctions in December. Federal authorities accuse FAN of complicity in a widespread, Kremlin-backed disinformation campaign dubbed “Project Lakhta…”

Sanctions against FAN also have USA Really’s American contributors reconsidering their own involvement, given the possibility that any payments for their writing might run afoul of prohibitions on business dealings with the site.

“Our authors continue to cooperate with us,” Malkevich told The Daily Beast. “They write about their thoughts, about the problems of American society…”

Asked about the future of USA Really, he said he is currently exploring ways to navigate the new sanctions while waiting for federal authorities to confirm whether or not he has the right to continue operating in the United States.

“WHY I HAVE THE RIGHT TO RUN MY SITE??????????????,” he replied when asked to elaborate. “1. IT IS MY OWN PROJECT 2. I REALLY LOVE TO WRITE 3. US DIDN’T SUGGEST ME ANYTHING ONLY SANCTIONS NO COMMUNICATION NO LETTERS NO ANSWERS TO MY QUESTIONS NO COOPERATION.

“I AM REALLY UPSET BECAUSE OF ALL THESE THINGS,” he added. “AND NOW YOU WANT TO CONSRUCT [sic] SOME THEORY OF PLOT AGAINST US?

“WITCH HUNT 2019? ALL ANERICANS [sic] CAN WRITE ANYTHING FOR US.”

Click here to read the full story.

Despite a glowing review of our story by one of USA Really’s American contributors, Malkevich subsequently quit the site to lead the Foundation for the Protection of National Values (FPNV), a self-described “small non-government organisation” that purportedly conducts sociological research to sell to “businessmen” and “other people who are in need of them.” At FPNV, Malkevich spent the rest of 2019 fending off allegations (including criminal charges against two of FPNV’s employees) that he was involved in Kremlin-backed efforts to interfere in African elections.

In March, I scooped The Atlantic to a story about Alexander Ionov, a gun-toting Russian lawyer, businessman, and financial supporter of fringe secessionist movements across the globe, and who in 2018 launched a fundraising site to help pay convicted Russian agent Maria Butina’s legal bills.

Maria Butina (source)

Via “The Enigmatic Russian Paying Maria Butina’s Legal Bills” by Natasha Bertrand, The Atlantic, March 20, 2019:

Maria Butina, the first Russian to plead guilty to seeking to infiltrate and influence American policy makers in the run-up to the 2016 election, remains somewhat of a mystery. But her prosecution in Washington, D.C., last year shed light on yet another avenue through which Russia tried to influence American politics in 2016: namely, via an old-fashioned, on-the-ground operation, conducted not by experienced spies but by disarming political operatives. New revelations about Butina’s legal-defense fund in Russia shows that one of her backers has been trying to promote fringe separatist movements in the U.S. since well before 2016.

In 2018, Alexander Ionov, the founder of the NGO, called the Anti-Globalization Movement, began raising money for Butina through a fundraising website that says all proceeds will be “used to finance legal protection and to improve the conditions of Maria’s detention in prison.” The website was first discovered by freelance journalist Dean Sterling Jones. To date, Ionov has raised about 2 million rubles (approximately $30,000) to help pay her legal fees, he told me in a recent interview. The Russian embassy, which has been advocating for Butina’s release, did not return a request for comment.

Click here to read the full story.

May spawned an unexpected marriage of the above-mentioned stories when Malkevich — whose involvement in USA Really I’d scooped in 2018 (click here for The Daily Beast’s follow up to my story) — told me he’d been paying Butina’s legal bills through Ionov in order to circumvent the financial restrictions that come with being sanctioned. Investigative reporter Casey Michel also wrote about this via his perch at ThinkProgress.

Alexander Ionov (source)

Ionov and Butina’s American attorney Robert Driscoll did not return requests for comment. But at a press conference held in Moscow the following month, Ionov appeared to comment on the two stories by Michel and me, falsely claiming that we had launched a campaign to block the transfer of money.

Via “In Russia, it is Necessary to Create a Fund to Support Compatriots” by Alexander Malkevich, FPNV, July 4, 2019:

Alexander Ionov said that the task now is to do everything possible so that the legal interests and rights of Maria Butina are respected, and this requires the work of lawyers. He hopes that the support provided will help shorten the term of the Russians in prison.

At the same time, he noted that now in the USA psychological pressure is being put on them, including from a number of American media.

“When they saw that there were citizens concerned about the situation, funds transferring money, they began a campaign to counteract the receipt of money by lawyers, so that they would refuse protection,” said Alexander Ionov [emphasis added].

When Butina eventually returned to Moscow, Ionov and Malkevich (holding a bouquet of flowers) were waiting for her at the airport. Butina later penned an article for FPNV headlined “Oh Please, Make Me a Tool of American Propaganda!” lambasting the American press and judicial system.

In April, I wrote my first story for BuzzFeed News, “How A Popular Women’s Website Became A Pay-To-Play Nightmare,” detailing the weird but not-so-wonderful afterlife of once-popular women’s site The Frisky (the story was later cited by the New York Times and Columbia Journalism Review).

On first glance, the Frisky appears to be a thriving women’s entertainment and lifestyle website. Founded in 2008 “for women, by women,” the site currently attracts over 1 million pageviews per month.

But beneath the surface, the site is filled with a strange mix of awkwardly written celebrity clickbait, articles promoting floorcare and acupuncture, and a post that attacks Long Island attorney Frederick Oberlander, a nemesis of onetime Trump business partner Felix Sater. The bylines of the site’s original authors have also been scrubbed and replaced by pseudonyms and stolen profile photos.

The Frisky as it once existed is gone. Today it’s a vampire website feeding off the property’s former popularity and brand name to sell pay-for-play articles in order to influence search engine rankings. The site is one of a growing number of once-lucrative web domains that are taken over and then milked for every last drop of search engine optimization value before they are inevitably downranked for shady practices.

Click here to read the full story.

In July, I wrote my second deep dive into the often murky world of SEO, “There’s An Underground Economy Selling Links From The New York Times, BBC, CNN, And Other Big News Sites,” about digital marketers who find dead links on mainstream news sites and redirect them to their clients’ sites in order to manipulate Google search results (the story was subsequently translated and republished on BuzzFeed Japan).

In 2012, the Hollywood Reporter published a glowing obituary for Patricia Disney, the first wife of former Walt Disney executive Roy Disney. In tribute to her philanthropic work, the obituary included a link to WeLovePatty.com, a memorial site where readers could donate to charities in her honor. But if you click on the link to that memorial site today, you’ll be taken to blaze4days.com, a cannabis blog offering content such as “Videos to Watch When High (Best of 2019).”

At some point, her family took down WeLovePatty.com and stopped paying for the domain name. That enabled it to be hijacked by parasitic digital marketers who trick readers into visiting sites that sometimes sell sketchy products and services. Search engine optimization consultants buy expired URLs that have been linked to by prominent news websites and redirect these domains to their clients’ sites in a bid to game search results.

Click here to read the full story.

In December, I proudly shared my final BuzzFeed News byline of 2019 with the site’s media editor Craig Silverman, a leading authority on online mis/disinformation and author of Regret the Error: How Media Mistakes Pollute the Press and Imperil Free Speech (based on the blog of the same name). Our story, “Hackers Are Breaking Into Websites And Adding Links To Game Google,” investigated hackers who break into sites in order to sell backlinks and — yes — manipulate search results.

…Websites of all types and sizes, and especially those that use the open-source version of WordPress, are hacked to inject links to manipulate search engine results. A BuzzFeed News investigation reveals how injected links are sold by global networks of online marketplaces and black hat SEO consultants who offer customers the ability to have links placed on compromised websites.

Among those affected are journalists, celebrities, churches, charities, veterans organizations, and the managing director of Peter Thiel’s venture capital firm. Injected backlinks on these compromised sites quickly improve the search engine rankings of customers’ web properties by exploiting Google’s preference for sites that receive a high quantity of links from authoritative sites. That in turn helps the customer sites attract more traffic, and in some cases, increase sales.

BuzzFeed News obtained lists of more than 20,000 websites where backlinks can allegedly be added for a fee, and confirmed multiple cases where links were added to these and other sites without the owner’s knowledge…

Click here to read the full story.
Click here for a list of sites not included in our story.

More on the Global Trade in Hacked Links

“None of this surprises me. Every one of my accounts including my IRS account has been hacked,” said former mayor of Atlanta Shirley Franklin

This is an addendum to a recent story I co-bylined with BuzzFeed News media editor Craig Silverman (click here to read). Our story — about online marketers who sell links from hacked sites in order to game Google search results — included an investigation of Russia’s Sape.ru, a major player in the hacked links industry.

Here are some notable sites found in Sape’s database that weren’t included in our story. I’ll continue to add sites as I find them.

NiemanStoryboard.org

An offshoot of The Nieman Foundation for Journalism at Harvard University. No Sape links were found on this site. The site’s editors did not reply to requests for comment.

TheVeteran.org

The online home of VVA Veteran, a magazine published by the U.S. government-chartered Vietnam Veterans of America. A review of the site found links to sites advertising replica watches and online gambling. It appears that an online marketer bought over and plagiarised the site’s content after VVA dropped the domain in 2014. Asked to comment, VVA’s chief investigator Kristofer Goldsmith confirmed that VVA no longer owns the site.

“VVA’s brand is often exploited because over the decades it’s become a trusted source for information and opportunities for veterans,” Goldsmith explained.

MariaCristinaFoundation.org

Official site of the Bill Clinton-endorsed UK children’s charity, founded in 2005 by namesake Maria Conceição. A review of the site found links to online product reviews. Conceição did not return multiple requests for comment.

Shirley-Franklin.com

The personal website of the former mayor of Atlanta, Georgia. A review of the site found links to sites advertising an electric spice grinder and “MILF Porn.” Asked to comment, Franklin said:

None of this surprises me. Every one of my accounts including my IRS account has been hacked. No one tells you to expect such, when you run for office or share your email address and phone number with 7000 APS seniors over 5 years as you help them with college planning or answer hundreds of your own emails as an elected official. Your name gets around.

It’s unclear whether or not Franklin currently owns the site.

Wyandotte-Nation.org

Official website of the Oklahoma-based Native American tribe of the same name. A review of the site found links to sites promoting online gaming, testosterone boosters, and car insurance deals. The site did not reply to requests for comments.

SandiToksvig.com

Promotional site for the British comedienne and QI presenter of the same name. No Sape links were found on this site. Unable to reach Toksvig for comment.

LennyHenry.net

Official site of the British comedian of the same name. No Sape links were found on this site. Unable to reach Henry for comment.

WomansCoop.com

An online meeting place for “low and no-income women” from Battle Creek, Michigan. After appearing on the Sape network, pages on the site were visibly bombarded with lines of code, including numerous direct references to “$sape_links.”

The site did not return multiple requests for comment, although the code was subsequently removed.

BadJens.com

Online feminist newsletter founded by the late Mahsa Shekarloo, an Iranian women’s rights activist. A review of the site found links to sites advertising online gambling and betting apps. It’s unclear who currently owns the site.

NWARapeCrisis.com

Official site for Arkansas-based rape crisis center. A review of the site found links to one site selling wireless headphones and another site for reporting Russian and Ukrainian dating scams. The site’s executive director did not return a request for comment. It’s unclear who currently owns the site.

BuzzFeed News: Hackers Breaking Into Sites and Adding Links to Game Google

Google made the link a valuable commodity, so hackers are compromising sites and then getting paid to inject links. ICYMI, here’s my latest byline for BuzzFeed News

Via “Hackers Are Breaking Into Websites And Adding Links To Game Google” by Craig Silverman and Dean Sterling Jones, BuzzFeed News, December 18, 2019:

…Websites of all types and sizes, and especially those that use the open-source version of WordPress, are hacked to inject links to manipulate search engine results. A BuzzFeed News investigation reveals how injected links are sold by global networks of online marketplaces and black hat SEO consultants who offer customers the ability to have links placed on compromised websites.

Among those affected are journalists, celebrities, churches, charities, veterans organizations, and the managing director of Peter Thiel’s venture capital firm. Injected backlinks on these compromised sites quickly improve the search engine rankings of customers’ web properties by exploiting Google’s preference for sites that receive a high quantity of links from authoritative sites. That in turn helps the customer sites attract more traffic, and in some cases, increase sales.

BuzzFeed News obtained lists of more than 20,000 websites where backlinks can allegedly be added for a fee, and confirmed multiple cases where links were added to these and other sites without the owner’s knowledge…

Click here to read the full story.

BuzzFeed News: Underground Economy Selling Links From Big News Sites

Shady online marketers are selling links in articles on the New York Times, BBC, CNN, and other news sites. ICYMI, here’s my latest for BuzzFeed News.

Via “There’s An Underground Economy Selling Links From The New York Times, BBC, CNN, And Other Big News Sites,” by Dean Sterling Jones, BuzzFeed News, July 26, 2019:

In 2012, the Hollywood Reporter published a glowing obituary for Patricia Disney, the first wife of former Walt Disney executive Roy Disney. In tribute to her philanthropic work, the obituary included a link to WeLovePatty.com, a memorial site where readers could donate to charities in her honor. But if you click on the link to that memorial site today, you’ll be taken to blaze4days.com, a cannabis blog offering content such as “Videos to Watch When High (Best of 2019).”

At some point, her family took down WeLovePatty.com and stopped paying for the domain name. That enabled it to be hijacked by parasitic digital marketers who trick readers into visiting sites that sometimes sell sketchy products and services. Search engine optimization consultants buy expired URLs that have been linked to by prominent news websites and redirect these domains to their clients’ sites in a bid to game search results.

Click here to read the full story.

Byline at BuzzFeed

The Frisky was a popular site for women. Now it’s a marketing scam leeching off the brand. Read my latest at BuzzFeed News.

Via “How A Popular Women’s Website Became A Pay-To-Play Nightmare” by Dean Sterling Jones, BuzzFeed News, April 22, 2019:

On first glance, the Frisky appears to be a thriving women’s entertainment and lifestyle website. Founded in 2008 “for women, by women,” the site currently attracts over 1 million pageviews per month.

But beneath the surface, the site is filled with a strange mix of awkwardly written celebrity clickbait, articles promoting floorcare and acupuncture, and a post that attacks Long Island attorney Frederick Oberlander, a nemesis of onetime Trump business partner Felix Sater. The bylines of the site’s original authors have also been scrubbed and replaced by pseudonyms and stolen profile photos.

The Frisky as it once existed is gone. Today it’s a vampire website feeding off the property’s former popularity and brand name to sell pay-for-play articles in order to influence search engine rankings. The site is one of a growing number of once-lucrative web domains that are taken over and then milked for every last drop of search engine optimization value before they are inevitably downranked for shady practices.

Click here to read the full story.

Round-Up 2018: Here’s the Scoop

Russian trolls and stealth political campaigns. Revisiting my scoopiest stories of 2018

2018 was undoubtedly my most successful year since I started writing at Shooting the Messenger almost five years ago.

Once described as an “amateur sleuth” by Politico and unceremoniously trashed by a surrogate for U.S. president Donald Trump on Fox News (something I’ve always worn as a badge of pride, thank you), in 2018 I was delighted to land a freelance gig at The Daily Beast, from which I served a few decent-sized scoops.

Huge thanks to the Beast’s Editor-in-Chief Noah Shachtman for generously inviting me to write for him, and Beast reporters Asawin Suebsaeng, Lachlan Markay, and Lachlan Cartwright (count ’em, two Lachlans) for their help and encouragement.

Big thanks to everyone else who provided me with invaluable help and encouragement in 2018, including (but not limited to!): Zen Master Blogger Peter M. Heimlich and his wife Karen Shulman, Techdirt reporter Tim Cushing, nutrition journalist/author Nina Teicholz, FoodMed.net publisher and editor Marika Sboros, journalist/fact-checker extraordinaire Brooke Binkowski, UCLA law professor Eugene Volokh, and BuzzFeed Canada’s Craig Silverman and Jane Lytvynenko.

The year started strong when a story I wrote in late 2017, about the HuffPost’s retraction of a pay-to-play puff piece on former Trump business partner Felix Sater, was picked up by the Beast in January.

Felix Sater (source)

Via “Who Paid for the HuffPost Puff Piece on Trump’s Felonious Friend?” by Lachlan Markay, The Daily Beast, January 11, 2018:

An unknown client paid a Pakistani national to place an article at the HuffPost defending a controversial associate of President Donald Trump.

HuffPost scrubbed the article, written in December, from its website after a blogger in Northern Ireland, Dean Sterling Jones, inquired about the piece, which hailed the dismissal last year of a $250 million tax fraud case against Felix Sater, a Russian-born former Trump Organization executive.

The article’s author, listed on HuffPost’s website under the name Waqas KH, runs a Pakistani company called Steve SEO Services. That company offers to ghostwrite articles and organize internet commenting campaigns for paying clients. On the freelancer website Fiverr, Waqas goes by the username “nico_seo” and offers to place articles on HuffPost for an $80 fee. For an extra $50, he will write the article himself.

Following that article, the HuffPost announced that it was permanently closing its flagship contributor platform, which allowed readers to self-publish articles on the HuffPost website, and which the author of the Sater piece had been exploiting for financial gain.

In an interview with The New York Times, which cited my story, the HuffPost’s Editor-in-Chief Lydia Polgreen said that the decision to close the platform was due to the proliferation of fake news.

Via “HuffPost, Breaking From Its Roots, Ends Unpaid Contributions” by Sydney Ember, The New York Times, January 18, 2018:

Since its founding nearly 13 years ago, The Huffington Post has relied heavily on unpaid contributors, whose ranks included aspiring writers, citizen journalists and celebrities from the Rolodex of the site’s co-founder Arianna Huffington.

…On Thursday, it said it was immediately dissolving its self-publishing contributors platform — which has mushroomed to include 100,000 writers — in what is perhaps the most significant break from the past under its editor in chief, Lydia Polgreen…

[Recently] a contributor with the byline Waqas KH published an article about Felix Sater, an associate of President Trump, that he had been paid to post. The site has since deleted the article.

In July, I co-authored a follow-up story—my first for the Beast—about a much larger campaign to whitewash Trump’s Russian business ties by manipulating Google’s search rankings.

Via “Inside the Online Campaign to Whitewash the History of Donald Trump’s Russian Business Associates” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 5, 2018:

A mystery client has been paying bloggers in India and Indonesia to write articles distancing President Donald Trump from the legal travails of a mob-linked former business associate.

Spokespeople for online reputation management companies in the two countries confirmed that they had been paid to write articles attempting to whitewash Trump’s ties to Felix Sater, a Russian-born businessman who, with former Russian trade minister Tevfik Arif, collaborated with the Trump Organization on numerous real estate deals from New York to the former Soviet Union.

The campaign appears designed to influence Google search results pertaining to Trump’s relationship with Sater, Arif, and the Bayrock Group, a New York real estate firm that collaborated with Trump on a series of real estate deals, and recruited Russian investors for potential Trump deals in Moscow.

The story was covered by The Washington Post, Politico, and ABC News, among others.

Perhaps my biggest story of 2018, about Russian government media adviser Alexander Malkevich’s attempts to launch a troll factory-linked disinformation website from an office near the White House in Washington, D.C., was my second to make it to The New York Times.

Alexander Malkevich (source)

The website, the conspicuously titled USA Really, was in fact created by Moscow’s Federal News Agency (FAN), one of a number of Russian entities U.S. prosecutors claim “employed hundreds of individuals in support” of Project Lakhta, a multi-million dollar social media influence operation that aimed “to sow division and discord in the U.S. political system.”

I first started writing about USA Really in April, following FAN’s attempts to recruit “English-speaking journalists” to write for the website. That early reporting was picked up by The Daily Beast, Taegan Goddard’s Political Wire, and Press Pool with Julie Mason. But USA Really only really caught the attention of mainstream news outlets in June, after a story I wrote about Malkevich’s ties to the Russian government, his involvement in the USA Really website, and disastrous attempts to stage a flash mob event at the White House to celebrate Trump’s 72nd birthday, was picked up by—who else?—The Daily Beast.

Via “New Russian Media Venture Wants to Wage ‘Information War’ in Washington, D.C.” by Lachlan Markay, The Daily Beast, June 10, 2018:

A Russian government adviser who aims to wage an “information war” in the U.S. and Europe is running a new media venture a block from the White House that cybersecurity experts say has ties to the country’s infamous disinformation apparatus.

In April, Russia’s Federal News Agency (FAN) announced the creation of an American outlet called “USA Really.” Its website and accompanying social media pages sprang up in May and quickly began promoting a mid-June rally to be held in front of the White House in protest of “growing political censorship…aimed at discrediting the Russian Federation.”

At the helm of the project is Alexander Malkevich, a Russian media executive and a member of the Civic Chamber of the Russian Federation, a body created by President Vladimir Putin in 2005 to advise government policymaking…

USA Really’s “flash mob” protest was initially scheduled for June 14, in what it says was a recognition of Flag Day and President Donald Trump’s birthday. But rather than applying for a rally protest with D.C.’s Metropolitan Police Department (MPD), which oversees such events, it asked the city’s film and television office for a film permit, the type that movie studios obtain before taping scenes on D.C. streets.

The FAN posted a copy of an email from the film office, which referred USA Really to the MPD. “Your permit application is denied,” the email read, “since we’ve determined that this is a rally more so than a filming.”

The FAN claimed on its website that it subsequently spoke with the MPD, which also denied them a permit and warned that they had alerted the CIA, which does not operate on U.S. soil, of USA Really’s activities. MPD told Dean Sterling Jones, a Belfast-based investigative writer who’s followed the USA Really case for weeks and first reported Malkevich’s involvement, that it had received no requests for a rally permit from the group.

Included in that article was reporting about an unsuccessful attempt by someone at USA Really named Michael to suppress my story:

For all its talk of combating misinformation, USA Really appears to be as invested in vendettas as it is in truth-telling. On Saturday, Jones received a diatribe from someone named Michael using a USA Really email address in response to a post he’d written on the group.

“Are you a semicrazy person?” Michael asked, according to a copy of the message provided to The Daily Beast. “WFT is wrong with you? How can you suck so much with fact interpretation?”

Asked about that exchange, Michael, who said he was emailing from Moscow, struck a conciliatory tone. “Actually, I appreciate Dean’s work a lot so I offered her to write to us too,” he wrote, apparently unclear of Jones’ gender. “So I cannot tell you what I objected in her beautiful articles.”

Following that article, the story quickly made its way to The Washington Post and Politico, then on to NBC News, NPR, Foreign Policy, and The New York Times.

USA Really (source)

Via “Is a New Russian Meddling Tactic Hiding in Plain Sight?” by Kevin Roose, The New York Times, September 25, 2018:

To an untrained eye, USAReally might look like any other fledgling news organization vying for attention in a crowded media landscape. Its website publishes a steady stream of stories on hot-button political issues like race, immigration and income inequality. It has reader polls, a video section and a daily podcast.

But this is no ordinary media start-up. USAReally is based in Moscow and has received funding from the Federal News Agency, a Russian media conglomerate with ties to the Internet Research Agency, the “troll farm” whose employees were indicted by the special counsel, Robert S. Mueller III, for interfering in the 2016 presidential election…

Its founder, Alexander Malkevich, is a Russian journalist with little previous experience in American media. Its domain was registered through a Russian company, and its formation was announced in a news release on the Federal News Agency’s website. The project, originally known as “USAReally, Wake Up Americans,” was intended to promote “information and problems that are hushed up by major American publications controlled by the political elite of the United States,” according to the release…

Mr. Malkevich’s fumbling misadventures in American media have, at times, made him seem more like a Sacha Baron Cohen character than a sinister propagandist. In June, he planned a rally outside the White House, but canceled the event, he said, after failing to obtain the proper permit. He scheduled a round-table discussion about fake news inside a WeWork office in Washington, but his membership was abruptly terminated. An NBC News story about Mr. Malkevich carried the headline, “This man is running Russia’s newest propaganda effort in the U.S. — or at least he’s trying to.”

As I reported in an article I co-authored with Lachlan for the Beast, by September FAN and USA Really had become ensnared in the F.B.I.’s probe into Russian election interference.

Via “D.C.-Based Russian Media Venture Boasts that Indicted Kremlin Operative Is Its CFO” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, October 26, 2018:

When federal authorities allege a massive, foreign-government-backed campaign to undermine America’s democratic institutions, the expected reaction from those accused of complicity is to put some distance between themselves and the culprits.

But when Elena Khusyaynova, the alleged financier of a sprawling Russian disinformation effort, was indicted last week, one Russian media outlet rushed to associate itself with the St. Petersburg accountant. USA Really, a conspiratorial website run by a Russian media executive and Kremlin policy adviser, quickly boasted on its website that Khusyaynova was the company’s chief financial officer.

It’s not clear what USA Really hoped to gain through the admission. The site is quick to deny that Russia had any involvement in the 2016 election. But its gleeful association with Khusyaynova suggests that USA Really is not the independent, inquisitive news organization that it claims to be, but rather an adjunct of a deep-pocketed propaganda apparatus that federal prosecutors say amounts to a criminal conspiracy against the United States.

Last month, half a year after my first post, Malkevich and USA Really were officially sanctioned by the U.S. Treasury Department for “attempted election interference.”

Via “Treasury Targets Russian Operatives over Election Interference, World Anti-Doping Agency Hacking, and Other Malign Activities,” U.S. Treasury Department, December 19, 2018:

Today, [the U.S. Treasury Department’s Office of Foreign Assets Control] designated several entities and individuals related to Project Lakhta, a broad Russian effort that includes the IRA, designated previously under E.O. 13694, as amended, which has sought to interfere in political and electoral systems worldwide…

Within weeks after the designation of the IRA, the Federal News Agency LLC — an entity utilized by Project Lakhta to obscure its activities that was also designated today — announced that it was creating a new Russian-funded, English-language website called USA Really. USA Really, which is operated by Alexander Aleksandrovich Malkevich (Malkevich), engaged in efforts to post content focused on divisive political issues but is generally ridden with inaccuracies. In June 2018, USA Really attempted to hold a political rally in the United States, though its efforts were unsuccessful. As of June 2018, Malkevich was a member of Russia’s Civic Chamber commission on mass media, which serves in a consultative role to the Russian government. Based on this activity, USA Really was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for being owned or controlled by the Federal News Agency LLC, while Malkevich was designated pursuant to E.O. 13694, as amended, for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, USA Really.

Another article I co-authored with Lachlan that made national news told the story of an anonymous editing campaign to whitewash the Wikipedia page of Russian spy Maria Butina, who pleaded guilty last month to engaging in a Kremlin-backed conspiracy to infiltrate prominent conservative groups in America. As we reported in our story, the edits traced back to Butina’s D.C. alma mater.

Maria Butina (source)

Via “Who Whitewashed the Wiki of Alleged Russian Spy Maria Butina?” by Lachlan Markay and Dean Sterling Jones, The Daily Beast, July 24, 2018:

Anonymous Wikipedia users engaged in a lengthy campaign this year to alter and whitewash the online biographies of two people at the center of an alleged Russian plot to infiltrate prominent conservative groups in America.

Starting in early spring 2018, the users, one of which maintained an account on Wikipedia’s Russian-language site, made a series of edits to bios for Maria Butina, a Russian national accused of conspiracy and illegal foreign influence, and Paul Erickson, a Republican political activist whom Butina allegedly roped into her espionage campaign and with whom she allegedly traded sex for political access as a “necessary aspect of her activities.”

The edits sought to discredit reporting on the FBI investigation into one of Butina’s alleged co-conspirators, and to scrub details of Erickson’s and Butina’s business history. It also downplayed attempts by Erickson to arrange a meeting between Donald Trump and Russian leader Vladimir Putin, allegations of fraud against Erickson, and Butina’s ties to a Russian political figure instrumental in her efforts to ingratiate herself with prominent political groups including the National Rifle Association (NRA)…

Details gleaned through a review of Wikipedia’s edit logs link two of the accounts to the Washington D.C. university where Butina studied before she was arrested last week. The edits suggest that months before her life blew up, someone close to, or allied with, Butina knew what investigations into her and her associates might uncover and launched a clandestine campaign to expunge the record or at least downplay it.

The story was subsequently covered on MSNBC’s The Rachel Maddow Show:

My last big story for the Beast in 2018 was a collaborative effort with Lachlan and the Beast’s White House reporter Asawin Suebsaeng, about a conscious effort by National Enquirer boss David Pecker to distance himself and his tabloid from Trump, with an assist from Hollywood’s leading talent agency. Take a guess at which part of the story I contributed.

David Pecker (source)

Via “National Enquirer Boss David Pecker Tiptoes Away From His Pal Trump as Scandal Swirls and Circulation Drops” by Asawin Suebsaeng, Dean Sterling Jones, and Lachlan Markay, The Daily Beast, August 02, 2018:

Shortly after the feds raided the office of Michael Cohen, President Donald Trump’s now estranged personal attorney and longtime enforcer, National Enquirer publisher David Pecker went into a state of calculated retreat.

For years, Pecker’s tabloid had promoted and puffed up Trump’s political rise and his presidency. But once a regular fixture on the cover of the National Enquirer, Trump hasn’t appeared on it since an issue dated early May. That appearance was for a cover story on the various scandals swirling around Cohen…

According to multiple sources familiar with the situation, Pecker and the Enquirer’s top brass made a conscious decision to pull back on their pro-Trump coverage, just as Pecker’s media empire found itself increasingly embroiled in Trumpworld’s legal and public-relations woes.

A month after the Enquirer’s last Trump cover, the Wall Street Journal reported that federal authorities had subpoenaed Pecker and other executives at American Media Inc. (AMI), which publishes the tabloid. They sought records related to allegations that the company purchased the rights to former Playboy model Karen McDougal’s story of an affair with Trump, then killed the story for Trump’s benefit, a practice known as “catch and kill.” Prosecutors are exploring whether such an agreement may have constituted an illegal in-kind contribution to the Trump campaign by AMI…

As Pecker and his team were distancing themselves from Trump publicly, a more surreptitious effort was underway to cleanse the public record of details of Pecker’s involvement in the McDougal scandal and the AMI boss’s relationship with the president.

Over the course of a week last month, an anonymous Wikipedia user repeatedly tried to scrub Pecker’s page of damaging information regarding his alleged links to the McDougal hush-money scandal, removing huge blocks of text describing Pecker’s and AMI’s roles in paying the model for her story. The edits also removed references to Pecker as “a close friend of Donald Trump” and a supporter of his 2016 presidential campaign in addition to scrubbing mention of a federal investigation of the payment that stemmed from the raid of Cohen’s office (In a recently-leaked tape, Trump told Cohen to make the payment “in cash” to “our friend David,” assumed to be Pecker.)

The origin of the edits was even more interesting. They were made by someone using an I.P. address associated with the high-powered Hollywood talent agency William Morris Endeavor, according to publicly-available web database information. The same I.P. address has been used to edit pages for WME itself, the head of the agency’s literary division, and a number of WME clients.

Click here for a clip of Asawin discussing the story with MSNBC news anchor Katy Tur.

Finally, here’s a quick story I blogged in February about how the Robert Mueller-indicted Internet Research Agency (IRA), better known as the Russian troll factory, used online job ads to recruit its army of election-meddling “Kremlebots,” then allegedly expected successful applicants to work for free.

Vladimir Putin (source)

Via “Here Are Some Job Ads For The Russian Troll Factory” by Jane Lytvynenko, BuzzFeed News, February 22, 2018:

The Internet Research Agency, now commonly known as the Russian troll factory, has gained international fame for its work during the 2016 US election, and the resulting indictments of 13 people announced by the Department of Justice last week.

Job ads from the IRA posted before the election give a sense of the kind of person the agency was looking for and how it helped weed out candidates. The ads were posted on Russian employment websites in 2014 and 2015 and the address listed in them matches the known location of the IRA’s headquarters. The blog Shooting the Messenger first posted some of the job ads.

One ad posting was for a social media specialist, offering a monthly salary of 40,000 rubles, or about $700.

The responsibilities included preparing “thematic posts,” publishing content, growing social audiences, and monitoring social media, blogs, and groups.

When it came to skills, the IRA wanted candidates he knew how to write “informational texts” and create an online community. It also asked for applicants with a sense of responsibility, initiative, and an “active life position”…

One uniting factor for all of these ads is a desire for energetic applicants. The ads also sought out people with “active life position,” “vigor,” “perseverance,” “ambition,” and the “ability to clearly and structurally express their thoughts.”

But with job postings come job reviews, and one reviewed by BuzzFeed News was not positive about work at the troll factory.

The review, from 2014, complained about being asked to do unpaid work for two days before being hired.

“The company invites you for the content manager for a vacancy, they give you a test task, when you do it, they invite you to an internship, 2 days for 8 hours. When you try to hint that it’s already full-time work and it would be nice to negotiate the terms of the employment contract, you hear ‘I’m sorry, you’re not a good fit’ in return,” the reviewer wrote said.

The story was subsequently covered by The Hill.

Via “Job ads reveal work of Russian troll farm employees” by Max Greenwood, The Hill, February 22, 2018:

Job postings for the Russian troll factory that allegedly meddled in the 2016 U.S. presidential election sought prospective employees with coding and social media skills and promised work on “interesting projects.”

The job listings for the St. Petersburg-based Internet Research Agency were placed on Russian employment websites in 2014 and 2015, BuzzFeed News reported Thursday. Some of the listings first surfaced on a blog Wednesday.

One listing for a social media specialist position advertised a monthly salary of 40,000 rubles – about $700 – and said the job would require composing “thematic posts,” monitoring social media and growing social followings, according to BuzzFeed.

Another listing for a web programmer job offered prospective employees 60,000 rubles per month, or about $1,060, and advertised that the successful candidate would be part of a “friendly team” and work on “interesting projects.”

Click here for more stories from 2018.

BuzzFeed Unearths Recruitment Ads for Russian Troll Factory

The notorious troll factory posted ads on Russian job websites in mid-2014 and 2015 while allegedly engaged in operations to interfere in the 2016 U.S. election

Yesterday, I blogged that the recently indicted Russian troll factory, Internet Research Agency (IRA), recruited its U.S. election-meddling troll army of “kremlebots” via conspicuous online job ads, then allegedly expected successful applicants to work for free.

Today, BuzzFeed picked-up the story.

source

Via “Here Are Some Job Ads For The Russian Troll Factory” by Jane Lytvynenko, BuzzFeed News, February 22, 2018:

The Internet Research Agency, now commonly known as the Russian troll factory, has gained international fame for its work during the 2016 US election, and the resulting indictments of 13 people announced by the Department of Justice last week.

Job ads from the IRA posted before the election give a sense of the kind of person the agency was looking for and how it helped weed out candidates. The ads were posted on Russian employment websites in 2014 and 2015 and the address listed in them matches the known location of the IRA’s headquarters. The blog Shooting the Messenger first posted some of the job ads.

One ad posting was for a social media specialist, offering a monthly salary of 40,000 rubles, or about $700.

The responsibilities included preparing “thematic posts,” publishing content, growing social audiences, and monitoring social media, blogs, and groups.

When it came to skills, the IRA wanted candidates he knew how to write “informational texts” and create an online community. It also asked for applicants with a sense of responsibility, initiative, and an “active life position.”

[…]

One uniting factor for all of these ads is a desire for energetic applicants. The ads also sought out people with “active life position,” “vigor,” “perseverance,” “ambition,” and the “ability to clearly and structurally express their thoughts.”

But with job postings come job reviews, and one reviewed by BuzzFeed News was not positive about work at the troll factory.

The review, from 2014, complained about being asked to do unpaid work for two days before being hired.

“The company invites you for the content manager for a vacancy, they give you a test task, when you do it, they invite you to an internship, 2 days for 8 hours. When you try to hint that it’s already full-time work and it would be nice to negotiate the terms of the employment contract, you hear ‘I’m sorry, you’re not a good fit’ in return,” the reviewer wrote said.

They wrote that that the other candidates doing the “internship” were largely between 18 and 20 years.

Read the full article by clicking here.

Update, via “Job ads reveal work of Russian troll farm employees” by Max Greenwood, The Hill, February 22, 2018:

source

Job postings for the Russian troll factory that allegedly meddled in the 2016 U.S. presidential election sought prospective employees with coding and social media skills and promised work on “interesting projects.”

The job listings for the St. Petersburg-based Internet Research Agency were placed on Russian employment websites in 2014 and 2015, BuzzFeed News reported Thursday. Some of the listings first surfaced on a blog Wednesday.

One listing for a social media specialist position advertised a monthly salary of 40,000 rubles – about $700 – and said the job would require composing “thematic posts,” monitoring social media and growing social followings, according to BuzzFeed.

Another listing for a web programmer job offered prospective employees 60,000 rubles per month, or about $1,060, and advertised that the successful candidate would be part of a “friendly team” and work on “interesting projects.”

Read the full article by clicking here.